آرامگاه کوروش بزرگ پاسخ به ایران ستیزان
#آرامگاه_کوروش_بزرگ_پاسخ_به _ایران_ستیزان
#وطن# وطن فروش
با توجه به این باورهای اسلامی، این نکته آشکار میشود که منظور از سلیمان درواقع همان سلیمان پیامبر (ع) است که مادرش به واسطه آنکه مادر پیامبری از پیامبران خداست جایگاه ویژه ای نزد ادیان ابراهیمی از جمله اسلام دارد،این نکته در نام گذاری این مکان نیز آشکار است، به عنوان نمونه در سفرنامه جیمز موریه و همچنین در سفرنامه فلاندن این مکان به نام «مشهد مادر سلیمان» یاد شده است (موریه، 1386: ص 99 و ص153/ سفر دوم؛ فلاندن، 1356: ص 264) استفاده و به کار بردن واژه مشهد توسط مردم محلی در رابطه با این بنا معنای خاص و ویژهای دارد، در کتاب فارسنامه ناصری پیرامون معنای این کاربرد نوشته شده:
مشهد محل شهادت و قبر انبیاء و اولیاء و بزرگ زادگان دین را گویند و چون قبر مادر جمشید در این بلوک است و به اعتقاد قدیم عجم، جمشید پیغمبر بود، بعد از استیلای عرب بر عجم، این بلوک را مشهد ام نبی گفتند و چون عجم حضرت سلیمان (ع) و جمشید را یک نفر دانسته اند، آن را مشهد مادر سلیمان نیز گفتند (حسینی فسائی، 1367: ص 1558).
نمونه امروزی چنین کاربردی از کلمه «مشهد» را میتوان در عبارت «مشهد الرضا» جستجو کرد، نام شهر مشهد نیز از جهت شهادت امام رضا (ع) بر آنجا قرار داده شده است.
همچنین باید یاد آور شد که «فارسنامه ناصری» هم از این مکان به دو نام «مشهد ام نبی» و «مشهد مادر سلیمان (ع)» یاد کرده بود و آشکارا آن را به سلیمان پیامبر ارتباط میدهد (حسینی فسائی،1367:ص1558و1560) به کار رفتن عبارت «مشهد ام نبی» در کتاب میرزا سالور نیز آمده است (صداقت کیش، 1380: صص 71-72).
حال روشن است که مردم محلی این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میدانستند. اکنون این سوال مطرح است که این تصور مردم محلی پیرامون محل دفن مادر حضرت سلیمان با منابع و دادههای تاریخی و دینی همخوانی دارد یا خیر؟
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پاسارگاد#فارس#شیراز
#وطن# وطن فروش
با توجه به این باورهای اسلامی، این نکته آشکار میشود که منظور از سلیمان درواقع همان سلیمان پیامبر (ع) است که مادرش به واسطه آنکه مادر پیامبری از پیامبران خداست جایگاه ویژه ای نزد ادیان ابراهیمی از جمله اسلام دارد،این نکته در نام گذاری این مکان نیز آشکار است، به عنوان نمونه در سفرنامه جیمز موریه و همچنین در سفرنامه فلاندن این مکان به نام «مشهد مادر سلیمان» یاد شده است (موریه، 1386: ص 99 و ص153/ سفر دوم؛ فلاندن، 1356: ص 264) استفاده و به کار بردن واژه مشهد توسط مردم محلی در رابطه با این بنا معنای خاص و ویژهای دارد، در کتاب فارسنامه ناصری پیرامون معنای این کاربرد نوشته شده:
مشهد محل شهادت و قبر انبیاء و اولیاء و بزرگ زادگان دین را گویند و چون قبر مادر جمشید در این بلوک است و به اعتقاد قدیم عجم، جمشید پیغمبر بود، بعد از استیلای عرب بر عجم، این بلوک را مشهد ام نبی گفتند و چون عجم حضرت سلیمان (ع) و جمشید را یک نفر دانسته اند، آن را مشهد مادر سلیمان نیز گفتند (حسینی فسائی، 1367: ص 1558).
نمونه امروزی چنین کاربردی از کلمه «مشهد» را میتوان در عبارت «مشهد الرضا» جستجو کرد، نام شهر مشهد نیز از جهت شهادت امام رضا (ع) بر آنجا قرار داده شده است.
همچنین باید یاد آور شد که «فارسنامه ناصری» هم از این مکان به دو نام «مشهد ام نبی» و «مشهد مادر سلیمان (ع)» یاد کرده بود و آشکارا آن را به سلیمان پیامبر ارتباط میدهد (حسینی فسائی،1367:ص1558و1560) به کار رفتن عبارت «مشهد ام نبی» در کتاب میرزا سالور نیز آمده است (صداقت کیش، 1380: صص 71-72).
حال روشن است که مردم محلی این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میدانستند. اکنون این سوال مطرح است که این تصور مردم محلی پیرامون محل دفن مادر حضرت سلیمان با منابع و دادههای تاریخی و دینی همخوانی دارد یا خیر؟
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پاسارگاد#فارس#شیراز
۷۸۴
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