🌺 بـه نـام خـدا🌺
🌺 بـهنـامخـدا🌺
❀ #حجره_طلبگی
❀ #حجره_مجازی
❀ #سیاسی
❗ ️آیا مشروعیّت حکومت اسلامی با مقبولیّت مردم است؟
❗ ️آیا اکثریت آراء مردم مولّد و بوجود آورندۀ حقّ و قانون و مشروعیّت حکومت الهی است؟
✅ پاسخ این است که در نظام الهی و اسلامی قانون و مشروعیّت، مقدّم بر جامعه و مقبولیت است، ولی در نظامی الحادی، جامعه، مقدم بر قانون است؛ زیرا قانون مولود تفکّر اندیشوران جامعه است در حالیکه در #نظام_دینی قانون از ناحیه #خداوند نازل شده است و خود برای اجرای آن، مجریان معصوم از خطا و اشتباه و یا انسانهای وارسته و عادل نصب نموده است. شعار دین و حکومت، پیروی از حق است و شعار حکومتهای بشری و #دموکراسی، پیروی از اکثریّت. محور و معیار نظام اسلامی حقّ است که هر حقّی که در طبیعت یا نظام جامعه محقّق میشود از #ذات_اقدس_ربوبی که حقِ محض است سرچشمه میگیرد. «الحقّ مِن ربّک» { #سوره_هود_آیه۱۷} حتّی آن کسیکه پیامآور #وحی_الهی است منشأ حق نیست، بلکه خود او پیرو حق است و حقِ هیچ دخل و تصرفی را در وحی و قانون الهی ندارد.
«ما ینطق عن الهوی إن هو الّا وحیٌ یوحی» { #سوره_نجم_آیات_۳_و_۴}
البتّه نباید چنین پنداشت که «اکثریّت» هیچ جایگاهی در #نظام_اسلامی ندارد بلکه موقعیت و نقشی بس عظیم دارد امّا نه در #تثبیت و #تنفیذ حق و قانون بلکه در تشخیص حق و تحقق حکومت نقش اساسی دارند.
یعنی قانون را وحی الهی تبیین و تثبیت میکند و در مقام اجرای حق و قانون، رأی اکثریت کارساز است و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد و صاحبنظران با یکدیگر اختلافنظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است.
امّا برعکس، منکران وحی و نبوت، با رأی اکثریت اصل حق و قانون را ثابت میکنند؛ زیرا در نظر آنان حقّ همان چیزی است که اکثر مردم به آن رأی دادهاند.
🔹 تفاوت اساسی اکثریّت در نظام دموکراسی با اکثریت در نظام اسلامی در این است که در حکومت اسلامی، حق و قانون، پیش از اکثریت و مقدم بر آن است و اکثریّت، کاشف حقّ است نه مولّد و به وجود آورندۀ آن.
📌 بنابراین، حکومت اسلامی که مشروعیتش از خداست هیچگاه بدون درخواست و ارادۀ مردم متحقّق نمیشود و تفاوت اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای جبّار و مستبدّ در این است که حکومت اسلامی حکومتی مردمی است و بر پایۀ زور و جبر نیست؛ بلکه براساس عشق و علاقه مردم به #دین و #حاکم_اسلامی صورت میپذیرد و هرچه مردم از #اخلاق و #معرفت_دینی بهرهمندتر باشند و #احکام_دینی را عمل کنند و هرچه #اتحاد انسجام و #الفت بیشتری داشته باشند، حکومت اسلامی نیز استوارتر و اجرای قانون موفقتر خواهد بود.
🔹 پس برای تشکیل حکومت، مشروعیت لازم است ولی کافی نیست.
🔹 پس جمهوریّت نه تنها با اسلامیّت منافات ندارد بلکه شرط لازم و اساسی برای تحقق حکومت اسلامی به حساب میرود.
