**موقعیت مسجد مقدس جمکران در سی سال پیش (1390 قمری)
**موقعیت مسجد مقدس جمکران در سی سال پیش (1390 قمری)
نگارنده به خاطر دارد که حدود سی سال قبل مسجد جمکران در محوطه ای کوچک قرار داشت، و اطراف آن حجرات معدودی به صورت اطاقهای مدارس دینی برای سکونت واردین ساخته شده بود و معمولاً فقط در شب و روزهای جمعه و شبهای خاص، عدّه اندکی از صالحان و عابدان و افراد مضطر و پریشان به آنجا میرفتند و در غیر این ایام کسی در آنجا دیده نمیشد.
در یکی از لیالی متبرکه ماه رجب، نگارنده با چند تن از دوستان، پیاده به مسجد مشرّف شدیم و شب را به احیاء گذراندیم و به قصد روزه فردای آن، سحری آماده نمودیم. آن شب جز ما چند نفر، شخص دیگری آنجا نبود.
آب انبار کوچکی در کنار مسجد بود که آبش چندان تعریف نداشت، حفره ای به نام چاه صاحب الزمان علیهالسلام بود که روی آن را با پنجره ای آهنی گرفته بودند و از شکافهای آن عریضه به داخل چاه میانداختند. جاده آن خاکی و نوعا افرادی که عازم آنجا میشدند پیاده میرفتند.
کوتاه سخن، این مسجد با آن سابقه کهن و گزارشات تاریخی و روایی، رونق چندانی نداشت و جز افراد خاص، کسی به آنجا نمیرفت (و این امری است که انگیزه جعل را منتفی میسازد، زیرا تا پول و مقام و منصب در کار نباشد، انگیزه جعل به وجود نمیآید) در عین حال افراد معدودی در گرما و سرما مقید بودند که رابطه خود را با این مکان مقدّس حفظ نمایند.
مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری قمی که واعظی زبردست بود، در منبر مسجد امام حسن علیهالسلام قم فرمود: من مقید بودم شبهای جمعه را جمکران باشم، در یکی از شبهای زمستانی در مسجد بیتوته کرده بودم. برف هم میبارید. خوابیدم و نیاز به غسل پیدا کردم. به تنهایی در دل شب در جاده پر از برف پیاده آن هم با نعلین به قم آمدم و بعد از انجام غسل مجددا به مسجد برگشتم و به عهد خود وفا کردم.
از حرفهای ایشان استفاده میشد که جاذبه منبر او در اثر آن پایداری بوده است.
این گستردگی فعلی و توجه توده مردم به طوری که از سراسر کشور در شبهای چهارشنبه و جمعه به آنجا هجوم میآورند، مربوط به سی سال اخیر است. سبب آن کسادی و علت این رواج بی سابقه چیست؟ هر کسی چیزی را معرفی میکند، ولی مجموع امور ذیل میتواند در رواج وتوجه مردم دخیل باشد.
1 - وجود وسائل حمل و نقل
2 - آسفالت جاده و امکانات رفاهی
3 - گرفتاری و پریشانی مردم عصر حاضر که هر شخص دهها گرفتاری طاقت فرسا دارد، و چون گرفتاران از راههای مادی و اسباب عادی مأیوسند، به اماکن مقدّسه مخصوصا به این مکان شریف رو میآورند.
در هر حال وظیفه روحانیت و هیئت محترم امنای مسجد است که از این گرایش بی سابقه به طور صحیح استفاده کنند، و با امر به معروف و نهی از منکر و تصحیح عقاید و ترویج اخلاق حسنه از این جمعیت انبوه، عاشقان و دلباختگانی عارف برای حضرت مهدی - ارواحنا فداه - تربیت نمایند.
أللهُمَّ اجْعَلنا مِنْ أَعْوانِهِ وَأَنْصارِهِ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم_و_العن_اعدائهم_اجمعین
#اللهم_العن_اول_ظالم_ظلم_حق_محمد_و_آل_محمد_و_آخر_تابع_له_علی_ذلک
#اسلام
#شیعه
#امام
#مذهبی
#رهبری
#بسیج
#بسیجی
#شهید
#شهدا
#حجاب
#عفاف
#حیا
#نجابت
#پاکدامنی
#یا_مهدی_ادرکنی
#یا_علی
#یا_زهرا
#یا_حسین
#علیهم_السلام
#با_ولایت_تا_شهادت
#مرگ_بر_نژاد_پرست
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_تنها_آقای_خاص_من
#شیعه_سنی_برادری_اتحاد
#اللهم_احفظ_الامام_الخامنه_ای
نگارنده به خاطر دارد که حدود سی سال قبل مسجد جمکران در محوطه ای کوچک قرار داشت، و اطراف آن حجرات معدودی به صورت اطاقهای مدارس دینی برای سکونت واردین ساخته شده بود و معمولاً فقط در شب و روزهای جمعه و شبهای خاص، عدّه اندکی از صالحان و عابدان و افراد مضطر و پریشان به آنجا میرفتند و در غیر این ایام کسی در آنجا دیده نمیشد.
