آیین طلبگی
#آیین طلبگی
*قسمت چهارده ام
(آزاد سخنرانی کنید)
آفریدگار دانا جهان را بر اساس تنوع آفریده است . بر روی کره خاکی همان گونه که کوه وجود دارد دشت و صحرا نیز به چشم می خورد . اگر تمام زمین مملو از درختان بود دیگر زیبایی جنگل به چشم نمی آمد برای همین است که کویر هم زیباست .
یک غذا هر چند لذیذ و گوارا باشد اگر قرار شد هر روز و هر شب صرف شود برای انسان قابل تحمل نخواهد بود و از خوردن آن زجر و عذاب می کشیم .
در زمان فعلی ما تقریبا یک نوع بیشتر روش تبلیغ وجود ندارد و همان روش سخنرانی سنتی است که از دیرباز تا به حال مرسوم است .
در روش سخنرانی سنتی سخنران و مبلغ با تکیه زدن بر منبر برای مردمی که در پیش او هستند شروع به سخنرانی می کند و مطالب خود را بیان می دارد .
درست است که این روش سنتی تبلیغ از نسلی به نسلی رسیده است و یادگار علما و مراجع بزرگ بی شماری است و با همین روش بوده است که علمای خداباور و خداجوی شیعه توانسته اند اسلام عزیز را از گزند دشمنان حفظ نمایند و روز به روز بر عزت و اقتدار آن بیفزایند اما در کار تبلیغ اگر ما طلاب به دنبال موفقیت هر چه بیش تر می باشیم باید به امر فطری تنوع طلبی و نو آوری دوستی انسان ها توجه ویژه نماییم .
در یک صد سال اخیر ما شاهد جهش حیرت انگیز علم و تکنولوژی بوده ایم و بسیاری از رسم های مرسوم و متداول زندگی ما دستخوش تغییر شده اند .
همان گونه که بسیاری از رسم ها و مقولات زندگی جامعه ما تغییر یافته و به روز شده اند باید در کنار بهره بردن از روش سنتی تبلیغ از روش های جدید و به روز نیز بهره برد .
دشمنان مکار و قسم خورده اسلام هر روز برای ضربه زدن هر چه بیشتر به اسلام عزیز و به انحراف کشاندن مردم و جوانان ما یک روش تازه و نو پدید می آورند .
طلاب هم به عنوان پاسداران اسلام اگر خواهان مقابله به مثل با روش های نو و جدید ضد فرهنگی جهان غرب هستند باید به فکر ابداع و استفاده از روش های جدید تبلیغی باشند .
نکته ای که باید پیش از وارد شدن به بحث اصلی و پیش از هر چیزی به آن اشاره کرد این است که استفاده از روش های نو و جدید تبلیغی در کنار روش سنتی تبلیغ به این معنا نیست که ما بخواهیم خدای ناکرده از اصولی که اسلام برای ما ترسیم کرده است عقب بنشینیم .
منظور این است که با رعایت و حفظ اصول و موازین شرعی به دنبال به روز رسانی تبلیغ باشیم .
به طور مثال اگر بخواهیم با تولید فیلمی که در آن روابط شرعی زن و مرد رعایت نمی شود ؛ حجاب زنان حجابی اسلامی نیست ؛ موسیقی متن فیلم ، موسیقی مطرب و حرام است ؛ اسلام را به مردم معرفی نماییم این کار بی تردید نامش نو آوری در تبلیغ نیست و در اصل این گونه کار ها ضد تبلیغی هستند و ضررشان برای اسلام و جامعه به مراتب بیش از سود و منفعتشان می باشد .
یا این که بخواهیم به وسیله موسیقی که در اسلام نظر مناسبی نسبت به آن وجود ندارد جوانان را به سمت اسلام جذب نماییم .
یا این که با شکستن قداست مساجد و انجام کارهایی که قداست مساجد را پایمال می کند بخواهیم جوانان را جذب مسجد و خدا نماییم .
به قول معروف ، هدف وسیله را توجیه نمی کند .
باید با حفظ اصول به فکر ابداع روش های نوی تبلیغی بود .
