تاریخ کوتاه ایران و جهان-215
تاریخ کوتاه ایران و جهان-215
________________________________________________
داریوش در «سنگنوشتهء بیستون» ، از بازسازی نیایشگاههای ویران شدهء «کشورهای گرفته شده» مانند مصر و اسرائیل ، سخن میگوید (1)(2) . همچنین خود «داریوش بزرگ» ، برای دلجویی کردن از مصریها ، به نیایشگاه های (معابد) آنها رفت و به آنها ارج نهاد (ادای احترام کرد) و همچنین ، برای یکی از خدایان مصری بنام «آمون» {1} ، نیایشگاه تازهای را ساخت ، که ویرانه های آن ، هنوز نیکرفتاری «داریوش بزرگ» را بنمایش میگذارند (1)(2) . «داریوش بزرگ» ، همچنین کاهن بزرگ مصر ، که به شهر شوش دورفرست (تبعید) شده بود را ، به مصر بازگرداند و او را بسیار گرامی داشت (1)(2) . نگارهء (تصویر) این فرسته (پست) ، «داریوش بزرگ» را به ریخت (به شکل) یکی از فرعون های مصر نشان میدهد.
«داریوش بزرگ» همچنین ، کار بازسازی نیایشگاه های اسرائیلیان ، که از سوی «کورش بزرگ» آغاز شده بود را ، دنبال کرد.
نوشته شدن چمهای (قوانین) مصر
____________________________________
دیدریوس ، که یک تاریخدانان باستان است ، در یکی از نوشتارهایش (کتابهایش) نوشته است که : ششمین مردی که به نوشتن چمهای (قوانین) مصر پرداخت ، «داریوش بزرگ» بوده است .
این نوشتهء دیدریوس ، که در سدهٔ سوم پ.{پیشازادروز}(قبل میلاد) نوشته شده است ، امروزه در نوشتارخانهء مردمی (کتابخانهٔ ملی) پاریس یافت میشود . در کنار این نوشته ، گزارشی از فرمان داریوش در سال ۵۱۸ پ. دیده میشود . در این فرمان ، داریوش گفته است : « فرمان میدهم که خردمندان از میان سپاهیان ، دینمردان و دبیران گرد هم آیند و تمام چمهای (قوانین) مصری ، که تا سال ۴۴ سلطنت آماسیس (سال ۵۲۶ پ.) روان (جاری) بودهاند را ، به نوشته درآورند».
به چرائی (به دلیل) این کارها ، مصریها از «داریوش بزرگ» بسیار خوشنود (راضی) شدند ، و از آن پس ، از او به سرنام (به عنوان) یکی از چمگزاران (قانونگزاران) بزرگ خودشان همواره یاد کردند .
پژوهشپایه ها (منابع تحقیق):
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Darius_the_Great
(2)
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D8%B...
گسترده گوئی (توضیح) بیشتر:
{1}
https://en.wikipedia.org/wiki/Amun
________________________________________________
داریوش در «سنگنوشتهء بیستون» ، از بازسازی نیایشگاههای ویران شدهء «کشورهای گرفته شده» مانند مصر و اسرائیل ، سخن میگوید (1)(2) . همچنین خود «داریوش بزرگ» ، برای دلجویی کردن از مصریها ، به نیایشگاه های (معابد) آنها رفت و به آنها ارج نهاد (ادای احترام کرد) و همچنین ، برای یکی از خدایان مصری بنام «آمون» {1} ، نیایشگاه تازهای را ساخت ، که ویرانه های آن ، هنوز نیکرفتاری «داریوش بزرگ» را بنمایش میگذارند (1)(2) . «داریوش بزرگ» ، همچنین کاهن بزرگ مصر ، که به شهر شوش دورفرست (تبعید) شده بود را ، به مصر بازگرداند و او را بسیار گرامی داشت (1)(2) . نگارهء (تصویر) این فرسته (پست) ، «داریوش بزرگ» را به ریخت (به شکل) یکی از فرعون های مصر نشان میدهد.
«داریوش بزرگ» همچنین ، کار بازسازی نیایشگاه های اسرائیلیان ، که از سوی «کورش بزرگ» آغاز شده بود را ، دنبال کرد.
نوشته شدن چمهای (قوانین) مصر
____________________________________
دیدریوس ، که یک تاریخدانان باستان است ، در یکی از نوشتارهایش (کتابهایش) نوشته است که : ششمین مردی که به نوشتن چمهای (قوانین) مصر پرداخت ، «داریوش بزرگ» بوده است .
این نوشتهء دیدریوس ، که در سدهٔ سوم پ.{پیشازادروز}(قبل میلاد) نوشته شده است ، امروزه در نوشتارخانهء مردمی (کتابخانهٔ ملی) پاریس یافت میشود . در کنار این نوشته ، گزارشی از فرمان داریوش در سال ۵۱۸ پ. دیده میشود . در این فرمان ، داریوش گفته است : « فرمان میدهم که خردمندان از میان سپاهیان ، دینمردان و دبیران گرد هم آیند و تمام چمهای (قوانین) مصری ، که تا سال ۴۴ سلطنت آماسیس (سال ۵۲۶ پ.) روان (جاری) بودهاند را ، به نوشته درآورند».
به چرائی (به دلیل) این کارها ، مصریها از «داریوش بزرگ» بسیار خوشنود (راضی) شدند ، و از آن پس ، از او به سرنام (به عنوان) یکی از چمگزاران (قانونگزاران) بزرگ خودشان همواره یاد کردند .
پژوهشپایه ها (منابع تحقیق):
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Darius_the_Great
(2)
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D8%B...
گسترده گوئی (توضیح) بیشتر:
{1}
https://en.wikipedia.org/wiki/Amun
۲.۳k
۱۰ اسفند ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.