✴ او همه چیز را زیبا می دید...
✴ او همه چیز را زیبا میدید...
🔸 برای بانو #زینب(س) همه چیز زیبا بود؛ افلاکی، ملکوتی، جبروتی و لاهوتی بود نه زمینی و دنیوی. آن گاه که از او پرسید، «چه دیدی در کربلا، چه شد در عاشورا؛» فرمود: «ما رَأیتُ الا جَمیلا»
🔸 نه با چشم سر (عین) نه حتی با چشم دل (بصیرت) که با چشم فؤاد خود رؤیت مینمود. ساحتهای وجود خود را لایه لایه از صدر تا شغاف و از قلب تا فؤاد درنوردیده و به کنه دل خود دست یافته و حال، با چشم دیگری میدید...
چشم #فؤاد.
رؤیا، از فؤاد انسان میجوشد و سربرمیآورد و از این دیدِ هنرمندانه است که همه چیز بر او جمیل میآمد.
🔸 و اینجاست که زیباییشناسی، استتیک و علمالاستحسان عاجز میماند. هنرمندی که جمیل میانگارد و مینگارد، ورای محاسبات عالم ماده، مخاطب اثر هنری خود را « #ربوبیت» میکند. و از این نظر، عجب نیست که کار هنرمند، خدایی کردن است.
🔸 هنرمند توحیدی، مؤمن به خداست؛ پس او مخاطب اثر هنری خود را به گونهای میپروراند که همچون زینب(س) چهار ساحت وجودی خود را درنوردیده و به تثبیت در فؤاد خود دست یابد. چراکه غایت حکمت قرآنی هنر، #تثبیت_فؤاد است.
❇ #هنر_متعالی، هنر متعهد و هنر انسانساز، جامعه را برمیانگیزاند؛ و هنریست که خشیت را در صدر رقم میزند و صدر انسان را خاشع میکند، آن گاه شغاف انسان را فارغ از حمیت کرده و سکینت میبخشد؛ سپس قلب را ربط میدهد و نرم میکند و از همین جاست که اشکها سرازیر میشود. آن گاه برمیانگیزاند و با تثبیت در فؤاد، او را آرام میکند.
📸 l1l.ir/3w61
#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت
#نظریه_ثبت_در_فؤاد استاد حسن عباسی
🌹 پنجم جمادیالاول، روز میلاد با سعادت #حضرت_زینب(س) تبریک و تهنیت باد.
✅ در جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت، با موضوع «ریخت شناسی(۵) - سینمای مخاطب» (در آبان ۹۴) حکمت هنر قرآنی، ورای هنر سنتی ارسطو و هنر مدرن نیچه پرداخت شده است. این جلسه دیدنی را دریافت کنید:
👉 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/606
📱 t.me/kolbeh_keramat/2441
مطلب #اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
🔸 برای بانو #زینب(س) همه چیز زیبا بود؛ افلاکی، ملکوتی، جبروتی و لاهوتی بود نه زمینی و دنیوی. آن گاه که از او پرسید، «چه دیدی در کربلا، چه شد در عاشورا؛» فرمود: «ما رَأیتُ الا جَمیلا»
🔸 نه با چشم سر (عین) نه حتی با چشم دل (بصیرت) که با چشم فؤاد خود رؤیت مینمود. ساحتهای وجود خود را لایه لایه از صدر تا شغاف و از قلب تا فؤاد درنوردیده و به کنه دل خود دست یافته و حال، با چشم دیگری میدید...
چشم #فؤاد.
رؤیا، از فؤاد انسان میجوشد و سربرمیآورد و از این دیدِ هنرمندانه است که همه چیز بر او جمیل میآمد.
🔸 و اینجاست که زیباییشناسی، استتیک و علمالاستحسان عاجز میماند. هنرمندی که جمیل میانگارد و مینگارد، ورای محاسبات عالم ماده، مخاطب اثر هنری خود را « #ربوبیت» میکند. و از این نظر، عجب نیست که کار هنرمند، خدایی کردن است.
🔸 هنرمند توحیدی، مؤمن به خداست؛ پس او مخاطب اثر هنری خود را به گونهای میپروراند که همچون زینب(س) چهار ساحت وجودی خود را درنوردیده و به تثبیت در فؤاد خود دست یابد. چراکه غایت حکمت قرآنی هنر، #تثبیت_فؤاد است.
❇ #هنر_متعالی، هنر متعهد و هنر انسانساز، جامعه را برمیانگیزاند؛ و هنریست که خشیت را در صدر رقم میزند و صدر انسان را خاشع میکند، آن گاه شغاف انسان را فارغ از حمیت کرده و سکینت میبخشد؛ سپس قلب را ربط میدهد و نرم میکند و از همین جاست که اشکها سرازیر میشود. آن گاه برمیانگیزاند و با تثبیت در فؤاد، او را آرام میکند.
📸 l1l.ir/3w61
#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت
#نظریه_ثبت_در_فؤاد استاد حسن عباسی
🌹 پنجم جمادیالاول، روز میلاد با سعادت #حضرت_زینب(س) تبریک و تهنیت باد.
✅ در جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت، با موضوع «ریخت شناسی(۵) - سینمای مخاطب» (در آبان ۹۴) حکمت هنر قرآنی، ورای هنر سنتی ارسطو و هنر مدرن نیچه پرداخت شده است. این جلسه دیدنی را دریافت کنید:
👉 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/606
📱 t.me/kolbeh_keramat/2441
مطلب #اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
۹۱۶
۰۳ بهمن ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.