آغاز شدن نواگری (موسیقی) بدست سومریان در تاریخ -2 ::::
آغاز شدن نواگری (موسیقی) بدست سومریان در تاریخ -2 ::::
پیشینهء ایران 20 – تاریخ ایران -12 :::::
یکی از کهن ترین سازهای سومریان {1} ، یک چنگ 4766 ساله است که دارای یک "سازآوند" (جعبه صدا) چوبی می باشد {2}. این "سازآوند" با کارگزاری تکه های کوچکی از سنگ لاجورد و سنگ آهک سرخ رنگ و ... زیورمند شده است (1). این "سازآوند" ، دربرگیرنده (شامل) یک تندیس زرین از سر یک گاو می باشد ، که در جلوی این "سازآوند" جای گرفته است (2). این چنگ که امروزه در موزهء بریتانیا در برابر چشم بازدیدکنندگان می باشد ، در یک گور از شهر اور ، در کنار اسکلت زن نوازندهء آن یافت شده است (2). سومریان "چنگه" یا همان "چنگ کوچک" نیز می ساخته اند . یک گونه از این "چنگه ها" در ریخت سر یک گاو ساخته می شده است ، بدینگونه که تارهای این چنگه به دو شاخ این سر گاو بسته می شده است . باید دانست که سومریان پیش از نواختن سازها ، دست های خود را از هر آلودگی ای پاک می کرده اند (1).
بسیاری از " نواترانه " ها در ستایش فرشتگان ، مانند "ایننانا" (فرشتهء زایش) سروده می شده اند (1). همچنین باید دانست که همنوازی سازها نیز برای نخستین بار در جهان ، بدست سومریان پدید آمده است . این همنوازی ها هم برای آئین های دینی ، و هم برای آئین های روزمره ، مانند "جشن های آغاز همسری" ، "جشن زاده شدن فرزندان" و .... برگزار می شده اند (1). همنوازی ها گاه با " ترانه خوانی" همراه می شده اند ؛ گاهی نیز به سرنام (بعنوان) نوای پس زمینهء "چامه خوانی" (شعرخوانی) ، همنوازی انجام می گرفته است (1). نواگران که در همایهء (جامعهء) سومری ، از ارجمندی (احترام) بسیار فراوانی برخوردار بوده اند ، و از برگزیدگان همایه بشمار می آمده اند ، از کودکی نواگری را در آموزشگاه های ویژهء این هنر ، می آموخته اند (1).
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
http://www.dl.ket.org/humanities/connections/class/ancient/mesopmusic.htm
(2)
http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje35/text11p.htm
زیرنویس :
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 9000 پ.م. در "گنج دره" و "تپه آسیاب" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.م. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 4000 پ.م. خود را در "دشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند.
{2}
همانگونه که می دانید ، "سازآوند" نوای ساز را نیرومندتر می کند.
پیشینهء ایران 20 – تاریخ ایران -12 :::::
یکی از کهن ترین سازهای سومریان {1} ، یک چنگ 4766 ساله است که دارای یک "سازآوند" (جعبه صدا) چوبی می باشد {2}. این "سازآوند" با کارگزاری تکه های کوچکی از سنگ لاجورد و سنگ آهک سرخ رنگ و ... زیورمند شده است (1). این "سازآوند" ، دربرگیرنده (شامل) یک تندیس زرین از سر یک گاو می باشد ، که در جلوی این "سازآوند" جای گرفته است (2). این چنگ که امروزه در موزهء بریتانیا در برابر چشم بازدیدکنندگان می باشد ، در یک گور از شهر اور ، در کنار اسکلت زن نوازندهء آن یافت شده است (2). سومریان "چنگه" یا همان "چنگ کوچک" نیز می ساخته اند . یک گونه از این "چنگه ها" در ریخت سر یک گاو ساخته می شده است ، بدینگونه که تارهای این چنگه به دو شاخ این سر گاو بسته می شده است . باید دانست که سومریان پیش از نواختن سازها ، دست های خود را از هر آلودگی ای پاک می کرده اند (1).
بسیاری از " نواترانه " ها در ستایش فرشتگان ، مانند "ایننانا" (فرشتهء زایش) سروده می شده اند (1). همچنین باید دانست که همنوازی سازها نیز برای نخستین بار در جهان ، بدست سومریان پدید آمده است . این همنوازی ها هم برای آئین های دینی ، و هم برای آئین های روزمره ، مانند "جشن های آغاز همسری" ، "جشن زاده شدن فرزندان" و .... برگزار می شده اند (1). همنوازی ها گاه با " ترانه خوانی" همراه می شده اند ؛ گاهی نیز به سرنام (بعنوان) نوای پس زمینهء "چامه خوانی" (شعرخوانی) ، همنوازی انجام می گرفته است (1). نواگران که در همایهء (جامعهء) سومری ، از ارجمندی (احترام) بسیار فراوانی برخوردار بوده اند ، و از برگزیدگان همایه بشمار می آمده اند ، از کودکی نواگری را در آموزشگاه های ویژهء این هنر ، می آموخته اند (1).
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
http://www.dl.ket.org/humanities/connections/class/ancient/mesopmusic.htm
(2)
http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje35/text11p.htm
زیرنویس :
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 9000 پ.م. در "گنج دره" و "تپه آسیاب" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5400 پ.م. به فرهنگ مس -سنگی ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ برنز دست یافتند ؛ و از سال 4000 پ.م. خود را در "دشت ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند.
{2}
همانگونه که می دانید ، "سازآوند" نوای ساز را نیرومندتر می کند.
۱.۶k
۱۷ مرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.