بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
بیتردید شخصیت وجودی، بزرگی روح، مرتبت وجود، کمال عقل، اعلایی علم، تمامیت اخلاق و تقوای ایشان بود که سبب نقشآفرینیاش دربرههها و میادین متفاوت گردید.
مگر هر کسی میتواند جایگزین سیدة النساء العالمین علیهاالسلام، آن هم در خانهای که سه معصوم، یعنی امیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام در آن هستند بشود؟ مگر هر کسی میتواند یاور، مأمن و آرامش دل امام حسن مجتبی علیه السلام گردد و مگر کسی میتواند پیامآور نهضت حسینی در کربلا و عاشورا باشد و مگر هر کسی میتواند که بزرگترین و قوی ترین یار و حامی ولایت و امامت چهار امام معصوم (ع) باشد؟
اخلاص : اما درجه بالاتر از همه این فضایل در اخلاص است. اخلاص روح عمل است و میزان ارزش و اثر هر عملی به میزان اخلاص است.
نماز و روزه با اخلاص بالا میرود و جهاد و خدمت به خلق نیز با اخلاص روح گرفته و مؤثر واقع میشود و حیات میبخشد.
نماز، نماز است، اما نماز ریایی مضر جان و جهان است. ضربت شمشیر، ضربت شمشیر است، اما یک ضربت امیر المؤمنین علیه السلام به خاطر اخلاص آن بالاتر از عبادت ثقلین می شود. و این شدت اخلاص حضرت زینب علیهاالسلام است که این عقیله، فاضله و علیمه را حضرت زینب علیها السلام نموده است.
اخلاص، فقط به فقط در رابطه با خداوند متعال است. اگر در معرفت، عشق و پیروی از اهل عصمت علیهم السلام نیز اخلاص نباشد، یعنی برای خدا نباشد، بیفایده میشود. خود آنها نیز برای دعوت مردمان به توحید که میزان شدت آن به اخلاص است، آمده اند و در همین راه به شهادت رسیدهاند.
حضرت زینب علیهاالسلام تجلی و تجسم این اخلاص بود. لذا شاهدیم که با تمامی عشق به پدر، پس از شهادت او به حمایت امام حسن علیه السلام قیام نمود و با تمامی محبتی که به او داشت،پس از شهادت به حمایت برادر دیگرش امام حسین علیه السلام قیام نمود و با تمام آن عشقی که معروف خاص و عام و زبانزد دوست و دشمن است، به محض شهادت، از گودال به خیمه برگشت و به حمایت امام زمانش، امام سجاد علیه السلام قیام نمود. چرا که او زینب بود. سلام خدا بر او و پیروانش باد.(پایان)
قسمت دوم :
بیتردید شخصیت وجودی، بزرگی روح، مرتبت وجود، کمال عقل، اعلایی علم، تمامیت اخلاق و تقوای ایشان بود که سبب نقشآفرینیاش دربرههها و میادین متفاوت گردید.
مگر هر کسی میتواند جایگزین سیدة النساء العالمین علیهاالسلام، آن هم در خانهای که سه معصوم، یعنی امیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام در آن هستند بشود؟ مگر هر کسی میتواند یاور، مأمن و آرامش دل امام حسن مجتبی علیه السلام گردد و مگر کسی میتواند پیامآور نهضت حسینی در کربلا و عاشورا باشد و مگر هر کسی میتواند که بزرگترین و قوی ترین یار و حامی ولایت و امامت چهار امام معصوم (ع) باشد؟
اخلاص : اما درجه بالاتر از همه این فضایل در اخلاص است. اخلاص روح عمل است و میزان ارزش و اثر هر عملی به میزان اخلاص است.
نماز و روزه با اخلاص بالا میرود و جهاد و خدمت به خلق نیز با اخلاص روح گرفته و مؤثر واقع میشود و حیات میبخشد.
نماز، نماز است، اما نماز ریایی مضر جان و جهان است. ضربت شمشیر، ضربت شمشیر است، اما یک ضربت امیر المؤمنین علیه السلام به خاطر اخلاص آن بالاتر از عبادت ثقلین می شود. و این شدت اخلاص حضرت زینب علیهاالسلام است که این عقیله، فاضله و علیمه را حضرت زینب علیها السلام نموده است.
اخلاص، فقط به فقط در رابطه با خداوند متعال است. اگر در معرفت، عشق و پیروی از اهل عصمت علیهم السلام نیز اخلاص نباشد، یعنی برای خدا نباشد، بیفایده میشود. خود آنها نیز برای دعوت مردمان به توحید که میزان شدت آن به اخلاص است، آمده اند و در همین راه به شهادت رسیدهاند.
حضرت زینب علیهاالسلام تجلی و تجسم این اخلاص بود. لذا شاهدیم که با تمامی عشق به پدر، پس از شهادت او به حمایت امام حسن علیه السلام قیام نمود و با تمامی محبتی که به او داشت،پس از شهادت به حمایت برادر دیگرش امام حسین علیه السلام قیام نمود و با تمام آن عشقی که معروف خاص و عام و زبانزد دوست و دشمن است، به محض شهادت، از گودال به خیمه برگشت و به حمایت امام زمانش، امام سجاد علیه السلام قیام نمود. چرا که او زینب بود. سلام خدا بر او و پیروانش باد.(پایان)
۵۸۴
۱۵ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.