بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
ابتدا توجه داشته باشیم، در بیان معارف اسلامی، اصلاً این که یک خارجی، یک مسیحی، یک یهودی یا یک کافر چگونه نگاه میکند و یا چه معنایی را برداشت میکند، ملاک نمیباشد.
این که القا میکنند، نگاه و نظر و فرهنگ آنان را در نظر بگیرید، روشی در جنگ نرم برای تغییر فرهنگ و مواضع است؛ مثل این که مشاور وزیر خارجه سابق کشورمان علی خرم، در نزدیکی 13 آبان گفته بود: غرور ملی مردم آمریکا خدشهدار شده و افزوده بود: من فکر میکنم مراسم 13 آبان با نگاهی به داخل برگزار میشود اما به نظر من در برگزاری این مراسم باید نگاه به خارج را نیز مدنظر قرار دهیم.
پس، همیشه سؤال یا شبهه خود را مطرح کنیم و با جدیت پاسخ را جویا گردیم، اما هیچ گاه دنبال آن نباشیم که یک مسیحی یا یهودی چه میفهمد یا چگونه برداشت میکند؟ او نیز اگر مایل است، باید ببیند این کلام، این واژه، این آیه، این حدیث و درفرهنگ اسلام چگونه معنا شده است.
معنای آل :
ما گاهی یک معنای مصطلح و رایجی از یک کلمه را میدانیم و گمان میکنیم که تنها معنایش همین است، هر چند که ممکن است همان معنای رایج، از یک معنای اصلیتری اخذ شده باشد. از این رو، گمان میکنیم که آل، یعنی زن و فرزند و به ویژه نسل نَسَبی. در حالی که اصلاً چنین انحصاری در معنای آل وجود ندارد.
آل در لغت: به معنی اهل است.در مفردات راغب آمده است: آل مقلوب از اهل است و مصغّر آن نیز اهیل میباشد و فقط در اَشراف و بزرگان به کار می رود، مثل آل اللَّه. و در اشخاص ناشناس و زمان و مکان به کار نمی رود.
معنای اهل :
اهل نیز فقط به خاندان و خویشاوندان نسبی و سببی، مانند همسر و فرزاندان و نسل گفته نمیشود، بلکه اصل معنای آن از اهلیت داشتن گرفته شده است. مثل این که ما نیز در زبان فارسی میگوییم: اهل تهران - اهل کار - اهل ساز و آواز - اهل فساد - اهل عبادت و نمونههای قرآنی از این دو واژه :
آل - وقتی در قرآن کریم میفرماید آل فرعون یا آل لوط، مقصود فرزندان وی نمیباشد، بلکه کسانی است که تابع او بودند - چرا که معنای آل همان اهلیت و تابعیت است: وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ - و به ياد آريد هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم،پس شما رانجات بخشيديم و فرعونيان آل فرعون راغرق كرديم درحالى كه مىنگريستيد.(سوره بقره آیه 50)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
ابتدا توجه داشته باشیم، در بیان معارف اسلامی، اصلاً این که یک خارجی، یک مسیحی، یک یهودی یا یک کافر چگونه نگاه میکند و یا چه معنایی را برداشت میکند، ملاک نمیباشد.
این که القا میکنند، نگاه و نظر و فرهنگ آنان را در نظر بگیرید، روشی در جنگ نرم برای تغییر فرهنگ و مواضع است؛ مثل این که مشاور وزیر خارجه سابق کشورمان علی خرم، در نزدیکی 13 آبان گفته بود: غرور ملی مردم آمریکا خدشهدار شده و افزوده بود: من فکر میکنم مراسم 13 آبان با نگاهی به داخل برگزار میشود اما به نظر من در برگزاری این مراسم باید نگاه به خارج را نیز مدنظر قرار دهیم.
پس، همیشه سؤال یا شبهه خود را مطرح کنیم و با جدیت پاسخ را جویا گردیم، اما هیچ گاه دنبال آن نباشیم که یک مسیحی یا یهودی چه میفهمد یا چگونه برداشت میکند؟ او نیز اگر مایل است، باید ببیند این کلام، این واژه، این آیه، این حدیث و درفرهنگ اسلام چگونه معنا شده است.
معنای آل :
ما گاهی یک معنای مصطلح و رایجی از یک کلمه را میدانیم و گمان میکنیم که تنها معنایش همین است، هر چند که ممکن است همان معنای رایج، از یک معنای اصلیتری اخذ شده باشد. از این رو، گمان میکنیم که آل، یعنی زن و فرزند و به ویژه نسل نَسَبی. در حالی که اصلاً چنین انحصاری در معنای آل وجود ندارد.
آل در لغت: به معنی اهل است.در مفردات راغب آمده است: آل مقلوب از اهل است و مصغّر آن نیز اهیل میباشد و فقط در اَشراف و بزرگان به کار می رود، مثل آل اللَّه. و در اشخاص ناشناس و زمان و مکان به کار نمی رود.
معنای اهل :
اهل نیز فقط به خاندان و خویشاوندان نسبی و سببی، مانند همسر و فرزاندان و نسل گفته نمیشود، بلکه اصل معنای آن از اهلیت داشتن گرفته شده است. مثل این که ما نیز در زبان فارسی میگوییم: اهل تهران - اهل کار - اهل ساز و آواز - اهل فساد - اهل عبادت و نمونههای قرآنی از این دو واژه :
آل - وقتی در قرآن کریم میفرماید آل فرعون یا آل لوط، مقصود فرزندان وی نمیباشد، بلکه کسانی است که تابع او بودند - چرا که معنای آل همان اهلیت و تابعیت است: وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ - و به ياد آريد هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم،پس شما رانجات بخشيديم و فرعونيان آل فرعون راغرق كرديم درحالى كه مىنگريستيد.(سوره بقره آیه 50)(ادامه دارد...)
۷۲۰
۲۶ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.