چرا قرآن به آيات تقسيم شده و ملاك آن چه بوده و آيا پيامبر
چرا قرآن به آيات تقسيم شده و ملاك آن چه بوده و آيا پيامبر از جانب خدا آن را تقسيم نمود؟
در مورد ملاك تقسيم بندی قرآن به آيات شواهد و قرائنی وجود دارد كه حاكی از آن است كه ترتيب و چينش آيات به دستور خود پيامبر(ص ) بوده است و براساس قياس و رأی ديگران نبوده است. چرا كه اگر براساس قياس و رأی بود، ترتيب آيات اين گونه كه هست نمی بود.
مثلا" برخی از آيات بزرگ يك آيه شمرده شده در حالی كه مي شود آن را تفكيك كرد؛ از آن طرف آيه «مدهامتان» در سوره الرحمن يك آيه شمرده شده است.
پاره ای از آيات به سرانجام خود می رسد و در برخی از آيات، مطلب ناتمام می ماند و به پيوست آيات بعد تكميل می شود. تمامي اينها قرائن است بر اين كه ترتيب آيات به دستور خود پيامبر بوده است و گاهی برخی آياتي كه نازل مي شد پيامبر(ص ) دستور مي دادند در جايگاه خاصی از سوره های قبل قرار بگيرد. اگر چه برحسب نزول سوره جديدی آغاز شده بود.
از مجموع اين قرائن استفاده مي شود كه ملاك اصلي در ترتيب و چينش آيات وحي الهی و دستور شخص پيامبر اكرم (ص ) بوده است.
تقسيم يك سوره به آيات متعدد براساس بيان مطلب مختلف است؛ چنان كه در كتاب های آسماني گذشته نيز «سفر» های متعدد در يك داستان بود وديگر كتاب ها و مقالات نيز دارای پاراگراف های متعدد می باشد. علاوه بر اين كه به تنوع طلبي تلاوت كننده پاسخ مثبت داده شده است و از خستگي او جلوگيری می كند.
اما علامت های م , ج و... نشانه های وقف لازم و وقف جايز و... در هنگام تلاوت قرآن است كه در زيبایی قرائت و درك بهتر مفاهيم قرآن كمك می كند.
#تقسیم_بندی_قرآن
#قرآن_شناسی
در مورد ملاك تقسيم بندی قرآن به آيات شواهد و قرائنی وجود دارد كه حاكی از آن است كه ترتيب و چينش آيات به دستور خود پيامبر(ص ) بوده است و براساس قياس و رأی ديگران نبوده است. چرا كه اگر براساس قياس و رأی بود، ترتيب آيات اين گونه كه هست نمی بود.
مثلا" برخی از آيات بزرگ يك آيه شمرده شده در حالی كه مي شود آن را تفكيك كرد؛ از آن طرف آيه «مدهامتان» در سوره الرحمن يك آيه شمرده شده است.
پاره ای از آيات به سرانجام خود می رسد و در برخی از آيات، مطلب ناتمام می ماند و به پيوست آيات بعد تكميل می شود. تمامي اينها قرائن است بر اين كه ترتيب آيات به دستور خود پيامبر بوده است و گاهی برخی آياتي كه نازل مي شد پيامبر(ص ) دستور مي دادند در جايگاه خاصی از سوره های قبل قرار بگيرد. اگر چه برحسب نزول سوره جديدی آغاز شده بود.
از مجموع اين قرائن استفاده مي شود كه ملاك اصلي در ترتيب و چينش آيات وحي الهی و دستور شخص پيامبر اكرم (ص ) بوده است.
تقسيم يك سوره به آيات متعدد براساس بيان مطلب مختلف است؛ چنان كه در كتاب های آسماني گذشته نيز «سفر» های متعدد در يك داستان بود وديگر كتاب ها و مقالات نيز دارای پاراگراف های متعدد می باشد. علاوه بر اين كه به تنوع طلبي تلاوت كننده پاسخ مثبت داده شده است و از خستگي او جلوگيری می كند.
اما علامت های م , ج و... نشانه های وقف لازم و وقف جايز و... در هنگام تلاوت قرآن است كه در زيبایی قرائت و درك بهتر مفاهيم قرآن كمك می كند.
#تقسیم_بندی_قرآن
#قرآن_شناسی
۲۲۴
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.