آیا اصلاح طلبان با اسلام مخالفند؟!
آیا اصلاح طلبان با اسلام مخالفند؟!
اصلاحات آمریکایی
عطاءالله مهاجرانی:
نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است
رقص را نباید همواره ناپسند دانست
ابراهیم اصغر زاده:
اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتی علیه خدا.
حتی علیه خدا نیز میتوان تظاهرات کرد
رجبعلی مزروعی:
حضرت علی (ع) مشروعیت خود را از مردم گرفته همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است
در نظام ما هیچکس مقدس نیست
هاشم آغاجری:
حکومت یزید بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است اگر حسین (ع) هم در رأس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد، نامشروع است
سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین(ع) مانند منظومه ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟
امام علی(ع) با رفراندوم طبیعی، قدرت را بدست گرفت با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود. منطقی که میگوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است و فلسفه سیاسی اموی-یزیدی بر همین استوار است. اینکه کارل مارکس می گوید دین افیون توده هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من میگویم در حکومت های دینی، نه تنها دین افیون توده هاست که افیون حکومت ها نیز هست
محسن کدیور: یک زمانی مردم می گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهند پذیرفت
امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردمند
محمدکاظم محمدی اصفهانی: مردم حق دارند همه مسئولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئول پیامبر و امام معصوم باشد بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید
اکبر گنجی:
سر حسین بن علی (ع) را نزد عبیدالله و سر عبیدالله را نزد مختار و سر مختار را نزد مصعب و سر مصعب نزد عبدالملک نهاده شد...خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت، میوه ای جز خشونت به بار نمی آورد. هیچکس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل بداند، دست به خشونت بزند
امام زمان(عج) ساخته ذهن بشر است
عبدالکریم سروش:
ارزش های دینی دائماً در تغییر هستند، اگر روزی فاطمه (س) می گفت بهترین زنان کسی است که خود را از نامحرم بپوشاند، امروز کسی
نمی تواند این را بپذیرد
زیارت عاشورا سند صحیحی ندارد
مصطفی ملکیان:
در دانشگاههای اروپا مثل این درسهای عمومی که ما داریم، مثل درسهای معارف ما که خیلی ضرورت دارد، آنها به دانشجویان خود تفکر انتقادی می آموزند
قرآن رساله(کتاب) پیامبر بود، مرا رساله(کتاب) خود باید!
غیر از مسلمانان چیزی به نام اسلام وجود ندارد. اسلام یک شبه واقعیت است
محمد مجتهد شبستری:
پیامبر وظیفه اش فقط دعوت مردم به سمت خدا بوده و در همین وظیفه خود عصمت داشته اند و هیچگاه از این وظیفه غافل نشده اند. اما از نظر انجام گناهان با توجه به روایات معتبر و سخنانشان نمیتوان عصمت برایشان در نظر گرفت.
در توصیف پیامبر و ائمه آمده که شبانه مناجات های طولانی و نمازهای بسیار داشته اند مؤید آنست که در خود نقص و نیازی احساس می کردند و در پی رفع آن به نماز و مناجات می ایستادند وگرنه چگونه ممکن است کسی نقص و گناهی نداشته باشد و از شدت طالب بودن و مشتاق بودن به خود بپیچد. البته حالت دیگری را میتوان فرض کرد که این عبادات، دروغین و برای متمایل کردن افکار عمومی به خود بوده است
عمادالدین باقی:
معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست
سعید حجاریان:
تفکر فقهی نمیتواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند ولی این مسئله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد. عرفان است که فرهنگ عاشورایی می سازد
همجنس بازی در کشور ما باید آزاد باشد و از جهت حقوقی نباید ممنوع باشد گرچه از نظر اخلاقی زشت است
غلامرضا سالار بهزادی:
تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است
عزت الله سحابی:
آدم ها و حتی معصومین خود به خود بدون نظارت مردم و بطور اصولی در معرض انحراف هستند
جهانبخش محبی نیا:
در بُعد مسائل فرهنگی سه شکل هست که حوزویان باید آن را حل کنند، یکی موسیقی به نحوی که انسان هر وقت دلش خواست ضبط را روشن کند و یکی هم رقص و دیگری ماهواره به نحوی که در فیلم به زنان از زانو به بالا عریان هم بتوان نظر انداخت
محمد قوچانی:
هیئت های مذهبی منشاء خشونت اند و بسیجی ها اعضای تشکیل دهنده این هسته ها هستند
محمد تقی فاضل میبدی:
جهاد در جایی معنا دارد که مجاهد مطمئن باشد پیروز میشود وگرنه چنین جهادی بی معناست
اصلاحات آمریکایی
عطاءالله مهاجرانی:
نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است
رقص را نباید همواره ناپسند دانست
ابراهیم اصغر زاده:
اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتی علیه خدا.
