روز پدر تنها برازنده میلاد حضرت علی...
روز پدر تنها برازنده میلاد حضرت علی...
متن شبهه
طبیعتاً برای نام گذاری روز پدر (مرد) به مناسبت سالروز ولادت یک شخص خاص، آن فرد حداقل باید این سه فاکتور اصلی را در وجود خویش داشته باشد.
١.مردی
۲. مهر پدری
٣.مردانگی
اوج مرد بودن و احترام به همسر را با ازدواج زودهنگام(تنها هفت روز پس از رحلت ام ابیها) با امامه بنت ابی العاص به همه نشان داد.
علی بن ابی طالب حق پدری خود نسبت به ام کلثوم(دختر فاطمه) را با تزویج وی با قاتلِ مادرش (عمر بن خطاب) ادا کرد.
و مردانگی و مروت را با گردن زدنِ چندصد یهودیِ اسیر و بعضاً بی گناه (با کمک زبیر بن عوام) و قتل عام خاندان "ازد" به دستور پیامبر اسلام به نهایت رساند.
پاسخ شبهه:
پاسخ به شبهه فوق را درسه قسمت اغاز می نماییم:
مردی(ازدواج پس از هفت روز از مرگ همسر)
۱. طبق کدام سند الهی یا کدام منطق عقلی، ازدواج مرد بعد از وفات زنش، بی احترامی به همسر اوّل اوست؟ اصل رابطه ی زناشویی امری است طبیعی مثل بسیاری از امور طبیعی دیگر، که خداند متعال تنها شکل خاصّی از آن را ، که همان ازدواج مشروع است، اجازه داده و آن را ذاتاً مستحبّ قرار داده است.
۲. آداب و رسوم اختراعی مردم اوّلاً از منطقه ای به منطقه ی دیگر فرق می کند، و هیچ معیار درست و الهی ندارد ، بلکه صِرف خوشایند و بدآیند خودشان است. اگر بنا بود که چنین آداب و رسومی محترم شمرده شوند، اساساً چه نیازی به ارسال انبیاء و ائمه و کتب آسمانی بود؟ اگر می گویید: هفت روز نه بلکه چهل روز، منطق ارائه کنید. یا حکم عقلی ارائه دهید یا از جانب خدا حکمی بیاورید! به تعبیر خداوند متعال: « هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین ــــ برهانتان را بیاورید اگر راست میگویید».
۳. علی ـ علیه السّلام ـ پس از شهادت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مجبور شد که ازدواج کند و همسری اختیار نماید تا به وضع ایتام و فرزندان آن حضرت که مادر خود را از دست داده بودند رسیدگی کند.
۴. فاطمه ـ سلام الله علیها ـ هم روز شهادتش ضمن وصایایی به علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همین جهت) شما «امامه» (نوه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ یعنی دختر زینب که دختر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بود) را برای همسری اختیار کن، زیرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است.»[1]
علی ـ علیه السّلام ـ برای آنکه به وصیت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ عمل کرده باشد با امامه ازدواج کرد.»[2]
۵. زمان ازدواج را اکثر منابع تعیین نکردهاند و تنها در بحارالانوار چنین آمده است که علی ـ علیه السّلام ـ هفت روز پس از شهادت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ طبق وصیت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ با امامه بنت ابی العاص ازدواج کرد.»[3] بنابراین، اقدام علی ـ علیه السّلام ـ در ازدواج با امامه مطابق با وصیت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بوده است.
۶. به نشانه بیمهری علی ـ علیه السّلام ـ نسبت به همسر بزرگوارشان حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نبوده است و بلکه احترام فوقالعادهای هم برای همسرشان قائل بودند و به همین دلیل هم تا زمانی که فاطمه ـ سلام الله علیها ـ زنده بود با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد. اگر روایت علامه را بپذیریم قطعنا باید نیاز فرزندان خرد سال علی(ع) به مادر را از علل اصلی ازدواج زود هنگام علی(ع) با امامه.
مهر پدری (ازدواج ام کلثوم با عمر)
۱. مسئله ازدواج امّ کلثوم در هیچ یک از دو کتاب معتبر نزد اهل سنت، یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم ذکر نشده است.همچنین هیچ یک از صحاح ششگانه اهل سنّت و برخی از مسانید معتبر نزد اهل سنت، مانند: مُسند احمد بن حنبل نیز این رویداد را بیان ننموده اند.
برخی از منابع تاریخی و روایی اهل سنّت، مانند: «طبقات» ابن سعد و «المستدرک» حاکم نیشابوری، ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم را مطرح نموده اند.
براساس مبانی رجالی اهل سنّت، تمام راویان این روایت، متّهم به صفات «کذّاب»، «وضّاع»، و «ضعیف» و «مدلَّس» می باشند؛ لذا براساس منابع اهل سنت، موضوع ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطّاب به لحاظ سندی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
۲. صرف نظر از ضعف سندی، این روایت به لحاظ دلالت و معنی نیز دچار تعارض، چندگانگی و تشویش در نقل می باشد؛ به گونه ای که برخی از نقلها برخی دیگر را تکذیب می نمایند. به عنوان مثال، در برخی نقلها این گونه آمده است که وقتی عمر به خواستگاری امّ کلثوم آمد، علی علیه السلام مسئله کوچکی سنّ ام کلثوم را مطرح نمودند و در برخی نقلها آمده است که حضرت فرمودند: «من او را برای فرزندان برادرم جعفر بن ابی طالب نگه داشته ام.» در نقل دیگری بیان شده است که علی علیه السلام بدون درنگ ام کلثوم را نزد عمر فرستاد تا او را نگاه کند.