•┈┈┈••✦✿حجرهٔطلبگی✿✦••┈┈┈•
⬆ ️Telegram & Instagram ➡ ️ 📲 @Ali_izadi_Fans
❀ #حجره_طلبگی
❀ #حجره_مجازی
❀ #سیاسی
❗ ️آیا مشروعیّت حکومت اسلامی با مقبولیّت مردم است؟
❗ ️آیا اکثریت آراء مردم مولّد و بوجود آورندۀ حقّ و قانون و مشروعیّت حکومت الهی است؟
✅ پاسخ این است که در نظام الهی و اسلامی قانون و مشروعیّت، مقدّم بر جامعه و مقبولیت است، ولی در نظامی الحادی، جامعه، مقدم بر قانون است؛ زیرا قانون مولود تفکّر اندیشوران جامعه است در حالیکه در #نظام_دینی قانون از ناحیه #خداوند نازل شده است و خود برای اجرای آن، مجریان معصوم از خطا و اشتباه و یا انسانهای وارسته و عادل نصب نموده است. شعار دین و حکومت، پیروی از حق است و شعار حکومتهای بشری و #دموکراسی، پیروی از اکثریّت. محور و معیار نظام اسلامی حقّ است که هر حقّی که در طبیعت یا نظام جامعه محقّق میشود از #ذات_اقدس_ربوبی که حقِ محض است سرچشمه میگیرد. «الحقّ مِن ربّک» { #سوره_هود_آیه۱۷} حتّی آن کسیکه پیامآور #وحی_الهی است منشأ حق نیست، بلکه خود او پیرو حق است و حقِ هیچ دخل و تصرفی را در وحی و قانون الهی ندارد.
«ما ینطق عن الهوی إن هو الّا وحیٌ یوحی» { #سوره_نجم_آیات_۳_و_۴}
البتّه نباید چنین پنداشت که «اکثریّت» هیچ جایگاهی در #نظام_اسلامی ندارد بلکه موقعیت و نقشی بس عظیم دارد امّا نه در #تثبیت و #تنفیذ حق و قانون بلکه در تشخیص حق و تحقق حکومت نقش اساسی دارند.
یعنی قانون را وحی الهی تبیین و تثبیت میکند و در مقام اجرای حق و قانون، رأی اکثریت کارساز است و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد و صاحبنظران با یکدیگر اختلافنظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است.
امّا برعکس، منکران وحی و نبوت، با رأی اکثریت اصل حق و قانون را ثابت میکنند؛ زیرا در نظر آنان حقّ همان چیزی است که اکثر مردم به آن رأی دادهاند.
🔹 تفاوت اساسی اکثریّت در نظام دموکراسی با اکثریت در نظام اسلامی در این است که در حکومت اسلامی، حق و قانون، پیش از اکثریت و مقدم بر آن است و اکثریّت، کاشف حقّ است نه مولّد و به وجود آورندۀ آن.
📌 بنابراین، حکومت اسلامی که مشروعیتش از خداست هیچگاه بدون درخواست و ارادۀ مردم متحقّق نمیشود و تفاوت اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای جبّار و مستبدّ در این است که حکومت اسلامی حکومتی مردمی است و بر پایۀ زور و جبر نیست؛ بلکه براساس عشق و علاقه مردم به #دین و #حاکم_اسلامی صورت میپذیرد و هرچه مردم از #اخلاق و #معرفت_دینی بهرهمندتر باشند و #احکام_دینی را عمل کنند و هرچه #اتحاد انسجام و #الفت بیشتری داشته باشند، حکومت اسلامی نیز استوارتر و اجرای قانون موفقتر خواهد بود.
🔹 پس برای تشکیل حکومت، مشروعیت لازم است ولی کافی نیست.
🔹 پس جمهوریّت نه تنها با اسلامیّت منافات ندارد بلکه شرط لازم و اساسی برای تحقق حکومت اسلامی به حساب میرود.
•┈┈┈••✦✿حجرهٔطلبگی✿✦••┈┈┈•
⬆ ️Telegram & Instagram ➡ ️ 📲 @Ali_izadi_Fans
۱.۴k
۰۱ مهر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.