در یکی از لیالی متبرکه ماه رجب، نگارنده با چند تن از دوستان، پیاده به مسجد مشرّف شدیم و شب را به احیاء گذراندیم و به قصد روزه فردای آن، سحری آماده نمودیم. آن شب جز ما چند نفر، شخص دیگری آنجا نبود.
آب انبار کوچکی در کنار مسجد بود که آبش چندان تعریف نداشت، حفره ای به نام چاه صاحب الزمان علیهالسلام بود که روی آن را با پنجره ای آهنی گرفته بودند و از شکافهای آن عریضه به داخل چاه میانداختند. جاده آن خاکی و نوعا افرادی که عازم آنجا میشدند پیاده میرفتند.
کوتاه سخن، این مسجد با آن سابقه کهن و گزارشات تاریخی و روایی، رونق چندانی نداشت و جز افراد خاص، کسی به آنجا نمیرفت (و این امری است که انگیزه جعل را منتفی میسازد، زیرا تا پول و مقام و منصب در کار نباشد، انگیزه جعل به وجود نمیآید) در عین حال افراد معدودی در گرما و سرما مقید بودند که رابطه خود را با این مکان مقدّس حفظ نمایند.
مرحوم حاج شیخ مرتضی انصاری قمی که واعظی زبردست بود، در منبر مسجد امام حسن علیهالسلام قم فرمود: من مقید بودم شبهای جمعه را جمکران باشم، در یکی از شبهای زمستانی در مسجد بیتوته کرده بودم. برف هم میبارید. خوابیدم و نیاز به غسل پیدا کردم. به تنهایی در دل شب در جاده پر از برف پیاده آن هم با نعلین به قم آمدم و بعد از انجام غسل مجددا به مسجد برگشتم و به عهد خود وفا کردم.
از حرفهای ایشان استفاده میشد که جاذبه منبر او در اثر آن پایداری بوده است.
این گستردگی فعلی و توجه توده مردم به طوری که از سراسر کشور در شبهای چهارشنبه و جمعه به آنجا هجوم میآورند، مربوط به سی سال اخیر است. سبب آن کسادی و علت این رواج بی سابقه چیست؟ هر کسی چیزی را معرفی میکند، ولی مجموع امور ذیل میتواند در رواج وتوجه مردم دخیل باشد.
1 - وجود وسائل حمل و نقل
2 - آسفالت جاده و امکانات رفاهی
3 - گرفتاری و پریشانی مردم عصر حاضر که هر شخص دهها گرفتاری طاقت فرسا دارد، و چون گرفتاران از راههای مادی و اسباب عادی مأیوسند، به اماکن مقدّسه مخصوصا به این مکان شریف رو میآورند.
در هر حال وظیفه روحانیت و هیئت محترم امنای مسجد است که از این گرایش بی سابقه به طور صحیح استفاده کنند، و با امر به معروف و نهی از منکر و تصحیح عقاید و ترویج اخلاق حسنه از این جمعیت انبوه، عاشقان و دلباختگانی عارف برای حضرت مهدی - ارواحنا فداه - تربیت نمایند.
أللهُمَّ اجْعَلنا مِنْ أَعْوانِهِ وَأَنْصارِهِ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم_و_العن_اعدائهم_اجمعین
#اللهم_العن_اول_ظالم_ظلم_حق_محمد_و_آل_محمد_و_آخر_تابع_له_علی_ذلک
#اسلام
#شیعه
#امام
#مذهبی
#رهبری
#بسیج
#بسیجی
#شهید
#شهدا
#حجاب
#عفاف
#حیا
#نجابت
#پاکدامنی
#یا_مهدی_ادرکنی
#یا_علی
#یا_زهرا
#یا_حسین
#علیهم_السلام
#با_ولایت_تا_شهادت
#مرگ_بر_نژاد_پرست
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_تنها_آقای_خاص_من
#شیعه_سنی_برادری_اتحاد
#اللهم_احفظ_الامام_الخامنه_ای
۵۶۵
۰۶ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.