تاریخ کوتاه ایران و جهان – 1060 (ویرایش 2)
تاریخ کوتاه ایران و جهان – 1060 (ویرایش 2)
_________________________
در پایانگان (اواخر) بهار سال 744 ز. {زادروزی} (میلادی) ، هنگامیکه هنوز بیش از چند ماه ، از آغاز «جنگ درونی سوم میان عربها» (فتنهء سوم) (1) نگذشته بود ؛ «بنی هاشم» (2) ، و بواژگانی دیگر (بعبارتی دیگر) ، «علویان» (خاندان ابوطالب ابن عبدالمطلب) و «عباسیان» (خاندان عباس ابن عبدالمطلب) ؛ در پهنهای (منطقهای) بنام «ابواء» (3) ، در نزدیکی «مدینه» ، گرد هم آمدند ، تا پیشاپیش ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) ، پس از سرنگونی «امویان» (4) را برگزینند.
در این گردهمائی ، «نفس زکیهء» (5)(6) بیست و پنج ساله ، از آنرو که بمیانجیگری (بواسطهء) «فاطمه بنت محمد ابن عبدالله» ، از نوادگان «محمدابنعبدالله» بود ؛ و همچنین ، در پرهیزکاری (تقوا) ، بیهمتا بود ؛ از سوی پدرش و دیگر «علویان» نامزد گردید ، تا پس از سرنگونی «امویان» ، به فرمانروائی (خلافت) مسلمانان برسد ؛ ولی «جعفر ابن محمد الصادق» (7) چهل و دو ساله ، ششمین پیشوای «علیگرائی (تشیع) دوازده پیشوائی (امامی)» (8) ، نامزدی «نفس زکیه» را نپذیرفت . همچنین ، گرچه بیشینهء (اکثریت) هموندان (اعضای) «خاندان عباسی» ، و از آن میان ، «منصور عباسی» (9) ، از کسانی بودند که پذیرفته بودند ، پس از سرنگونی «امویان» ، «نفس زکیه» ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) مسلمانان بشود ؛ ولی «ابراهیم عباسی» (ابراهیم امام) (10) از پذیرفتن «نفس زکیه» ، به سرنام (به عنوان) ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) پس از سرنگونی «امویان» ، خودداری کرد ؛ و خود را شایستهء رسیدن به این فرپیشه (مقام) ، دانست ؛ و پایابراین (بنابراین) با نپذیرش (مخالفت) «جعفر ابن محمد الصادق» و «ابراهیم عباسی» (ابراهیم امام) با نامزدی «نفس زکیه» ، «ابراهیم عباسی» ، رهبری مبارزه با «امویان» را بدست آورد.
یادآوری میشود که «زید ابن علی» (11) نیز ، در سال 717 زادروزی (میلادی) ، که «ابو هاشم» (12) ، پسر «عبدالله ابن محمد ابن حنیفه» (13) درگذشت ؛ با همین چرائیآوری (استدلال) ، از پذیرفتن پیشوائی (امامت) «محمد ابن علی ابن عبدالله ابن عباس» ، خودداری کرده بود (14) و گفته بود : «چون من ، بمیانجیگری (بواسطهء) "فاطمه بنت محمد ابن عبدالله" ، از نوادگان "محمدابنعبدالله" هستم ، و همچنین ، در پرهیزکاری (تقوا) ، همتائی ندارم ، خود را دادآوردمند (محق) رسیدن به رهبری مسلمانان میدانم ؛ و از پذیرفتن پیشوائی (امامت) "محمد ابن علی ابن عبدالله ابن عباس" ، خودداری میکنم (امتناع میورزم)» . یادآوری مبشود که «زید ابن علی» ، در همین سال 717 زادروزی (میلادی) ، «دینشاخهء (مذهب) علیگرائی (تشیع) زیدیه» (15) را پدید آورد.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Fitna
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Banu_Hashim
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Abwa%27
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Umayyad_Caliphate
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_al-Nafs_al-Zakiyya
(6) «محمد ابن عبدالله ابن حسن ابن حسن ابن علی ابن ابیطالب» فرنامیده (ملقَّب) به «نفس زكيه» (762-719)
(7) https://en.wikipedia.org/wiki/Ja%27far_al-Sadiq
(8) https://en.wikipedia.org/wiki/Twelver
(9) https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Mansur
(10) https://ca.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_al-Imam
(11) https://en.wikipedia.org/wiki/Zayd_ibn_Ali
(12) https://en.wikipedia.org/wiki/Abd_Allah_ibn_Muhammad_ibn_al-Hanafiyyah
(13) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_ibn_al-Hanafiyyah
(14) https://m.wisgoon.com/pin/33509190
(15) https://en.wikipedia.org/wiki/Zaidiyyah
_________________________
در پایانگان (اواخر) بهار سال 744 ز. {زادروزی} (میلادی) ، هنگامیکه هنوز بیش از چند ماه ، از آغاز «جنگ درونی سوم میان عربها» (فتنهء سوم) (1) نگذشته بود ؛ «بنی هاشم» (2) ، و بواژگانی دیگر (بعبارتی دیگر) ، «علویان» (خاندان ابوطالب ابن عبدالمطلب) و «عباسیان» (خاندان عباس ابن عبدالمطلب) ؛ در پهنهای (منطقهای) بنام «ابواء» (3) ، در نزدیکی «مدینه» ، گرد هم آمدند ، تا پیشاپیش ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) ، پس از سرنگونی «امویان» (4) را برگزینند.
