نور محمدی و نار ابلیسی
#نور_محمدی_و_نار_ابلیسی
#ملاصدرا
هر ممکنی از دو حقیقت و اصل آمیخته و بهره مند است. از جهت جنبه کمال و نوریتش از صفات جمالی حق تعالی که صفات نوری گویند پدید و سرچشمه گرفته.
و از جهت جنبه نارسایی و ظلمانیتش از صفات جلالی او که صفات قهری و ناری گویند ظاهر گشته است.
لذا از این دو اصل، نور محمدی (صلی الله علیه و آله) و آتش ابلیسی (لعنه الله) ، که در آسمان های ارواح و روحانیات، و زمین اجسام و جسمانیات، نافذ و در حرکت است ؛ هویدا و نمایان گردیده است.
و خداوند همه را به نور وجود و جمال خود (نور محمدی) و به آتش قهر و جلال خویش (نار ابلیسی) روشن و نمایان می گرداند.
چنانچه بدان اشاره کرده و می فرماید: الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور (بقره،۲۵۷).
#محمد_صدرا_شیرازی
#تفسیر_آیه_نور،(محمد خواجوی) ص 24
#ملاصدرا
هر ممکنی از دو حقیقت و اصل آمیخته و بهره مند است. از جهت جنبه کمال و نوریتش از صفات جمالی حق تعالی که صفات نوری گویند پدید و سرچشمه گرفته.
و از جهت جنبه نارسایی و ظلمانیتش از صفات جلالی او که صفات قهری و ناری گویند ظاهر گشته است.
لذا از این دو اصل، نور محمدی (صلی الله علیه و آله) و آتش ابلیسی (لعنه الله) ، که در آسمان های ارواح و روحانیات، و زمین اجسام و جسمانیات، نافذ و در حرکت است ؛ هویدا و نمایان گردیده است.
و خداوند همه را به نور وجود و جمال خود (نور محمدی) و به آتش قهر و جلال خویش (نار ابلیسی) روشن و نمایان می گرداند.
چنانچه بدان اشاره کرده و می فرماید: الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور (بقره،۲۵۷).
#محمد_صدرا_شیرازی
#تفسیر_آیه_نور،(محمد خواجوی) ص 24
۶۰۲
۰۶ دی ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.