بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
د) - در آیه دیگری میفرماید که ای مؤمنین، ایمان بیاورید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِيَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلًا بَعِيدًا - اى كسانى كه ايمان آوردهايد به خدا و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاد و كتابهايى كه قبلا نازل كرده بگرويد وهر كس به خداو فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز بازپسين كفر ورزد در حقيقت دچار گمراهى دور و درازى شده است.(سوره نساء آیه 136)
خب، آیا معنا و مقصود آیه این میشود که مؤمنین به خدا و رسول ایمان ندارند و باید ایمان بیاورند؟یا اگر ایمان ندارند، پس چرا خدا با - يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ - خطابشان نمود؟
ﻫ) - دقت کنیم اسلام درجه به درجه است، چنان چه ایمان نیز مرتبه به مرتبه است، یعنی دارای شدت و ضعف مرتبه میباشد. دانشآموز کلاس اول محصل است، حضرت آیتالله یا درجه دکترا نیز محصل است، و به هر دو می توان: محصل، دانشآموز، دانشپژوه، دانشجو و طلبه خطاب نمود.
خدا نیز بنده تازه وارد و حتی نیمه تسلیم شدهاش را نیز احترام گذاشته و مؤمن خطاب میکند، تا با کافر فرق گذاشته شود، اما اگر گمان کرد و یا به قول خودمان قیافه گرفت که اول و آخر اسلام و ایمان، همان است که او دارد، به او میگوید:خیر، هنوز راهی بس طولانی در پیش داری. هنوز ایمانت به الله و رسول الله و قرآن و اسلام نیز کامل نشده است، پس این مؤمن! باید ایمان بیاوری.
پس، اگر فرمود: این مؤمنین روزه بر شما نوشته شده است، معنایش این نیست که اگر کسی به درجات والای ایمانی نرسیده بود، دیگر لازم نیست روزه بگیرد یا اگر فرمود:ای مؤمنین چراآن چه نمیکنید را میگوییدمقصود مؤمنین درجات بالا که هرگز چنین نمی کنند، نمیباشد.
و) - گاهی ایمان به مرحلهای اگر چه ابتدایی حاصل شده، اما ایمان به مراحل و مسائل دیگر حاصل نشده است و چه بساحتی فرد نسبت به آنها کفر و تکذیب نیز داشته باشد؛ از این رو در آیات به این دسته از مؤمنین گفته می شود که باید به آن حقایق دیگر نیز ایمان بیاوری.
به عنوان مثال: همین امروز کم داریم کسانی که میگویند: ما به خدا ایمان داریم، اما دیگر پیامبر و قرآن و اسلام و را قبول نداریم! - یا به خدا و معاد ایمان داریم،اما قیامت در همین دنیاست! یا به خدا، معاد، رسول و همه ایمان داریم، اما این احکام را آخوندها از خودشان در آوردهاند!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
د) - در آیه دیگری میفرماید که ای مؤمنین، ایمان بیاورید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِيَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلًا بَعِيدًا - اى كسانى كه ايمان آوردهايد به خدا و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاد و كتابهايى كه قبلا نازل كرده بگرويد وهر كس به خداو فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز بازپسين كفر ورزد در حقيقت دچار گمراهى دور و درازى شده است.(سوره نساء آیه 136)
خب، آیا معنا و مقصود آیه این میشود که مؤمنین به خدا و رسول ایمان ندارند و باید ایمان بیاورند؟یا اگر ایمان ندارند، پس چرا خدا با - يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ - خطابشان نمود؟
ﻫ) - دقت کنیم اسلام درجه به درجه است، چنان چه ایمان نیز مرتبه به مرتبه است، یعنی دارای شدت و ضعف مرتبه میباشد. دانشآموز کلاس اول محصل است، حضرت آیتالله یا درجه دکترا نیز محصل است، و به هر دو می توان: محصل، دانشآموز، دانشپژوه، دانشجو و طلبه خطاب نمود.
خدا نیز بنده تازه وارد و حتی نیمه تسلیم شدهاش را نیز احترام گذاشته و مؤمن خطاب میکند، تا با کافر فرق گذاشته شود، اما اگر گمان کرد و یا به قول خودمان قیافه گرفت که اول و آخر اسلام و ایمان، همان است که او دارد، به او میگوید:خیر، هنوز راهی بس طولانی در پیش داری. هنوز ایمانت به الله و رسول الله و قرآن و اسلام نیز کامل نشده است، پس این مؤمن! باید ایمان بیاوری.
پس، اگر فرمود: این مؤمنین روزه بر شما نوشته شده است، معنایش این نیست که اگر کسی به درجات والای ایمانی نرسیده بود، دیگر لازم نیست روزه بگیرد یا اگر فرمود:ای مؤمنین چراآن چه نمیکنید را میگوییدمقصود مؤمنین درجات بالا که هرگز چنین نمی کنند، نمیباشد.
و) - گاهی ایمان به مرحلهای اگر چه ابتدایی حاصل شده، اما ایمان به مراحل و مسائل دیگر حاصل نشده است و چه بساحتی فرد نسبت به آنها کفر و تکذیب نیز داشته باشد؛ از این رو در آیات به این دسته از مؤمنین گفته می شود که باید به آن حقایق دیگر نیز ایمان بیاوری.
به عنوان مثال: همین امروز کم داریم کسانی که میگویند: ما به خدا ایمان داریم، اما دیگر پیامبر و قرآن و اسلام و را قبول نداریم! - یا به خدا و معاد ایمان داریم،اما قیامت در همین دنیاست! یا به خدا، معاد، رسول و همه ایمان داریم، اما این احکام را آخوندها از خودشان در آوردهاند!(ادامه دارد...)
۵۵۱
۰۸ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.