ولی زمان
#ولی_زمان
همان طور که می دانیم، خداوند خود مولی است،
و فرمود: "هو الولی الحمید "، "فالله هو الولی"، "والله ولی الذین آمنوا"، "انما ولیکم الله "؛
پیش از این گفته ایم که ولایت یک حقیقت کلی الهی و صفتی از صفات الوهی است که اقتضای ظهور همیشگی در گستره وجود دارد، تا وجود هست (نه تا انسان هست) ولایت هم هست.
این جهان را چون رستاخیزش فرا رسد، ولی و صاحب الزمان، که غالب بر زمان و چیره بر روزگار و دهر است، و مظهر کامل اسم "الولی"، خداوند است، در جهان دیگر (هر جهانی که باشد)ظهور و اقتدار دارد،
هم در بهشت (با قدم صدق) به خانه هر مؤمنی نزول می کند،
و هم در جهنم (با قدم جبار)؛
که قدم مبارکش را در آن می گذارد و جهنم از آن غلیان و فورانش فروکش می کند و بل خاموش می شود،
چنانکه در حدیث آمده: خداوند در بهشت به خانه هر مؤمنی می رود، و قدمش را جبار در جهنم می گذارد و خاموش می شود،
باید متوجه بود که این همان انسان کامل الهی و ختم ولایت کلیه است که به مظهریت اسم "الولی" و "الجبار" که از توابع اسم «الله» است؛ این امور را انجام می دهد،
وگرنه ذات غیب الغیوب از مرتبه هویت مطلقه خویش و احدیت ذاتیه تنزل نمی کند.
او به خود ناید ز سر آنجا که اوست
کی رسد عقل و خرد آنجا که اوست
#خواجوی
خاتم الاولیا، ص 11
همان طور که می دانیم، خداوند خود مولی است،
و فرمود: "هو الولی الحمید "، "فالله هو الولی"، "والله ولی الذین آمنوا"، "انما ولیکم الله "؛
پیش از این گفته ایم که ولایت یک حقیقت کلی الهی و صفتی از صفات الوهی است که اقتضای ظهور همیشگی در گستره وجود دارد، تا وجود هست (نه تا انسان هست) ولایت هم هست.
این جهان را چون رستاخیزش فرا رسد، ولی و صاحب الزمان، که غالب بر زمان و چیره بر روزگار و دهر است، و مظهر کامل اسم "الولی"، خداوند است، در جهان دیگر (هر جهانی که باشد)ظهور و اقتدار دارد،
هم در بهشت (با قدم صدق) به خانه هر مؤمنی نزول می کند،
و هم در جهنم (با قدم جبار)؛
که قدم مبارکش را در آن می گذارد و جهنم از آن غلیان و فورانش فروکش می کند و بل خاموش می شود،
چنانکه در حدیث آمده: خداوند در بهشت به خانه هر مؤمنی می رود، و قدمش را جبار در جهنم می گذارد و خاموش می شود،
باید متوجه بود که این همان انسان کامل الهی و ختم ولایت کلیه است که به مظهریت اسم "الولی" و "الجبار" که از توابع اسم «الله» است؛ این امور را انجام می دهد،
وگرنه ذات غیب الغیوب از مرتبه هویت مطلقه خویش و احدیت ذاتیه تنزل نمی کند.
او به خود ناید ز سر آنجا که اوست
کی رسد عقل و خرد آنجا که اوست
#خواجوی
خاتم الاولیا، ص 11
۱.۳k
۱۷ فروردین ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.