.
.
.
استدلال #مامون , خلیفه #عباسی به #حدیث_غدیر:
.
مـنـاظـره ای کـه بین مامون و اسحاق بن ابراهیم #قاضی_القضاة زمان او در باب فضیلت اصـحـاب رسـول خدا(ص ) واقع شد, مامون از او می پرسد: آیا حدیث #ولایت را روایت می کنی ؟
وی گفت : آری مامون گفت : آن را بخوان یحیی حدیث را خواند.
مـامـون پـرسـیـد: ((بـه نظر تو آیا این حدیث وظیفه ای را برای #ابوبکر و #عمر در مقابل #علی تعیین کرده است ؟
یا نه ؟ )).
اسـحـاق گفت : ((می گویند: #پیامبر این حدیث را هنگامی فرمود که بین علی (ع ) و زید بن حارثه اخـتـلافی افتاده بود زید وابستگی علی را به رسول خدا انکار کرده بود, از این رو پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم , علی مولای اوست )).
مامون گفت : ((آیا پیامبر(ص ) این حدیث را هنگام بازگشت از حجة الوداع نفرمود؟ )).
اسحاق گفت : آری .
مـامـون گـفت : ((زید بن حارثه پیش از #غدیر کشته شد تو چگونه می پذیری که پیامبر به خاطر او ایـن حدیث را فرموده باشد؟
به من بگو: اگر پسر پانزده ساله ات به مردم بگوید: ای مردم بدانید هر کـس وابـسـتـه مـن اسـت وابسته پسر عمویم نیز هست , آیا به او نمی گویی چرا چیزی را که همه می دانند و برکسی پوشیده نیست باز می گویی ؟ )).
گفت : ((چرا به او خواهم گفت )).
مـامـون گـفـت : ((ای اسـحـاق ! کـاری را که برای پسر پانزده ساله ات نمی پسندی بر پیامبر خدا می پسندی ؟
وای بر شما چرا فقهای خود را می پرستید .1
.
.
پ ن: چنانکه می بینیم در تمام این گفتگوها خلافت حضرت #امیرالمؤمنین (ع ) مورد بحث است استدلال کـنـنـدگـان , بـا ایـن حدیث , خلافت حضرت امیر(ع ) را اثبات می کنند, و مخاطبان این احتجاج نـیـزنمی گویند: مولی در این حدیث , غیر از #رهبر و سرپرست است اگر این حدیث , معنایی غیر از رهـبـری حضرت امیر داشت , ابوهریره چنان عاجزانه در مقابل جناب اصبغ بن نباته آه نمی کشید و سرافکنده وشرمنده نمی شد و عمرو بن عاص در مقابل جناب عمار خلع سلاح نمی شد.
.
.
پ ن2: اگر کسی به هر انگیزه ای در مفاد حدیث غدیر تشکیک کند, نه تنها حقیقت را کتمان کـرده ,کـلام رسول خدا(ص ) را نیز تحریف نموده است , و به قول مامون خلیفه عباسی چیزی را به رسول مکرم اسلام نسبت داده که نمی توان به نوجوانی پانزده ساله نسبت داد.
1.کتاب عقدالفرید, ج 5, ص 82.
.
.
#مبلغ_غدیر_باشیم
.
استدلال #مامون , خلیفه #عباسی به #حدیث_غدیر:
.
مـنـاظـره ای کـه بین مامون و اسحاق بن ابراهیم #قاضی_القضاة زمان او در باب فضیلت اصـحـاب رسـول خدا(ص ) واقع شد, مامون از او می پرسد: آیا حدیث #ولایت را روایت می کنی ؟
وی گفت : آری مامون گفت : آن را بخوان یحیی حدیث را خواند.
مـامـون پـرسـیـد: ((بـه نظر تو آیا این حدیث وظیفه ای را برای #ابوبکر و #عمر در مقابل #علی تعیین کرده است ؟
یا نه ؟ )).
اسـحـاق گفت : ((می گویند: #پیامبر این حدیث را هنگامی فرمود که بین علی (ع ) و زید بن حارثه اخـتـلافی افتاده بود زید وابستگی علی را به رسول خدا انکار کرده بود, از این رو پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم , علی مولای اوست )).
مامون گفت : ((آیا پیامبر(ص ) این حدیث را هنگام بازگشت از حجة الوداع نفرمود؟ )).
اسحاق گفت : آری .
مـامـون گـفت : ((زید بن حارثه پیش از #غدیر کشته شد تو چگونه می پذیری که پیامبر به خاطر او ایـن حدیث را فرموده باشد؟
به من بگو: اگر پسر پانزده ساله ات به مردم بگوید: ای مردم بدانید هر کـس وابـسـتـه مـن اسـت وابسته پسر عمویم نیز هست , آیا به او نمی گویی چرا چیزی را که همه می دانند و برکسی پوشیده نیست باز می گویی ؟ )).
گفت : ((چرا به او خواهم گفت )).
مـامـون گـفـت : ((ای اسـحـاق ! کـاری را که برای پسر پانزده ساله ات نمی پسندی بر پیامبر خدا می پسندی ؟
وای بر شما چرا فقهای خود را می پرستید .1
.
.
پ ن: چنانکه می بینیم در تمام این گفتگوها خلافت حضرت #امیرالمؤمنین (ع ) مورد بحث است استدلال کـنـنـدگـان , بـا ایـن حدیث , خلافت حضرت امیر(ع ) را اثبات می کنند, و مخاطبان این احتجاج نـیـزنمی گویند: مولی در این حدیث , غیر از #رهبر و سرپرست است اگر این حدیث , معنایی غیر از رهـبـری حضرت امیر داشت , ابوهریره چنان عاجزانه در مقابل جناب اصبغ بن نباته آه نمی کشید و سرافکنده وشرمنده نمی شد و عمرو بن عاص در مقابل جناب عمار خلع سلاح نمی شد.
.
.
پ ن2: اگر کسی به هر انگیزه ای در مفاد حدیث غدیر تشکیک کند, نه تنها حقیقت را کتمان کـرده ,کـلام رسول خدا(ص ) را نیز تحریف نموده است , و به قول مامون خلیفه عباسی چیزی را به رسول مکرم اسلام نسبت داده که نمی توان به نوجوانی پانزده ساله نسبت داد.
1.کتاب عقدالفرید, ج 5, ص 82.
.
.
#مبلغ_غدیر_باشیم
۱.۸k
۰۷ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.