بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
دقت شودکه احکام همان حقوق است که در شریعت اسلام به آن فقه میگویند و مفادش احکام است.
الف) - بنابراین، کسی که از علّت یک حکم می پرسد، چه در اسلام باشد و چه غیر اسلام، یعنی علم حقوق را به پایان رسانده و اکنون وارد فلسفۀ حقوق - یا فلسفۀ احکام شده است. البته نه تنها منعی ندارد، بلکه بسیار خوب و لازم است که هر مسلمانی به فواید واجبات و مضرات محرمات إلهی آگاه باشد، اما بحث تخصصی، مستلزم تحصیل تخصصی در حقوق یا همان فقه اسلامی میباشد.
ب) - پیش از آن که فلسفۀ احکام یا علل و چراییها را بدانیم، باید توجه نماییم که چه کسی حق دارد، علم دارد و باید حقوق را وضع، تبیین و ابلاغ نماید؟! خداوندی که خلق نموده و هدایت می کند، یا بندگان او که نیاز به هدایت دارند؟!
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ - بگو آيا هيچيك از معبودهایی شما که شریک گرفتهاید به سوی حق هدايت می كند؟ - بگو تنها خدا به حق هدايت میكند؛ آيا كسی كه هدايت به حق میكند برای پيروی شايستهتر است، يا آن كس كه خود هدايت نمیشود مگر هدايتش كنند، شما را چه می شود؟ چگونه داوری میكنيد؟( سوره یونس آیه 35)
پ) - واژۀ حکم، از حکمت گرفته شده است؛ یعنی: حکم را فرمانروا حاکم صادر میکند و البته باید علیمانه و حکیمانه باشد. لذا احکام الهی، همه مبتنی بر حکمت اوست و برای ما حکمت های متعددی دارند که برخی بیان شده، برخی دیگر با تفکر حاصل میشود و برخی دیگر نیز هنوز مکشوف نشده است؛ اما از آنجا که حکم خداوند متعال است، حتماً مبتنی بر علم و حکمت او و مطابق اهداف و نظام آفرینش میباشد.
حکمتها:
1- عالَم هستی به حق آفریده شده است؛ لذا هر کار باطلی، مغایر با اهداف و نظام آفرینش میباشد؛ از جمله رقص:
خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ - خداوند، آسمانها و زمين را به حق آفريد، قطعاً در اين حقانیت خلقت، آیت نشانه های هدایت کنندهای هست برای مؤمنان.(سوره عنكبوت آیه 44)
2- عالَم هستی و از جمله انسان، به بازی و برای بازی خلق نشدهاند، لذا هر گونه بازی و بازیگری اداهای بیمنطق و باطل،خلاف اهداف و نظام آفرینش میباشد و به هلاکت می کشاند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
دقت شودکه احکام همان حقوق است که در شریعت اسلام به آن فقه میگویند و مفادش احکام است.
الف) - بنابراین، کسی که از علّت یک حکم می پرسد، چه در اسلام باشد و چه غیر اسلام، یعنی علم حقوق را به پایان رسانده و اکنون وارد فلسفۀ حقوق - یا فلسفۀ احکام شده است. البته نه تنها منعی ندارد، بلکه بسیار خوب و لازم است که هر مسلمانی به فواید واجبات و مضرات محرمات إلهی آگاه باشد، اما بحث تخصصی، مستلزم تحصیل تخصصی در حقوق یا همان فقه اسلامی میباشد.
ب) - پیش از آن که فلسفۀ احکام یا علل و چراییها را بدانیم، باید توجه نماییم که چه کسی حق دارد، علم دارد و باید حقوق را وضع، تبیین و ابلاغ نماید؟! خداوندی که خلق نموده و هدایت می کند، یا بندگان او که نیاز به هدایت دارند؟!
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ - بگو آيا هيچيك از معبودهایی شما که شریک گرفتهاید به سوی حق هدايت می كند؟ - بگو تنها خدا به حق هدايت میكند؛ آيا كسی كه هدايت به حق میكند برای پيروی شايستهتر است، يا آن كس كه خود هدايت نمیشود مگر هدايتش كنند، شما را چه می شود؟ چگونه داوری میكنيد؟( سوره یونس آیه 35)
پ) - واژۀ حکم، از حکمت گرفته شده است؛ یعنی: حکم را فرمانروا حاکم صادر میکند و البته باید علیمانه و حکیمانه باشد. لذا احکام الهی، همه مبتنی بر حکمت اوست و برای ما حکمت های متعددی دارند که برخی بیان شده، برخی دیگر با تفکر حاصل میشود و برخی دیگر نیز هنوز مکشوف نشده است؛ اما از آنجا که حکم خداوند متعال است، حتماً مبتنی بر علم و حکمت او و مطابق اهداف و نظام آفرینش میباشد.
حکمتها:
1- عالَم هستی به حق آفریده شده است؛ لذا هر کار باطلی، مغایر با اهداف و نظام آفرینش میباشد؛ از جمله رقص:
خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ - خداوند، آسمانها و زمين را به حق آفريد، قطعاً در اين حقانیت خلقت، آیت نشانه های هدایت کنندهای هست برای مؤمنان.(سوره عنكبوت آیه 44)
2- عالَم هستی و از جمله انسان، به بازی و برای بازی خلق نشدهاند، لذا هر گونه بازی و بازیگری اداهای بیمنطق و باطل،خلاف اهداف و نظام آفرینش میباشد و به هلاکت می کشاند.(ادامه دارد...)
۷۱۲
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.