در این گردهمائی ، «نفس زکیهء» (5)(6) بیست و پنج ساله ، از آنرو که بمیانجیگری (بواسطهء) «فاطمه بنت محمد ابن عبدالله» ، از نوادگان «محمدابنعبدالله» بود ؛ و همچنین ، در پرهیزکاری (تقوا) ، بیهمتا بود ؛ از سوی پدرش و دیگر «علویان» نامزد گردید ، تا پس از سرنگونی «امویان» ، به فرمانروائی (خلافت) مسلمانان برسد ؛ ولی «جعفر ابن محمد الصادق» (7) چهل و دو ساله ، ششمین پیشوای «علیگرائی (تشیع) دوازده پیشوائی (امامی)» (8) ، نامزدی «نفس زکیه» را نپذیرفت . همچنین ، گرچه بیشینهء (اکثریت) هموندان (اعضای) «خاندان عباسی» ، و از آن میان ، «منصور عباسی» (9) ، از کسانی بودند که پذیرفته بودند ، پس از سرنگونی «امویان» ، «نفس زکیه» ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) مسلمانان بشود ؛ ولی «ابراهیم عباسی» (ابراهیم امام) (10) از پذیرفتن «نفس زکیه» ، به سرنام (به عنوان) ، نخستین فرمانروای (خلیفهء) پس از سرنگونی «امویان» ، خودداری کرد ؛ و خود را شایستهء رسیدن به این فرپیشه (مقام) ، دانست ؛ و پایابراین (بنابراین) با نپذیرش (مخالفت) «جعفر ابن محمد الصادق» و «ابراهیم عباسی» (ابراهیم امام) با نامزدی «نفس زکیه» ، «ابراهیم عباسی» ، رهبری مبارزه با «امویان» را بدست آورد.
یادآوری میشود که «زید ابن علی» (11) نیز ، در سال 717 زادروزی (میلادی) ، که «ابو هاشم» (12) ، پسر «عبدالله ابن محمد ابن حنیفه» (13) درگذشت ؛ با همین چرائیآوری (استدلال) ، از پذیرفتن پیشوائی (امامت) «محمد ابن علی ابن عبدالله ابن عباس» ، خودداری کرده بود (14) و گفته بود : «چون من ، بمیانجیگری (بواسطهء) "فاطمه بنت محمد ابن عبدالله" ، از نوادگان "محمدابنعبدالله" هستم ، و همچنین ، در پرهیزکاری (تقوا) ، همتائی ندارم ، خود را دادآوردمند (محق) رسیدن به رهبری مسلمانان میدانم ؛ و از پذیرفتن پیشوائی (امامت) "محمد ابن علی ابن عبدالله ابن عباس" ، خودداری میکنم (امتناع میورزم)» . یادآوری مبشود که «زید ابن علی» ، در همین سال 717 زادروزی (میلادی) ، «دینشاخهء (مذهب) علیگرائی (تشیع) زیدیه» (15) را پدید آورد.
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Fitna
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Banu_Hashim
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Abwa%27
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Umayyad_Caliphate
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_al-Nafs_al-Zakiyya
(6) «محمد ابن عبدالله ابن حسن ابن حسن ابن علی ابن ابیطالب» فرنامیده (ملقَّب) به «نفس زكيه» (762-719)
(7) https://en.wikipedia.org/wiki/Ja%27far_al-Sadiq
(8) https://en.wikipedia.org/wiki/Twelver
(9) https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Mansur
(10) https://ca.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_al-Imam
(11) https://en.wikipedia.org/wiki/Zayd_ibn_Ali
(12) https://en.wikipedia.org/wiki/Abd_Allah_ibn_Muhammad_ibn_al-Hanafiyyah
(13) https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_ibn_al-Hanafiyyah
(14) https://m.wisgoon.com/pin/33509190
(15) https://en.wikipedia.org/wiki/Zaidiyyah
۷۵۹
۱۱ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.