حتی علیه خدا نیز میتوان تظاهرات کرد
رجبعلی مزروعی:
حضرت علی (ع) مشروعیت خود را از مردم گرفته همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است
در نظام ما هیچکس مقدس نیست
هاشم آغاجری:
حکومت یزید بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است اگر حسین (ع) هم در رأس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد، نامشروع است
سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین(ع) مانند منظومه ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟
امام علی(ع) با رفراندوم طبیعی، قدرت را بدست گرفت با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود. منطقی که میگوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است و فلسفه سیاسی اموی-یزیدی بر همین استوار است. اینکه کارل مارکس می گوید دین افیون توده هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من میگویم در حکومت های دینی، نه تنها دین افیون توده هاست که افیون حکومت ها نیز هست
محسن کدیور: یک زمانی مردم می گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهند پذیرفت
امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردمند
محمدکاظم محمدی اصفهانی: مردم حق دارند همه مسئولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئول پیامبر و امام معصوم باشد بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید
اکبر گنجی:
سر حسین بن علی (ع) را نزد عبیدالله و سر عبیدالله را نزد مختار و سر مختار را نزد مصعب و سر مصعب نزد عبدالملک نهاده شد...خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت، میوه ای جز خشونت به بار نمی آورد. هیچکس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل بداند، دست به خشونت بزند
امام زمان(عج) ساخته ذهن بشر است
عبدالکریم سروش:
ارزش های دینی دائماً در تغییر هستند، اگر روزی فاطمه (س) می گفت بهترین زنان کسی است که خود را از نامحرم بپوشاند، امروز کسی
نمی تواند این را بپذیرد
زیارت عاشورا سند صحیحی ندارد
مصطفی ملکیان:
در دانشگاههای اروپا مثل این درسهای عمومی که ما داریم، مثل درسهای معارف ما که خیلی ضرورت دارد، آنها به دانشجویان خود تفکر انتقادی می آموزند
قرآن رساله(کتاب) پیامبر بود، مرا رساله(کتاب) خود باید!
غیر از مسلمانان چیزی به نام اسلام وجود ندارد. اسلام یک شبه واقعیت است
محمد مجتهد شبستری:
پیامبر وظیفه اش فقط دعوت مردم به سمت خدا بوده و در همین وظیفه خود عصمت داشته اند و هیچگاه از این وظیفه غافل نشده اند. اما از نظر انجام گناهان با توجه به روایات معتبر و سخنانشان نمیتوان عصمت برایشان در نظر گرفت.
در توصیف پیامبر و ائمه آمده که شبانه مناجات های طولانی و نمازهای بسیار داشته اند مؤید آنست که در خود نقص و نیازی احساس می کردند و در پی رفع آن به نماز و مناجات می ایستادند وگرنه چگونه ممکن است کسی نقص و گناهی نداشته باشد و از شدت طالب بودن و مشتاق بودن به خود بپیچد. البته حالت دیگری را میتوان فرض کرد که این عبادات، دروغین و برای متمایل کردن افکار عمومی به خود بوده است
عمادالدین باقی:
معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست
سعید حجاریان:
تفکر فقهی نمیتواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند ولی این مسئله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد. عرفان است که فرهنگ عاشورایی می سازد
همجنس بازی در کشور ما باید آزاد باشد و از جهت حقوقی نباید ممنوع باشد گرچه از نظر اخلاقی زشت است
غلامرضا سالار بهزادی:
تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است
عزت الله سحابی:
آدم ها و حتی معصومین خود به خود بدون نظارت مردم و بطور اصولی در معرض انحراف هستند
جهانبخش محبی نیا:
در بُعد مسائل فرهنگی سه شکل هست که حوزویان باید آن را حل کنند، یکی موسیقی به نحوی که انسان هر وقت دلش خواست ضبط را روشن کند و یکی هم رقص و دیگری ماهواره به نحوی که در فیلم به زنان از زانو به بالا عریان هم بتوان نظر انداخت
محمد قوچانی:
هیئت های مذهبی منشاء خشونت اند و بسیجی ها اعضای تشکیل دهنده این هسته ها هستند
محمد تقی فاضل میبدی:
جهاد در جایی معنا دارد که مجاهد مطمئن باشد پیروز میشود وگرنه چنین جهادی بی معناست
۱۰.۵k
۰۳ اسفند ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۱۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.