یکی از این روش ها که بسیار کار آمد است و امکانات و تخصص خاصی هم نمی خواهد روش سخنرانی جدید است که ما نام آن را" سخنرانی آزاد "گذاشته ایم .
مزایای سخنرانی آزاد :
1 – قدرت مانور بالا :
امروزه ثابت شده است که بیش از هفتاد درصد توجه مخاطب و شنونده به حرکات سخنران است .
در سنخنرانی سنتی سخنران کمترین قدرت مانور را دارد و باید تنها با بیان خود و بالا و پایین بردن تن صدا ،مردم را به خویش جلب نماید .
در روش سخنرانی آزاد سخنران نه از منبر بهره می برد و نه از تریبون . او با در دست گرفتن میکروفون بر روی سن و در میان مخاطبین آزادانه حرکت می کند و این سو و آن سو می رود و مطالب خویش را برای مردم بیان می دارد .
در این روش نو ، سخنران با حالات دست خود و راه رفتن و حالت های متفاوت خود توجه مخاطبین را به خود جلب می نماید .
سخنران به مخاطب اجازه نمی دهد که جلسه سخنرانی برای او به حالاتی یک نواخت و کسل کننده بدل شود و پیش از آن که حالتش برای مخاطب به حالتی عادی تبدیل شود با تغییر حالت خود جذابیت جلسه را حفظ می نماید .
2 – ایجاد ارتباط چهره به چهره :
بهترین و موثرترین و کار آمد ترین روش تبلیغی ارتباط رو در رو و چهره به چهره است .
در روش سخنرانی سنتی سخنران چون بر بالای منبر قرار گرفته است نمی تواند ارتباط چهره به چهره بر قرار نماید .
در روش سخنرانی آزاد سخنران در میان مردم و مخاطبین حرکت می کند و می تواند با یکایک آنان ارتباط برقرار سازد .
البته ارتباط چهره به چهره برای جلسه هایی است که تعداد مخاطبین زیاد نباشد وگرنه برای جمع
*قسمت چهارده ام
(آزاد سخنرانی کنید)
آفریدگار دانا جهان را بر اساس تنوع آفریده است . بر روی کره خاکی همان گونه که کوه وجود دارد دشت و صحرا نیز به چشم می خورد . اگر تمام زمین مملو از درختان بود دیگر زیبایی جنگل به چشم نمی آمد برای همین است که کویر هم زیباست .
یک غذا هر چند لذیذ و گوارا باشد اگر قرار شد هر روز و هر شب صرف شود برای انسان قابل تحمل نخواهد بود و از خوردن آن زجر و عذاب می کشیم .
در زمان فعلی ما تقریبا یک نوع بیشتر روش تبلیغ وجود ندارد و همان روش سخنرانی سنتی است که از دیرباز تا به حال مرسوم است .
در روش سخنرانی سنتی سخنران و مبلغ با تکیه زدن بر منبر برای مردمی که در پیش او هستند شروع به سخنرانی می کند و مطالب خود را بیان می دارد .
درست است که این روش سنتی تبلیغ از نسلی به نسلی رسیده است و یادگار علما و مراجع بزرگ بی شماری است و با همین روش بوده است که علمای خداباور و خداجوی شیعه توانسته اند اسلام عزیز را از گزند دشمنان حفظ نمایند و روز به روز بر عزت و اقتدار آن بیفزایند اما در کار تبلیغ اگر ما طلاب به دنبال موفقیت هر چه بیش تر می باشیم باید به امر فطری تنوع طلبی و نو آوری دوستی انسان ها توجه ویژه نماییم .
در یک صد سال اخیر ما شاهد جهش حیرت انگیز علم و تکنولوژی بوده ایم و بسیاری از رسم های مرسوم و متداول زندگی ما دستخوش تغییر شده اند .
همان گونه که بسیاری از رسم ها و مقولات زندگی جامعه ما تغییر یافته و به روز شده اند باید در کنار بهره بردن از روش سنتی تبلیغ از روش های جدید و به روز نیز بهره برد .
