از خشونت تا تجددگرایی
از خشونت تا تجددگرایی
✍پایگاه خبری مفاز
بهائیت سابقهای کمتر از دویست سال دارد و همین نو بودن دستمایه اعضای بیتالعدل شده برای خوانشی جدید از اعتقادات. اگر از اطلاق عنوان دین به فرقهی بهائیت بگذریم که خود وقتی دیگر و مطلب مفصل دیگری میطلبد؛ برای روشن شدن ماهیت تجددگرایی بهائیت، لازم است تا یادآور شویم:
🔹اولاً- در نوشتههایی چون لوح ذبیح، آمده که هیچ بهائی حق دخالت در سیاست ندارد؛ مطلقا. این خفقان، خلاف واقعِ تریبون آزاد تجددگرایی است.
🔹دوما- این اختناقکاری از سیاست پا را فراتر میگذارد و یک آس جدید رو میکند. کار به رتق و فتق امور خانه هم میکشد. فیالمثل در کتاب اقدس ص ۴۱ میخوانیم: «نوشته شد بر شما تجدید اثاثیهی خانه، پس از گذشتن نوزده سال؛ این چنین گذشت امر از جانب دانا و آگاه.» بر همین سیاق بهائیان مکلفاند هر نوزدهسال یکبار، هر چه اثاثیه دارند، بسوزانند یا به دریا بریزند و از نو اثاثیه جدید بخرند! ابوالعجایب!
🔹از فرقهای که امری اینچنین معقول را نامعقول جلوه میدهد، توقع تجددگرایی؟! اصلا و ابدا!
🔸این حکم، همان بیهودهخرجی و تبذیری است که اسلام به شدت با آن مخالفت میکند.
🔹سوم- بهائیت حتی در ابتداییترین اصل؛ ادبیات و نثر کتابها، برای همترازی با تجددگرایی و دنیای امروز لَنگ میزند. ما در کتابهای بهائیت به وفور با ترکیبات سختخوان، غامض و تصنعی طرف میشویم که حتی با ارفاق هیچگونه سنخیتی با ادبیات امروز ندارند و همه فهم نیستند.
🖇متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
www.mafaz.ir
🆔@mafaz_news
✍پایگاه خبری مفاز
بهائیت سابقهای کمتر از دویست سال دارد و همین نو بودن دستمایه اعضای بیتالعدل شده برای خوانشی جدید از اعتقادات. اگر از اطلاق عنوان دین به فرقهی بهائیت بگذریم که خود وقتی دیگر و مطلب مفصل دیگری میطلبد؛ برای روشن شدن ماهیت تجددگرایی بهائیت، لازم است تا یادآور شویم:
🔹اولاً- در نوشتههایی چون لوح ذبیح، آمده که هیچ بهائی حق دخالت در سیاست ندارد؛ مطلقا. این خفقان، خلاف واقعِ تریبون آزاد تجددگرایی است.
🔹دوما- این اختناقکاری از سیاست پا را فراتر میگذارد و یک آس جدید رو میکند. کار به رتق و فتق امور خانه هم میکشد. فیالمثل در کتاب اقدس ص ۴۱ میخوانیم: «نوشته شد بر شما تجدید اثاثیهی خانه، پس از گذشتن نوزده سال؛ این چنین گذشت امر از جانب دانا و آگاه.» بر همین سیاق بهائیان مکلفاند هر نوزدهسال یکبار، هر چه اثاثیه دارند، بسوزانند یا به دریا بریزند و از نو اثاثیه جدید بخرند! ابوالعجایب!
🔹از فرقهای که امری اینچنین معقول را نامعقول جلوه میدهد، توقع تجددگرایی؟! اصلا و ابدا!
🔸این حکم، همان بیهودهخرجی و تبذیری است که اسلام به شدت با آن مخالفت میکند.
🔹سوم- بهائیت حتی در ابتداییترین اصل؛ ادبیات و نثر کتابها، برای همترازی با تجددگرایی و دنیای امروز لَنگ میزند. ما در کتابهای بهائیت به وفور با ترکیبات سختخوان، غامض و تصنعی طرف میشویم که حتی با ارفاق هیچگونه سنخیتی با ادبیات امروز ندارند و همه فهم نیستند.
🖇متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
www.mafaz.ir
🆔@mafaz_news
۶۶۹
۰۳ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.