بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
ج) - فهم بهتر و بیشتر آیه، مستلزم توجه به دو واژۀ رحمت و ربّ میباشد.
معنی رحمت، بسیار وسیع و فراتر از مهربانی رأفت میباشد؛ رحمت یعنی وجود بخشی. فرمود: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ -رحمت من، همه چیز را فرا گرفته است. (سوره اعراف بخشی از آيه 156)، چرا که به هر چیزی، ابتدا وجود میبخشد.
و اما ربوبیّت، یعنی تملک نمودن، در اختیار گرفتن، اداره نمودن و تربیت امور.
فرمود:نه متکبرانه،بلکه بسیار متواضعانه و افتاده، بر آنان رحمت آور باشد، یعنی وجودبخش باش، مشکلشان را مرتفع ساز، خوشحالشان کن، امید بخش باش و بر آنان بیفزای. و سپس دست به دعا بلند کن و بگو: همانگونه که آنها مرا در کودکی ربوبیّت اداره و تربیت کردند، تو مشول رحمت شان قرار بده.
رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِنْ تَكُونُواصَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُورًا - پروردگار شما از درون دلهای شما آگاه است اگر لغزشی در اين زمينه داشتيد و جبران كرديد شما را عفو میكند چرا كه هر گاه صالح باشيد او توبه كنندگان را میبخشد.(25)
د) - اگر تا کنون به این تکلیف مهم الهی توجه لازم را نداشتید و بارها غفلت نمودهاید، حتماً و سریع برگردید، اسغفار، توبه و اصلاح نمایید؛ چه آنها در قید حیات باشند یا نباشند. خداوند منّان، بخشنده غفور است و بازگشت کنندگان را میبخشد.
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا -وحقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه تبذیر مکن.(26)
ھ) - برخی گمان دارند که هر گونه نیکی و رسیدگی به دیگران، یک امر مستحبی است که اگر انجام دهند، ثواب دارد و میتوانند انجام ندهند! اما میفرماید که اینها حق و حقوقی نزد تو دارند که باید ادا شود و البته خویشان، اولویت دارند و سپس افتادگان و در راه ماندگان.
نکتۀ بعدی، پرهیز از تبذیر میباشد. اسراف زیادهروی در مصرف است؛ اما تبذیر،به معنای پاشیدن بذر،مصرف كردن مال،به صورت غير منطقى و نارواست.یا به فارسی ريخت و پاش غیر منطقی که بذر بیعدالتی و ناشکری را میپاشد.
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا - بی تردید تبذیر کنندگان، برادران شیاطیناند،و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.(27)
و) - برخی شاید برخی گمان کنند که حالا کمی ولخرجی و ریخت و پاش غیر منطقی،زیادهم اشکال ندارد؛اما خداوند متعال برای توصیف این رفتار، فرمود: تبذیر کنندگان، برادران شیطان اند(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
ج) - فهم بهتر و بیشتر آیه، مستلزم توجه به دو واژۀ رحمت و ربّ میباشد.
معنی رحمت، بسیار وسیع و فراتر از مهربانی رأفت میباشد؛ رحمت یعنی وجود بخشی. فرمود: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ -رحمت من، همه چیز را فرا گرفته است. (سوره اعراف بخشی از آيه 156)، چرا که به هر چیزی، ابتدا وجود میبخشد.
و اما ربوبیّت، یعنی تملک نمودن، در اختیار گرفتن، اداره نمودن و تربیت امور.
فرمود:نه متکبرانه،بلکه بسیار متواضعانه و افتاده، بر آنان رحمت آور باشد، یعنی وجودبخش باش، مشکلشان را مرتفع ساز، خوشحالشان کن، امید بخش باش و بر آنان بیفزای. و سپس دست به دعا بلند کن و بگو: همانگونه که آنها مرا در کودکی ربوبیّت اداره و تربیت کردند، تو مشول رحمت شان قرار بده.
رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِنْ تَكُونُواصَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُورًا - پروردگار شما از درون دلهای شما آگاه است اگر لغزشی در اين زمينه داشتيد و جبران كرديد شما را عفو میكند چرا كه هر گاه صالح باشيد او توبه كنندگان را میبخشد.(25)
د) - اگر تا کنون به این تکلیف مهم الهی توجه لازم را نداشتید و بارها غفلت نمودهاید، حتماً و سریع برگردید، اسغفار، توبه و اصلاح نمایید؛ چه آنها در قید حیات باشند یا نباشند. خداوند منّان، بخشنده غفور است و بازگشت کنندگان را میبخشد.
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا -وحقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه تبذیر مکن.(26)
ھ) - برخی گمان دارند که هر گونه نیکی و رسیدگی به دیگران، یک امر مستحبی است که اگر انجام دهند، ثواب دارد و میتوانند انجام ندهند! اما میفرماید که اینها حق و حقوقی نزد تو دارند که باید ادا شود و البته خویشان، اولویت دارند و سپس افتادگان و در راه ماندگان.
نکتۀ بعدی، پرهیز از تبذیر میباشد. اسراف زیادهروی در مصرف است؛ اما تبذیر،به معنای پاشیدن بذر،مصرف كردن مال،به صورت غير منطقى و نارواست.یا به فارسی ريخت و پاش غیر منطقی که بذر بیعدالتی و ناشکری را میپاشد.
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا - بی تردید تبذیر کنندگان، برادران شیاطیناند،و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.(27)
و) - برخی شاید برخی گمان کنند که حالا کمی ولخرجی و ریخت و پاش غیر منطقی،زیادهم اشکال ندارد؛اما خداوند متعال برای توصیف این رفتار، فرمود: تبذیر کنندگان، برادران شیطان اند(ادامه دارد...)
۱۶۱
۲۱ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.