دشمنان مکار و قسم خورده اسلام هر روز برای ضربه زدن هر چه بیشتر به اسلام عزیز و به انحراف کشاندن مردم و جوانان ما یک روش تازه و نو پدید می آورند .
طلاب هم به عنوان پاسداران اسلام اگر خواهان مقابله به مثل با روش های نو و جدید ضد فرهنگی جهان غرب هستند باید به فکر ابداع و استفاده از روش های جدید تبلیغی باشند .
نکته ای که باید پیش از وارد شدن به بحث اصلی و پیش از هر چیزی به آن اشاره کرد این است که استفاده از روش های نو و جدید تبلیغی در کنار روش سنتی تبلیغ به این معنا نیست که ما بخواهیم خدای ناکرده از اصولی که اسلام برای ما ترسیم کرده است عقب بنشینیم .
منظور این است که با رعایت و حفظ اصول و موازین شرعی به دنبال به روز رسانی تبلیغ باشیم .
به طور مثال اگر بخواهیم با تولید فیلمی که در آن روابط شرعی زن و مرد رعایت نمی شود ؛ حجاب زنان حجابی اسلامی نیست ؛ موسیقی متن فیلم ، موسیقی مطرب و حرام است ؛ اسلام را به مردم معرفی نماییم این کار بی تردید نامش نو آوری در تبلیغ نیست و در اصل این گونه کار ها ضد تبلیغی هستند و ضررشان برای اسلام و جامعه به مراتب بیش از سود و منفعتشان می باشد .
یا این که بخواهیم به وسیله موسیقی که در اسلام نظر مناسبی نسبت به آن وجود ندارد جوانان را به سمت اسلام جذب نماییم .
یا این که با شکستن قداست مساجد و انجام کارهایی که قداست مساجد را پایمال می کند بخواهیم جوانان را جذب مسجد و خدا نماییم .
به قول معروف ، هدف وسیله را توجیه نمی کند .
باید با حفظ اصول به فکر ابداع روش های نوی تبلیغی بود .
یکی از این روش ها که بسیار کار آمد است و امکانات و تخصص خاصی هم نمی خواهد روش سخنرانی جدید است که ما نام آن را" سخنرانی آزاد "گذاشته ایم .
مزایای سخنرانی آزاد :
1 – قدرت مانور بالا :
امروزه ثابت شده است که بیش از هفتاد درصد توجه مخاطب و شنونده به حرکات سخنران است .
در سنخنرانی سنتی سخنران کمترین قدرت مانور را دارد و باید تنها با بیان خود و بالا و پایین بردن تن صدا ،مردم را به خویش جلب نماید .
در روش سخنرانی آزاد سخنران نه از منبر بهره می برد و نه از تریبون . او با در دست گرفتن میکروفون بر روی سن و در میان مخاطبین آزادانه حرکت می کند و این سو و آن سو می رود و مطالب خویش را برای مردم بیان می دارد .
در این روش نو ، سخنران با حالات دست خود و راه رفتن و حالت های متفاوت خود توجه مخاطبین را به خود جلب می نماید .
سخنران به مخاطب اجازه نمی دهد که جلسه سخنرانی برای او به حالاتی یک نواخت و کسل کننده بدل شود و پیش از آن که حالتش برای مخاطب به حالتی عادی تبدیل شود با تغییر حالت خود جذابیت جلسه را حفظ می نماید .
2 – ایجاد ارتباط چهره به چهره :
بهترین و موثرترین و کار آمد ترین روش تبلیغی ارتباط رو در رو و چهره به چهره است .
در روش سخنرانی سنتی سخنران چون بر بالای منبر قرار گرفته است نمی تواند ارتباط چهره به چهره بر قرار نماید .
در روش سخنرانی آزاد سخنران در میان مردم و مخاطبین حرکت می کند و می تواند با یکایک آنان ارتباط برقرار سازد .
البته ارتباط چهره به چهره برای جلسه هایی است که تعداد مخاطبین زیاد نباشد وگرنه برای جمع
۶.۹k
۲۶ اسفند ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.