قسمتی از مقدمه ی کتاب عدل الهی استاد شهید مرتضی مطهری
قسمتی از مقدمه ی کتاب #عدل#الهی #استاد#شهید#مرتضی#مطهری
باسمه تعالی
عصر ما از نظر #دینی و #مذهبی- خصوصا برای طبقه #جوان- عصر #اضطراب و #دودلی و #بحران است. مقتضیات عصر و زمان، یک سلسله تردیدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است. آیا باید از این شک و تردیدها و پرس و جوها- که گاهی به حد افراط میرسد- متأسف و ناراحت بود؟
به عقیده من هیچگونه ناراحتی ندارد؛ شک، مقدمه یقین؛ #پرسش، مقدمه وصول؛ و اضطراب، مقدمه #آرامش است.
#شک، معبر خوب و لازمی است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبی است. #اسلام که اینهمه دعوت به تفکر و ایقان میکند، بطور ضمنی میفهماند که حالت اولیه بشر، جهل و شک و تردید است و با تفکر و اندیشه صحیح باید به سرمنزل ایقان و اطمینان برسد. یکی از حکما میگوید: «فائده #گفتار ما را همین بس که تو را به شک و تردید میاندازد تا در جستجوی تحقیق و ایقان برآئی». شک، ناآرامی است، اما هر آرامشی بر این ناآرامی ترجیح ندارد.
حیوان شک نمیکند، ولی آیا به مرحله ایمان و ایقان رسیده است؟! آن نوع آرامش، آرامش پائین شک است، برخلاف آرامش اهل ایقان که بالای شک است. بگذریم از افراد معدود مؤید من عند اللّه، دیگر اهل ایقان، از منزل شک و تردید گذشتهاند تا به مقصد ایمان و ایقان رسیدهاند.
پس صرف اینکه عصر ما عصر شک است نباید دلیل بر #انحطاط و #انحراف زمان ما تلقی شود. مسلّما این نوع از شک، از آرامشهای سادهلوحانهای که بسیار دیده میشود پائینتر نیست.
آنچه میتواند مایه تأسف باشد این است که شک یک فرد، او را به سوی #تحقیق نراند؛ و یا شکوک اجتماعی، افرادی را برنیانگیزد که #پاسخگوی نیازهای اجتماع در این زمینه بوده باشند.
باسمه تعالی
عصر ما از نظر #دینی و #مذهبی- خصوصا برای طبقه #جوان- عصر #اضطراب و #دودلی و #بحران است. مقتضیات عصر و زمان، یک سلسله تردیدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات کهنه و فراموش شده را نیز از نو مطرح ساخته است. آیا باید از این شک و تردیدها و پرس و جوها- که گاهی به حد افراط میرسد- متأسف و ناراحت بود؟
به عقیده من هیچگونه ناراحتی ندارد؛ شک، مقدمه یقین؛ #پرسش، مقدمه وصول؛ و اضطراب، مقدمه #آرامش است.
#شک، معبر خوب و لازمی است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبی است. #اسلام که اینهمه دعوت به تفکر و ایقان میکند، بطور ضمنی میفهماند که حالت اولیه بشر، جهل و شک و تردید است و با تفکر و اندیشه صحیح باید به سرمنزل ایقان و اطمینان برسد. یکی از حکما میگوید: «فائده #گفتار ما را همین بس که تو را به شک و تردید میاندازد تا در جستجوی تحقیق و ایقان برآئی». شک، ناآرامی است، اما هر آرامشی بر این ناآرامی ترجیح ندارد.
حیوان شک نمیکند، ولی آیا به مرحله ایمان و ایقان رسیده است؟! آن نوع آرامش، آرامش پائین شک است، برخلاف آرامش اهل ایقان که بالای شک است. بگذریم از افراد معدود مؤید من عند اللّه، دیگر اهل ایقان، از منزل شک و تردید گذشتهاند تا به مقصد ایمان و ایقان رسیدهاند.
پس صرف اینکه عصر ما عصر شک است نباید دلیل بر #انحطاط و #انحراف زمان ما تلقی شود. مسلّما این نوع از شک، از آرامشهای سادهلوحانهای که بسیار دیده میشود پائینتر نیست.
آنچه میتواند مایه تأسف باشد این است که شک یک فرد، او را به سوی #تحقیق نراند؛ و یا شکوک اجتماعی، افرادی را برنیانگیزد که #پاسخگوی نیازهای اجتماع در این زمینه بوده باشند.
۷۷۸
۰۲ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.