بخش هشتم: ئاسو نادری
بخش هشتم: ئاسو نادری
واما فلسفه وجودی چند نه زم از هه لپه رکی ها.
ازآن جهت که هه لپه رکی های کُردی اسطوره های مردمان کَُرد می باشند، اندیشه ومعنایی خاص خود را دارند که توصیفی است از طبیعت و محیط پیرامون زندگی مردمان کرُد که با زبان حرکت نشان داده شده.
و به عنوان مثال، از دریای هه لپه رکی های کُردی به چند هه لپه رکی اشاره می کنم
گه ریان : نه زم گه ریان که در بیشتر مناطق کردستان هه لپه رکی آغازین می باشد. وصفی است از چگونگی شروع زندگی و شناختی دوباره برای دیدن طبیعت و محیطی که درآن سکنا گزیده اند.
اولین درسی که ما از این هه لپه رکی یاد می گیریم درست راه رفتن است تا تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم و در زندگی به درستی گام برداریم.
پشت پا : انتقال دهنده جریان زندگی میان ریتمی آرام و ریتمی تند (بین گه ریان و هه لگرتن ) چگونگی انتخاب راه و روش و منش زندگی کردن که به اصل و بنیان زندگی هر آدم که ( انسانیت ) است اشاره دارد.
همیشه جمله ( آدمی “بودن” است و انسان “شدن” ) را برای بیان فلسفه این هه لپه رکی بیان می کنم. ما همه آدم به دنیا آمده ایم اما اصول انسان شدنمان را باید خودمان بدست بیاوریم این هه لپه رکی می گوید هیچ وقت به هم نوعت پشت پا نزن و اما آگاه باش در مسیر زندگی هیچ وقت پشت پا نخوری.
هه لگرتن : به معنای بلند کردن و از میان برداشتن موانع زندگی برای رسیدن به سعادت است.
در این هه لپه رکی بدن برا اثر تحرک زیادی که دارد هورمون های شادی آور را ترشح می کند. گویی روح از بند جسم رها می شود وانسان با محیط و با حلقه ی آدمیان یکی می شود انگار سماءی عاشقانه است در لبخند خدا برای شادی انسان.
لبلان : در مطالب فوق اشاره کردم که اولین درسی که ما از (هه لپه رکی) ها گرفتیم درست راه رفتن بود تا بتوانیم برقوای درونمان تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم . و بعد گفتیم که به کسی پشت پا نزنیم و هوشیار باشیم که از کسی پشت پا نخوریم . اما رسیدیم به جای که (هه لپه رکی) به اوج رسید.
ادامه دارد.....
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
واما فلسفه وجودی چند نه زم از هه لپه رکی ها.
ازآن جهت که هه لپه رکی های کُردی اسطوره های مردمان کَُرد می باشند، اندیشه ومعنایی خاص خود را دارند که توصیفی است از طبیعت و محیط پیرامون زندگی مردمان کرُد که با زبان حرکت نشان داده شده.
و به عنوان مثال، از دریای هه لپه رکی های کُردی به چند هه لپه رکی اشاره می کنم
گه ریان : نه زم گه ریان که در بیشتر مناطق کردستان هه لپه رکی آغازین می باشد. وصفی است از چگونگی شروع زندگی و شناختی دوباره برای دیدن طبیعت و محیطی که درآن سکنا گزیده اند.
اولین درسی که ما از این هه لپه رکی یاد می گیریم درست راه رفتن است تا تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم و در زندگی به درستی گام برداریم.
پشت پا : انتقال دهنده جریان زندگی میان ریتمی آرام و ریتمی تند (بین گه ریان و هه لگرتن ) چگونگی انتخاب راه و روش و منش زندگی کردن که به اصل و بنیان زندگی هر آدم که ( انسانیت ) است اشاره دارد.
همیشه جمله ( آدمی “بودن” است و انسان “شدن” ) را برای بیان فلسفه این هه لپه رکی بیان می کنم. ما همه آدم به دنیا آمده ایم اما اصول انسان شدنمان را باید خودمان بدست بیاوریم این هه لپه رکی می گوید هیچ وقت به هم نوعت پشت پا نزن و اما آگاه باش در مسیر زندگی هیچ وقت پشت پا نخوری.
هه لگرتن : به معنای بلند کردن و از میان برداشتن موانع زندگی برای رسیدن به سعادت است.
در این هه لپه رکی بدن برا اثر تحرک زیادی که دارد هورمون های شادی آور را ترشح می کند. گویی روح از بند جسم رها می شود وانسان با محیط و با حلقه ی آدمیان یکی می شود انگار سماءی عاشقانه است در لبخند خدا برای شادی انسان.
لبلان : در مطالب فوق اشاره کردم که اولین درسی که ما از (هه لپه رکی) ها گرفتیم درست راه رفتن بود تا بتوانیم برقوای درونمان تمرکز داشته باشیم و درست انتخاب کنیم . و بعد گفتیم که به کسی پشت پا نزنیم و هوشیار باشیم که از کسی پشت پا نخوریم . اما رسیدیم به جای که (هه لپه رکی) به اوج رسید.
ادامه دارد.....
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۳.۹k
۰۹ آذر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.