بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
متن و ترجمه آیۀ مورد پرسش، به شرح زیر میباشد: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ - صبر و شكيبائی پيشه كن كه وعده خدا حق است و برای ذنوبت استغفار نما و تسبيح و حمد پروردگارت را هر صبح و شام بجا آور.( سوره غافر آیه 55)
فقط همین یک آیه نیست، در آیۀ دیگری فرمود:
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا - ما برای تو پيروزی آشكاری فراهم ساختيم.(1)
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا - تا خداوند ذنوب گذشته و آیندۀ تو را ببخشاید و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند.(2)
وَيَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا - و تو را به نصرتى ارجمند شکست ناپذیر يارى نمايد.(3)(سوره فتح آیه 1 تا 3)
و همینطور شاهدیم که اهل بیت علیهم السلام، مکرر و مستمر برای ذنوب خود دعا و طلب مغفرت مینمودند، چنان که دعای کمیل، با همین استغفارها شروع میشود.
بدیهی است که کلمات، معانی و مفاهیم خود را دارند که اگر ندانیم و از جانب خود برای آنها معنا بگذاریم،همین پرسش ها و شبهات در ذهن ایجاد می شود! می پرسیم:
1- آیا اهل عصمت علیهم السلام، گناهکار بودند؟!
2- آیا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، نه فقط در گذشته و پیش از بعثت، بلکه در آینده نیز مرتکب گناه می گردیدند؟!
3 - آیا خداوند سبحان، بابت گناهان گذشته و آینده، به پیامبرش جایزه فتح مکه میدهد؛ پس چرا دیگران را به عقوبت گناههانشان میرساند؟!
4 - آیا خداوند سبحان درباره بخشش گناهان آینده، به کسی تضمین میدهد و میگوید: برو هر کاری دلت خواست بکن، چرا که بخشوده خواهی شد!؛ پس چرا دیگران را از عذاب آخرت می ترساند؟!
5 - آیا خداوند بابت گناهان گذشته و آینده، به کسی نصرت شکست ناپذیر میدهد؟!
ذنب : برخی گفتهاند: همین که انسان نمیتواند نعمات الهی را به شمارش درآورد و شکر آنها را به جا آورد، گناه است، چرا که ناشکری گناه است. اما از یک سو، وقتی کسی نمیتواند کاری را انجام دهد، تکلیفی ندارد و از سویی دیگر نظام هستی قانونمند است و فرموده زیادتی نعمت مستلزم شکر است و ناشکری مکافات شدید دارد؛ لذا در این جا استغفار جایگزین میگردد و جبران میکند. اما، مسأله بسیار فراتر از این مقدار است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
متن و ترجمه آیۀ مورد پرسش، به شرح زیر میباشد: فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ - صبر و شكيبائی پيشه كن كه وعده خدا حق است و برای ذنوبت استغفار نما و تسبيح و حمد پروردگارت را هر صبح و شام بجا آور.( سوره غافر آیه 55)
فقط همین یک آیه نیست، در آیۀ دیگری فرمود:
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا - ما برای تو پيروزی آشكاری فراهم ساختيم.(1)
لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا - تا خداوند ذنوب گذشته و آیندۀ تو را ببخشاید و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند.(2)
وَيَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا - و تو را به نصرتى ارجمند شکست ناپذیر يارى نمايد.(3)(سوره فتح آیه 1 تا 3)
و همینطور شاهدیم که اهل بیت علیهم السلام، مکرر و مستمر برای ذنوب خود دعا و طلب مغفرت مینمودند، چنان که دعای کمیل، با همین استغفارها شروع میشود.
بدیهی است که کلمات، معانی و مفاهیم خود را دارند که اگر ندانیم و از جانب خود برای آنها معنا بگذاریم،همین پرسش ها و شبهات در ذهن ایجاد می شود! می پرسیم:
1- آیا اهل عصمت علیهم السلام، گناهکار بودند؟!
2- آیا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، نه فقط در گذشته و پیش از بعثت، بلکه در آینده نیز مرتکب گناه می گردیدند؟!
3 - آیا خداوند سبحان، بابت گناهان گذشته و آینده، به پیامبرش جایزه فتح مکه میدهد؛ پس چرا دیگران را به عقوبت گناههانشان میرساند؟!
4 - آیا خداوند سبحان درباره بخشش گناهان آینده، به کسی تضمین میدهد و میگوید: برو هر کاری دلت خواست بکن، چرا که بخشوده خواهی شد!؛ پس چرا دیگران را از عذاب آخرت می ترساند؟!
5 - آیا خداوند بابت گناهان گذشته و آینده، به کسی نصرت شکست ناپذیر میدهد؟!
ذنب : برخی گفتهاند: همین که انسان نمیتواند نعمات الهی را به شمارش درآورد و شکر آنها را به جا آورد، گناه است، چرا که ناشکری گناه است. اما از یک سو، وقتی کسی نمیتواند کاری را انجام دهد، تکلیفی ندارد و از سویی دیگر نظام هستی قانونمند است و فرموده زیادتی نعمت مستلزم شکر است و ناشکری مکافات شدید دارد؛ لذا در این جا استغفار جایگزین میگردد و جبران میکند. اما، مسأله بسیار فراتر از این مقدار است.(ادامه دارد...)
۳۲۱
۰۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.