نامدران وطن ایران
#نامدران#وطن#ایران
رادمان پورماهک، بنیانگذار و نخستین پادشاه سلسله صفاریان در سیستان بود. او شهر زرنج را به پایتختی برگزید و توانست بخشهای وسیعی از ایران بزرگ را فتح نماید
رادمان هیچ کاری را بدون همکاری و مشورت انجام نمیداد،.روزانه ۱۰۰۰ دینار صدقه میداد و هیچگاه به زن یا غلامی دیده شهوتانگیز نداشت. در رسیدگی به امور اهتمام زیادی میورزید و بسیار جستجوگر و باهوش بود و هیچگاه بر روی کسی که اهل تهلیل بود شمشیر نکشید و قبل از حمله به کسی حجت را بر او تمام کرده و خدا را گواه میگرفت، اگر رقیب به ادامه جنگ مایل بود به نبرد میپرداخت
از آنان معتقدند که رادمانبه دنبال احیای شکوه گذشته ایرانِ ساسانی بوده و هویت ایرانی انگیزه اصلی خیزش او بودهاست. حتی در منابع تاریخی شعری به رادمان منسوب است که او خود را وارث پادشاهان ایران و از نسل جمشید معرفی میکند
و به اعراب پیام میدهد که به بیابانهایتان بازگردید. با این حال، گروهی دیگر از اندیشمندان این دیدگاه را به چالش کشیدهاند. آنها با استناد به اینکه بخش بزرگی از سپاه رادمان را عربها تشکیل میدادند، معتقدند که هدف یعقوب تنها احیای شکل اصلی اسلام بودهاست که در آن دوران به کلی فراموش شده بود. در کنار اینها، گروه سومی از اندیشمندان بر این باورند که تنها آدرنالین و وسوسهٔ شهرت و فتوحات بزرگ محرک رادمان برای خیزش علیه دولت بغداد بودهاست.
با همه اینها، سیاست ضدخلیفه او بسیار آشکار است. کتاب تاریخ سیستان نقل میکند که رادمان عباسیان را «دروغگو» خطاب کردهاست.
رادمان را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانیان میدانند. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیدهای به عربی در مدح او سرود، وی او را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمیفهمد برایش شعر سرودهاست که «چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفت». قصیدهای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده (براساس روایت مؤلف ناشناس تاریخ سیستان که قصیده را نقل نموده) آغاز سرودن شعر درباری به این زبان گردید.
این نظریه که نخستین شعر فارسی در زمان صفّاریان سروده شدهاست، درست نیست. نمونههایی از اشعار فارسی که در زمان طاهریان سروده شده مانند دو قطعه از حنظلهٔ بادغیسی در دست است و احتمالاً زودتر از آن هم کوششهایی برای سرودن شعر به اوزان محلی یا در قالب شعر عربی بهطور پراکنده صورت گرفته باشد، اما از آنها چیزی به دست ما نرسیدهاست. اقدام یعقوب محرّکی در سرودن شعر فارسی شد و آغاز سنتی گردید که سامانیان، پیشروان راستین رستاخیز ادبی ایران، آن را برگرفته و گسترش دادند.
رادمان پورماهک، بنیانگذار و نخستین پادشاه سلسله صفاریان در سیستان بود. او شهر زرنج را به پایتختی برگزید و توانست بخشهای وسیعی از ایران بزرگ را فتح نماید
رادمان هیچ کاری را بدون همکاری و مشورت انجام نمیداد،.روزانه ۱۰۰۰ دینار صدقه میداد و هیچگاه به زن یا غلامی دیده شهوتانگیز نداشت. در رسیدگی به امور اهتمام زیادی میورزید و بسیار جستجوگر و باهوش بود و هیچگاه بر روی کسی که اهل تهلیل بود شمشیر نکشید و قبل از حمله به کسی حجت را بر او تمام کرده و خدا را گواه میگرفت، اگر رقیب به ادامه جنگ مایل بود به نبرد میپرداخت
از آنان معتقدند که رادمانبه دنبال احیای شکوه گذشته ایرانِ ساسانی بوده و هویت ایرانی انگیزه اصلی خیزش او بودهاست. حتی در منابع تاریخی شعری به رادمان منسوب است که او خود را وارث پادشاهان ایران و از نسل جمشید معرفی میکند
و به اعراب پیام میدهد که به بیابانهایتان بازگردید. با این حال، گروهی دیگر از اندیشمندان این دیدگاه را به چالش کشیدهاند. آنها با استناد به اینکه بخش بزرگی از سپاه رادمان را عربها تشکیل میدادند، معتقدند که هدف یعقوب تنها احیای شکل اصلی اسلام بودهاست که در آن دوران به کلی فراموش شده بود. در کنار اینها، گروه سومی از اندیشمندان بر این باورند که تنها آدرنالین و وسوسهٔ شهرت و فتوحات بزرگ محرک رادمان برای خیزش علیه دولت بغداد بودهاست.
با همه اینها، سیاست ضدخلیفه او بسیار آشکار است. کتاب تاریخ سیستان نقل میکند که رادمان عباسیان را «دروغگو» خطاب کردهاست.
رادمان را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانیان میدانند. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیدهای به عربی در مدح او سرود، وی او را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمیفهمد برایش شعر سرودهاست که «چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفت». قصیدهای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده (براساس روایت مؤلف ناشناس تاریخ سیستان که قصیده را نقل نموده) آغاز سرودن شعر درباری به این زبان گردید.
این نظریه که نخستین شعر فارسی در زمان صفّاریان سروده شدهاست، درست نیست. نمونههایی از اشعار فارسی که در زمان طاهریان سروده شده مانند دو قطعه از حنظلهٔ بادغیسی در دست است و احتمالاً زودتر از آن هم کوششهایی برای سرودن شعر به اوزان محلی یا در قالب شعر عربی بهطور پراکنده صورت گرفته باشد، اما از آنها چیزی به دست ما نرسیدهاست. اقدام یعقوب محرّکی در سرودن شعر فارسی شد و آغاز سنتی گردید که سامانیان، پیشروان راستین رستاخیز ادبی ایران، آن را برگرفته و گسترش دادند.
۱.۵k
۱۱ دی ۱۴۰۰