بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ - خداوند از اينكه مثال به موجودات ظاهرا كوچكی مانند پشه و حتی بالاتر از آن بزند شرم نمیكند؛ در اين ميان آنها كه ايمان آوردهاند میدانند حقيقتی است از طرف پروردگار شان، و اما آنها كه راه كفر را پيمودهاند اين موضوع را بهانه كرده و میگويند منظور خداوند از اين مثل چه بوده است؟! آری خدا جمع زيادی را با آن گمراه و عده كثيری را هدايت میكند ولی تنها فاسقان را با آن گمراه میسازد.(سوره بقره آیه 26)
بنابراین،بندگانش باهمین دو تا تار مو و سایراحکام،امتحان میشوند.مهربانی خدا و دو تا تار مو : بله، به حسب ظاهر، عذاب جهنم برای دو تا تار مو، بسیار سنگین و زیاد است و می گویند: خداوند مهربانتر از این است، اما نتیجه و عقوبت تمرد از فرامین الهی که بزرگ و کوچک ندارند و همه فرمان میباشند، چه باید باشد؟! مگر ابلیس لعین چه کرده بودازآن مقامات ملکوتی به اسفل سافلین اخراج شد؟!
اگر خداوند سبحان، بندۀ نافرمان و بد حجابش را بیاورد و بفرماید: تو به مهربانی من باور داشتی، بسیار خب،من تو را به خاطر دو تا تار مو مجازات نمیکنم، اما تو بگو که چرا به خاطر دو تا تار مو، از فرمان من تمرد کردی و هوای نفس خودت را بر فرمان من ترجیح دادی و محبت به من را به لذت نمایش چند تار مویت فروختی؟! چه پاسخی دارد؟!
آفات بد حجابی :در مورد حجاب، آثار فردی و اجتماعی رعایت آن و آفات عدم رعایت آن، دهها مطلب در همین پایگاه درج شده است که میتوانید با درج کلمه حجاب در جستجو بخوانید؛ اما دراین مختصر به نکتۀ دیگری اشاره می شود.
اگر چه موی سر، از زیباییها و جاذبههای خصوصی دختران و بانوان میباشد و نباید در منظر همگان قرار گیرد، اما چه بسا موی سر کسی، زیبا نباشد و حتی او را زشت نشان دهد، چنان که وقتی به برخی از بدحجابها می نگریم، می گوییم: انصافاً خیلی وحشتناک و نفرت انگیز شده است! اما باز هم باید بپوشاند، چرا که حکم خداوند متعال است.
دقت شود که آثار رعایت احکام اجتماعی نیز ابتدا بر خود شخص مترتب میگردد و او را به رشد و کمال میرساند و سپس در مخاطب یا جامعه اثر میگذارد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ - خداوند از اينكه مثال به موجودات ظاهرا كوچكی مانند پشه و حتی بالاتر از آن بزند شرم نمیكند؛ در اين ميان آنها كه ايمان آوردهاند میدانند حقيقتی است از طرف پروردگار شان، و اما آنها كه راه كفر را پيمودهاند اين موضوع را بهانه كرده و میگويند منظور خداوند از اين مثل چه بوده است؟! آری خدا جمع زيادی را با آن گمراه و عده كثيری را هدايت میكند ولی تنها فاسقان را با آن گمراه میسازد.(سوره بقره آیه 26)
بنابراین،بندگانش باهمین دو تا تار مو و سایراحکام،امتحان میشوند.مهربانی خدا و دو تا تار مو : بله، به حسب ظاهر، عذاب جهنم برای دو تا تار مو، بسیار سنگین و زیاد است و می گویند: خداوند مهربانتر از این است، اما نتیجه و عقوبت تمرد از فرامین الهی که بزرگ و کوچک ندارند و همه فرمان میباشند، چه باید باشد؟! مگر ابلیس لعین چه کرده بودازآن مقامات ملکوتی به اسفل سافلین اخراج شد؟!
اگر خداوند سبحان، بندۀ نافرمان و بد حجابش را بیاورد و بفرماید: تو به مهربانی من باور داشتی، بسیار خب،من تو را به خاطر دو تا تار مو مجازات نمیکنم، اما تو بگو که چرا به خاطر دو تا تار مو، از فرمان من تمرد کردی و هوای نفس خودت را بر فرمان من ترجیح دادی و محبت به من را به لذت نمایش چند تار مویت فروختی؟! چه پاسخی دارد؟!
آفات بد حجابی :در مورد حجاب، آثار فردی و اجتماعی رعایت آن و آفات عدم رعایت آن، دهها مطلب در همین پایگاه درج شده است که میتوانید با درج کلمه حجاب در جستجو بخوانید؛ اما دراین مختصر به نکتۀ دیگری اشاره می شود.
اگر چه موی سر، از زیباییها و جاذبههای خصوصی دختران و بانوان میباشد و نباید در منظر همگان قرار گیرد، اما چه بسا موی سر کسی، زیبا نباشد و حتی او را زشت نشان دهد، چنان که وقتی به برخی از بدحجابها می نگریم، می گوییم: انصافاً خیلی وحشتناک و نفرت انگیز شده است! اما باز هم باید بپوشاند، چرا که حکم خداوند متعال است.
دقت شود که آثار رعایت احکام اجتماعی نیز ابتدا بر خود شخص مترتب میگردد و او را به رشد و کمال میرساند و سپس در مخاطب یا جامعه اثر میگذارد.(ادامه دارد...)
۵۴۹
۱۷ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.