مستی نعمت
#مستی_نعمت
#امیر_المومنین _علی_علیه_السلام در مورد افرادی که دچار #مستی_نعمت می شوند یعنی دچار #غرور_نعمت می شوند چنین می فرماید: «و اتقوا سکرات النعمه واحذروا بوائق النقمة » ازمستیهای نعمت بترسید. تنها #شراب نیست که #مست_ کننده است، خیلی چیزهای دیگر هم مست کننده است ، با این تفاوت که مست کنندگی شراب جنبه #جسمانی دارد یعنی تاثیری روی #بدن_و_اعصاب می گذارد و لذا در همه افراد یکسان اثر می گذارد ولی یک چیزهای دیگری هست که روی جسم اثر نمی گذارد ، مستقیم روی #روح_انسان اثر می گذارد و قهرا بستگی به روحها پیدا می کند ؛ روح های ضعیف بسا هست با ذره ای از این امور از خود بی خود می شوند ، گویی #عقل از سر اینها می پرد ، چرا؟برای اینکه من دارم ،من ماهی اینقدر درآمد دارم ، من فلان چیز را دارم . همین دارم ها #مستی_و_سکر می آورد . این است که #حضرت می فرماید بترسید از مستی نعمتها که #نعمتهای_الهی شما را مست نکند ؛ و کمتر کسی است که نعمت اورا مست نکند ،یعنی عقلش باز سر جای خودش باقی باشد وان حالت بی هوشی در او پیدانشود. این مستیها و غرورها برای مردم پیدا میشود .
#مجموعه_آثار_استاد_شهید_مطهری
#جلد_دوم_از_بخش_تفسیر
#امیر_المومنین _علی_علیه_السلام در مورد افرادی که دچار #مستی_نعمت می شوند یعنی دچار #غرور_نعمت می شوند چنین می فرماید: «و اتقوا سکرات النعمه واحذروا بوائق النقمة » ازمستیهای نعمت بترسید. تنها #شراب نیست که #مست_ کننده است، خیلی چیزهای دیگر هم مست کننده است ، با این تفاوت که مست کنندگی شراب جنبه #جسمانی دارد یعنی تاثیری روی #بدن_و_اعصاب می گذارد و لذا در همه افراد یکسان اثر می گذارد ولی یک چیزهای دیگری هست که روی جسم اثر نمی گذارد ، مستقیم روی #روح_انسان اثر می گذارد و قهرا بستگی به روحها پیدا می کند ؛ روح های ضعیف بسا هست با ذره ای از این امور از خود بی خود می شوند ، گویی #عقل از سر اینها می پرد ، چرا؟برای اینکه من دارم ،من ماهی اینقدر درآمد دارم ، من فلان چیز را دارم . همین دارم ها #مستی_و_سکر می آورد . این است که #حضرت می فرماید بترسید از مستی نعمتها که #نعمتهای_الهی شما را مست نکند ؛ و کمتر کسی است که نعمت اورا مست نکند ،یعنی عقلش باز سر جای خودش باقی باشد وان حالت بی هوشی در او پیدانشود. این مستیها و غرورها برای مردم پیدا میشود .
#مجموعه_آثار_استاد_شهید_مطهری
#جلد_دوم_از_بخش_تفسیر
۷۱۰
۱۲ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.