از بین بردن بدعت های شیطانی در حکومت مهدوی
امام عصر (عج) حقایق ناگفته از دین را بیان می کند، تعالیم فراموش شده اسلام را زنده می کند و با تحریفاتی که در دین صورت پذیرفته است مقابله می نماید علاوه بر همه این امور ـ که در بخش های قبل بیان گردیدـ او با بدعت ها و نوآوری هائی که در دین صورت گرفته است نیز به شدت مبارزه می کند[۱]
در دوران طولانی غیبت خلوص دین دستخوش دستبرد بدعت گذارانی می شود که با وارد کردن برخی باورهای بی پایه و اساس به دین آن را به ناخالصی مبدل می سازند. امام زمان (عج) این ناخالصی را جبران می کند و با پیراستن بدعت ها از دین و نمایان ساختن چهره واقعی دین گوئی «دینی جدید» برای بشریت به ارمغان می آورد.
امام صادق علیه السّلام در این باره مى فرماید: «(مهدى) بر طبق شیوه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رفتار مىکند و آن چه از نشانه هاى گذشته باشد، از میان مى برد، همان گونه که پیامبر نشانه هاى جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده مى کند»[۲]
همچنین آمده است: «هیچ بدعتى نیست، مگر آن که (مهدى) آن را (از پیکر اسلام) مى زداید و هیچ سنتى نیست، جز این که آن را بر پا مى دارد»[۳]
[۱] تفاوت بدعت با تحریف روشن است؛ در تحریف تفسیری غلط و ناصحیح به متون دینی نسبت داده می شود مثل این که برخی داعشیان آیات مقابله با کفار حربی را حمل بر شیعه می کنند و با استناد به این آیات خون ایشان را می ریزند و اما در بدعت نظری به متون دینی ـ آِیات و روایات ـ وجود ندارد بلکه مساله کاملا بی ارتباط با دین امت به نام دین تمام می شود و ای بسا از مسلمات دینی محسوب شود!
[۲] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۲، ح ۱۰۸.
[۳] وسائل الشیعه، ج ۲۵، ص ۴۳۶.
در دوران طولانی غیبت خلوص دین دستخوش دستبرد بدعت گذارانی می شود که با وارد کردن برخی باورهای بی پایه و اساس به دین آن را به ناخالصی مبدل می سازند. امام زمان (عج) این ناخالصی را جبران می کند و با پیراستن بدعت ها از دین و نمایان ساختن چهره واقعی دین گوئی «دینی جدید» برای بشریت به ارمغان می آورد.
امام صادق علیه السّلام در این باره مى فرماید: «(مهدى) بر طبق شیوه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رفتار مىکند و آن چه از نشانه هاى گذشته باشد، از میان مى برد، همان گونه که پیامبر نشانه هاى جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده مى کند»[۲]
همچنین آمده است: «هیچ بدعتى نیست، مگر آن که (مهدى) آن را (از پیکر اسلام) مى زداید و هیچ سنتى نیست، جز این که آن را بر پا مى دارد»[۳]
[۱] تفاوت بدعت با تحریف روشن است؛ در تحریف تفسیری غلط و ناصحیح به متون دینی نسبت داده می شود مثل این که برخی داعشیان آیات مقابله با کفار حربی را حمل بر شیعه می کنند و با استناد به این آیات خون ایشان را می ریزند و اما در بدعت نظری به متون دینی ـ آِیات و روایات ـ وجود ندارد بلکه مساله کاملا بی ارتباط با دین امت به نام دین تمام می شود و ای بسا از مسلمات دینی محسوب شود!
[۲] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۲، ح ۱۰۸.
[۳] وسائل الشیعه، ج ۲۵، ص ۴۳۶.
۱.۸k
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.