۳. برخی از دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، ای
متن شبهه
طبیعتاً برای نام گذاری روز پدر (مرد) به مناسبت سالروز ولادت یک شخص خاص، آن فرد حداقل باید این سه فاکتور اصلی را در وجود خویش داشته باشد.
١.مردی
۲. مهر پدری
٣.مردانگی
اوج مرد بودن و احترام به همسر را با ازدواج زودهنگام(تنها هفت روز پس از رحلت ام ابیها) با امامه بنت ابی العاص به همه نشان داد.
علی بن ابی طالب حق پدری خود نسبت به ام کلثوم(دختر فاطمه) را با تزویج وی با قاتلِ مادرش (عمر بن خطاب) ادا کرد.
و مردانگی و مروت را با گردن زدنِ چندصد یهودیِ اسیر و بعضاً بی گناه (با کمک زبیر بن عوام) و قتل عام خاندان "ازد" به دستور پیامبر اسلام به نهایت رساند.
پاسخ شبهه:
پاسخ به شبهه فوق را درسه قسمت اغاز می نماییم:
مردی(ازدواج پس از هفت روز از مرگ همسر)
۱. طبق کدام سند الهی یا کدام منطق عقلی، ازدواج مرد بعد از وفات زنش، بی احترامی به همسر اوّل اوست؟ اصل رابطه ی زناشویی امری است طبیعی مثل بسیاری از امور طبیعی دیگر، که خداند متعال تنها شکل خاصّی از آن را ، که همان ازدواج مشروع است، اجازه داده و آن را ذاتاً مستحبّ قرار داده است.
۲. آداب و رسوم اختراعی مردم اوّلاً از منطقه ای به منطقه ی دیگر فرق می کند، و هیچ معیار درست و الهی ندارد ، بلکه صِرف خوشایند و بدآیند خودشان است. اگر بنا بود که چنین آداب و رسومی محترم شمرده شوند، اساساً چه نیازی به ارسال انبیاء و ائمه و کتب آسمانی بود؟ اگر می گویید: هفت روز نه بلکه چهل روز، منطق ارائه کنید. یا حکم عقلی ارائه دهید یا از جانب خدا حکمی بیاورید! به تعبیر خداوند متعال: « هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین ــــ برهانتان را بیاورید اگر راست میگویید».
۳. علی ـ علیه السّلام ـ پس از شهادت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مجبور شد که ازدواج کند و همسری اختیار نماید تا به وضع ایتام و فرزندان آن حضرت که مادر خود را از دست داده بودند رسیدگی کند.
۴. فاطمه ـ سلام الله علیها ـ هم روز شهادتش ضمن وصایایی به علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: مردان ناچارِ از داشتن همسر هستند (به همین جهت) شما «امامه» (نوه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ یعنی دختر زینب که دختر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ بود) را برای همسری اختیار کن، زیرا او همانند خودم نسبت به فرزندانم مهربان است.»[1]
علی ـ علیه السّلام ـ برای آنکه به وصیت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ عمل کرده باشد با امامه ازدواج کرد.»[2]
۵. زمان ازدواج را اکثر منابع تعیین نکردهاند و تنها در بحارالانوار چنین آمده است که علی ـ علیه السّلام ـ هفت روز پس از شهادت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ طبق وصیت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ با امامه بنت ابی العاص ازدواج کرد.»[3] بنابراین، اقدام علی ـ علیه السّلام ـ در ازدواج با امامه مطابق با وصیت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بوده است.
۶. به نشانه بیمهری علی ـ علیه السّلام ـ نسبت به همسر بزرگوارشان حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نبوده است و بلکه احترام فوقالعادهای هم برای همسرشان قائل بودند و به همین دلیل هم تا زمانی که فاطمه ـ سلام الله علیها ـ زنده بود با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد. اگر روایت علامه را بپذیریم قطعنا باید نیاز فرزندان خرد سال علی(ع) به مادر را از علل اصلی ازدواج زود هنگام علی(ع) با امامه.
مهر پدری (ازدواج ام کلثوم با عمر)
۱. مسئله ازدواج امّ کلثوم در هیچ یک از دو کتاب معتبر نزد اهل سنت، یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم ذکر نشده است.همچنین هیچ یک از صحاح ششگانه اهل سنّت و برخی از مسانید معتبر نزد اهل سنت، مانند: مُسند احمد بن حنبل نیز این رویداد را بیان ننموده اند.
برخی از منابع تاریخی و روایی اهل سنّت، مانند: «طبقات» ابن سعد و «المستدرک» حاکم نیشابوری، ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم را مطرح نموده اند.
براساس مبانی رجالی اهل سنّت، تمام راویان این روایت، متّهم به صفات «کذّاب»، «وضّاع»، و «ضعیف» و «مدلَّس» می باشند؛ لذا براساس منابع اهل سنت، موضوع ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطّاب به لحاظ سندی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
۲. صرف نظر از ضعف سندی، این روایت به لحاظ دلالت و معنی نیز دچار تعارض، چندگانگی و تشویش در نقل می باشد؛ به گونه ای که برخی از نقلها برخی دیگر را تکذیب می نمایند. به عنوان مثال، در برخی نقلها این گونه آمده است که وقتی عمر به خواستگاری امّ کلثوم آمد، علی علیه السلام مسئله کوچکی سنّ ام کلثوم را مطرح نمودند و در برخی نقلها آمده است که حضرت فرمودند: «من او را برای فرزندان برادرم جعفر بن ابی طالب نگه داشته ام.» در نقل دیگری بیان شده است که علی علیه السلام بدون درنگ ام کلثوم را نزد عمر فرستاد تا او را نگاه کند.
۳. برخی از دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، ای
۴.۲k
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.