2سادات منسوب به پیامبر (ص) هستند یا امیر المؤمنین (ع)؟
2سادات منسوب به پیامبر (ص) هستند یا امیر المؤمنین (ع)؟
دلیل دوّم: آیه مباهله
در آیه شریفه آمده است: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ؛ هرکس درباره عیسی با تو در مقام مجادله برآید، بعد از آنکه با وحی خدا به احوال او آگاهی یافتی، به آنها بگو: بیایید بخوانیم پسرانمان و پسرانتان، زنهایمان و زنهایتان، و کسانی را که به منزله نفس ما هستند، و خودتان را، آنگاه با هم مباهله نماییم تا دروغگویان و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم(آل عمران 2: 61)
به دلیل آنکه در وقت مباهله به جز علیبن ابیطالب، فاطمه، حسن و حسین علیهما السلام کس دیگری به همراه پیغمبر نبوده است لذا در این آیه مراد از «أَنْفُسَنا» امیرالمؤمنین علی علیه السلام، مراد از «نِساءَنا» فاطمه زهرا علیها السلام و مراد از «أَبْناءَنا» حسن و حسیناند که خداوند آنان را پسران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نامیده است. حال که به استناد آیه فوق، حسن و حسین فرزندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میباشند. پس معلوم میشود که جمیع سادات بنیفاطمه مفتخر به این افتخار بزرگ بوده و تماماً از ذراری پیامبر عظیمالشأن اسلام میباشند.
ابن ابیالحدید معتزلی در شرح نهجالبلاغه و ابوبکر رازی در تفسیر آیه مباهله، باتوجه به جمله «أَبْناءَنا» به همین طریق استدلال میکنند که: همانطور که خداوند در قرآن مجید، عیسی مسیح را از طریق مادرش مریم از ذریة ابراهیم خوانده است، حسن و حسین علیهما السلام از طرف مادرشان فاطمه علیها السلام پسران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میباشند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
دلیل دوّم: آیه مباهله
در آیه شریفه آمده است: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ؛ هرکس درباره عیسی با تو در مقام مجادله برآید، بعد از آنکه با وحی خدا به احوال او آگاهی یافتی، به آنها بگو: بیایید بخوانیم پسرانمان و پسرانتان، زنهایمان و زنهایتان، و کسانی را که به منزله نفس ما هستند، و خودتان را، آنگاه با هم مباهله نماییم تا دروغگویان و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم(آل عمران 2: 61)
به دلیل آنکه در وقت مباهله به جز علیبن ابیطالب، فاطمه، حسن و حسین علیهما السلام کس دیگری به همراه پیغمبر نبوده است لذا در این آیه مراد از «أَنْفُسَنا» امیرالمؤمنین علی علیه السلام، مراد از «نِساءَنا» فاطمه زهرا علیها السلام و مراد از «أَبْناءَنا» حسن و حسیناند که خداوند آنان را پسران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نامیده است. حال که به استناد آیه فوق، حسن و حسین فرزندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میباشند. پس معلوم میشود که جمیع سادات بنیفاطمه مفتخر به این افتخار بزرگ بوده و تماماً از ذراری پیامبر عظیمالشأن اسلام میباشند.
ابن ابیالحدید معتزلی در شرح نهجالبلاغه و ابوبکر رازی در تفسیر آیه مباهله، باتوجه به جمله «أَبْناءَنا» به همین طریق استدلال میکنند که: همانطور که خداوند در قرآن مجید، عیسی مسیح را از طریق مادرش مریم از ذریة ابراهیم خوانده است، حسن و حسین علیهما السلام از طرف مادرشان فاطمه علیها السلام پسران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میباشند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
۱.۹k
۲۵ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.