در فرمایشات معصومین صلوات الله عليهم اجمعین است که فرموده
در فرمایشات معصومین صلوات الله عليهم اجمعین است که فرموده اند:
ما را منزه و دور بدارید از ربوبیت (خداوندی)، و بهره های بشری را از ما بردارید، یعنی آن بهره هایی را که بر شما رواست، زیرا هیچ کسی از مردم با ما قابل سنجش و قیاس نمی باشد. همانا ما اسرار الهی به ودیعت نهاده شده در پیکرهای بشری هستیم، و کلمه ربانی گویا (و خردمند) در جسدهای خاکی می باشیم، پس از آن هر چه می توانید برای ما بگویید، که دریا تمام نشود، و عظمت خداوند به وصف نیاید.
✅(مخلوق بودن حضرات معصومین علیهم السلام).
حضرات معصومین علیهم السلام در مخلوق بودن مانند ما مخلوق هستند. ظاهر و باطن آنها همه مخلوق باری تعالی است، لکن مخلوق اول و برترین مخلوق اند.
نسبت به سایر مخلوقات قدیم اند که در دعای عهد آمده به معنای مخلوق اول، مخلوق اند و اقدم اند در مخلوقیت، و اقدم اند در همه فضائل امكانيه. حقیقت آنها عقل کل است، وسبب و وسیله فیض الهی اند، و آینه جمال الله تبارک و تعالی، و دل های آنان ظرف مشیت الهی است و خداوند اشیاء را به مشیت خلق نموده است، و اقرب مخلوقات به او و حجاب الله الأكبرند، سبب خلقت و إنماء و جزاء می باشند.
جز خداوند و رسول خاتم صلى الله عليه و آله و خود آن حضرات علیهم السلام همه عاجز از درک حقیقت آنان می باشند و قادر به چیزی جز تحیر و ایمان به آنچه از آنان درباره خودشان به ما رسیده است نیستیم، کسی با آنان قیاس نمی شود.
✅بازگشت توحید صفات و افعال به توحید ذات است و منتهی به اوست و حضرات معصومین علیهم السلام بخشی از ذات باری تعالی نیستند، و ذات الله مركب نیست تا اینکه قابل تجزیه باشد، بلکه برخاسته از ذات اند یعنی صفت فاعلی ذات اویند.
و اینکه خالق و رازق بودن در اصل از آن خداوند است، و خاندان وحی باذن الله تبارک و تعالی سبب و مشیت و واسطه تمامی فیوضات الهی می باشند، و آنان بندگانی سخت فرمانبردار او می باشند و هرگز بر او پیشی نمی گیرند.
📚اکسیر امامت: حسین رزاقی:ج۱ص۷۹و۸۰
📚اثبات الهدی:ج۵ص۳۹۴
📚کشف الغمه:ج۲ص۴۰۸
📚سوره:ابراهیم:۱۱کهف:۱۱۰انبیاء:۲مومنون:۲۴و۳۳فصلت۶وانبیاء۲۶و۲۷
📚عیون اخبارالرضا علیه السلام:ج۲ص۶۶
📚علل الشرایع:ج۱ص۱۷۷
📚معانی الاخبار:ص۱۷۹
الاختصاص:ص۱۲
📚کشف الیقین:ص۱۹۱
📚کشف الغمه:ج۱ص۳۰
📚مناقب الائمه الهداه علیهم السلام:ص۲۶۷
#سخن_عشق
#خدا_اهل_بیت_علیه_السلام
ما را منزه و دور بدارید از ربوبیت (خداوندی)، و بهره های بشری را از ما بردارید، یعنی آن بهره هایی را که بر شما رواست، زیرا هیچ کسی از مردم با ما قابل سنجش و قیاس نمی باشد. همانا ما اسرار الهی به ودیعت نهاده شده در پیکرهای بشری هستیم، و کلمه ربانی گویا (و خردمند) در جسدهای خاکی می باشیم، پس از آن هر چه می توانید برای ما بگویید، که دریا تمام نشود، و عظمت خداوند به وصف نیاید.
✅(مخلوق بودن حضرات معصومین علیهم السلام).
حضرات معصومین علیهم السلام در مخلوق بودن مانند ما مخلوق هستند. ظاهر و باطن آنها همه مخلوق باری تعالی است، لکن مخلوق اول و برترین مخلوق اند.
نسبت به سایر مخلوقات قدیم اند که در دعای عهد آمده به معنای مخلوق اول، مخلوق اند و اقدم اند در مخلوقیت، و اقدم اند در همه فضائل امكانيه. حقیقت آنها عقل کل است، وسبب و وسیله فیض الهی اند، و آینه جمال الله تبارک و تعالی، و دل های آنان ظرف مشیت الهی است و خداوند اشیاء را به مشیت خلق نموده است، و اقرب مخلوقات به او و حجاب الله الأكبرند، سبب خلقت و إنماء و جزاء می باشند.
جز خداوند و رسول خاتم صلى الله عليه و آله و خود آن حضرات علیهم السلام همه عاجز از درک حقیقت آنان می باشند و قادر به چیزی جز تحیر و ایمان به آنچه از آنان درباره خودشان به ما رسیده است نیستیم، کسی با آنان قیاس نمی شود.
✅بازگشت توحید صفات و افعال به توحید ذات است و منتهی به اوست و حضرات معصومین علیهم السلام بخشی از ذات باری تعالی نیستند، و ذات الله مركب نیست تا اینکه قابل تجزیه باشد، بلکه برخاسته از ذات اند یعنی صفت فاعلی ذات اویند.
و اینکه خالق و رازق بودن در اصل از آن خداوند است، و خاندان وحی باذن الله تبارک و تعالی سبب و مشیت و واسطه تمامی فیوضات الهی می باشند، و آنان بندگانی سخت فرمانبردار او می باشند و هرگز بر او پیشی نمی گیرند.
📚اکسیر امامت: حسین رزاقی:ج۱ص۷۹و۸۰
📚اثبات الهدی:ج۵ص۳۹۴
📚کشف الغمه:ج۲ص۴۰۸
📚سوره:ابراهیم:۱۱کهف:۱۱۰انبیاء:۲مومنون:۲۴و۳۳فصلت۶وانبیاء۲۶و۲۷
📚عیون اخبارالرضا علیه السلام:ج۲ص۶۶
📚علل الشرایع:ج۱ص۱۷۷
📚معانی الاخبار:ص۱۷۹
الاختصاص:ص۱۲
📚کشف الیقین:ص۱۹۱
📚کشف الغمه:ج۱ص۳۰
📚مناقب الائمه الهداه علیهم السلام:ص۲۶۷
#سخن_عشق
#خدا_اهل_بیت_علیه_السلام
۸۷۸
۲۵ آذر ۱۴۰۳