تصوف
🔴علت پیدایش تصوف در اسلام چه بوده است ؟ 🔴
بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) معاندان اهل بیت (علیهم السلام ) در مواجهه و مقابله با آن حضرات با سه وجهه و مشکل اساسی مواجه بودند و روی هر کدام بوجهی سرپوش گذاردند .
🔷1.اولین مشکلی که با آن مواجهه بودند وجهه سیاسی اهل بیت علیهم السلام بود . زیرا حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان ولی و سر پرست معرفی کرده بودند . آنها با چند حربه با این وجهه مقابله کردند :عده ارا با تطمیع و عده ای را با تهدید وعده ای را نیز با حذف فیزیکی از میان برداشت .
🔷2.مساله بعد، وجهه اقتصادی اهل بیت بودکه باعث می شد مردم دور اهلبیت جمع شوند. این وجهه را نیز با جریان غصب فدک پیگیری نموده و روی آن سرپوش گذاردند .
🔷3.اما مشکل سوم که بسیار مهم بود وجهه علمی و عرفانی اهل بیت علیهم السلام بود.
حزب سقیفه در مواجهه با وجهه عرفانی اهل بیت، افرادی را پرورش داده و این افراد را در جامعه بعنوان عباد و زهاد و علمای ربانی مطرح نموده و کرسی درس در اختیارشان نهادند و از همه جهات آنان را تقویت نموده و در مقابل نگذاشتند افراد با سیره علمی و عملی اهل بیت آشنا شوند .
به عنوان مثال حسن بصری (که بنیان گذار جریان تصوف دانسته می شود و از پنج معصوم در مذمت او حدیث وارد شده ) تنها شخص مورد اعتماد حجاج بن یوسف سقفی سفاک(قاتل 120 هزار مسلمان) بود و در زمان او آزادانه فعالیت می کرد و مجلس وعظ راه انداخته بود و همچنین در دستگاه بنی امیه منصب داشت.(اعلام زرکلی ج 1، ص 230) و یا سفیان ثوری فقیه دربار امویان بود و ... .
به همین جهت حزب سقیفه با ایجاد معنویت کاذب توانست جامعه اهل سنت را تا حدودی راضی نگه دارد اما شیعیان که عادت داشتند علم و معرفت را از سرچشمه های حقیقی و کانون آن دریافت کنند لحظه ای دست از دامان اهل بیت علیهم السلام نکشیدند و تشنگی نفس و فطرتشان به معارف را با رجوع به دریای معارف اهل بیت علیهم السلام سیراب می کردند .
تا اینکه در زمان غیبت کبری با لغزش برخی از خواص شیعه و روی خوش نشاندن به صوفیان و باز کردن دروازه های تشیع به سوی صوفیه، به تدریج شیعیان به اقطاب صوفیه گرایش پیدا کردند و سبب نفوذ این فرقه ضاله در تشیع شدند.
بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) معاندان اهل بیت (علیهم السلام ) در مواجهه و مقابله با آن حضرات با سه وجهه و مشکل اساسی مواجه بودند و روی هر کدام بوجهی سرپوش گذاردند .
🔷1.اولین مشکلی که با آن مواجهه بودند وجهه سیاسی اهل بیت علیهم السلام بود . زیرا حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان ولی و سر پرست معرفی کرده بودند . آنها با چند حربه با این وجهه مقابله کردند :عده ارا با تطمیع و عده ای را با تهدید وعده ای را نیز با حذف فیزیکی از میان برداشت .
🔷2.مساله بعد، وجهه اقتصادی اهل بیت بودکه باعث می شد مردم دور اهلبیت جمع شوند. این وجهه را نیز با جریان غصب فدک پیگیری نموده و روی آن سرپوش گذاردند .
🔷3.اما مشکل سوم که بسیار مهم بود وجهه علمی و عرفانی اهل بیت علیهم السلام بود.
حزب سقیفه در مواجهه با وجهه عرفانی اهل بیت، افرادی را پرورش داده و این افراد را در جامعه بعنوان عباد و زهاد و علمای ربانی مطرح نموده و کرسی درس در اختیارشان نهادند و از همه جهات آنان را تقویت نموده و در مقابل نگذاشتند افراد با سیره علمی و عملی اهل بیت آشنا شوند .
به عنوان مثال حسن بصری (که بنیان گذار جریان تصوف دانسته می شود و از پنج معصوم در مذمت او حدیث وارد شده ) تنها شخص مورد اعتماد حجاج بن یوسف سقفی سفاک(قاتل 120 هزار مسلمان) بود و در زمان او آزادانه فعالیت می کرد و مجلس وعظ راه انداخته بود و همچنین در دستگاه بنی امیه منصب داشت.(اعلام زرکلی ج 1، ص 230) و یا سفیان ثوری فقیه دربار امویان بود و ... .
به همین جهت حزب سقیفه با ایجاد معنویت کاذب توانست جامعه اهل سنت را تا حدودی راضی نگه دارد اما شیعیان که عادت داشتند علم و معرفت را از سرچشمه های حقیقی و کانون آن دریافت کنند لحظه ای دست از دامان اهل بیت علیهم السلام نکشیدند و تشنگی نفس و فطرتشان به معارف را با رجوع به دریای معارف اهل بیت علیهم السلام سیراب می کردند .
تا اینکه در زمان غیبت کبری با لغزش برخی از خواص شیعه و روی خوش نشاندن به صوفیان و باز کردن دروازه های تشیع به سوی صوفیه، به تدریج شیعیان به اقطاب صوفیه گرایش پیدا کردند و سبب نفوذ این فرقه ضاله در تشیع شدند.
۱۰.۳k
۰۶ تیر ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.