خلفای آهنگ ساز
خلفای آهنگ ساز
، موسیقی در دربار خلفا بحدی نفوذ کرد تا آن جا که خود خلفا نیز به خوانندگی، سازندگی و آهنگ سازی پرداختند. .
بعضی از خلفای اموی و عباسی، مانند: ولید بن یزید، واثق، منتصر، معتز، معتمد، و معتضد آهنگ ساز بودند و فرزندان خلفا نیز همانند پدران شان آهنگ سازی، خوانندگی و نوازندگی می کردند. دستگاه خلفا هیچ گاه بی ساز و آواز نمی ماند، حتی در میدان جنگ نیز عده ای آواز خوان و سازنده و نوازنده آلات موسیقی، همراه می بردند.
بعد از آن که عباسیان، بنی امیه را در نزدیکی اصفهان شکست دادند، صدها بربط، طنبور و مزمار در اردوگاه امویان یافتند.(13)
بذل و بخشش خلفا به شعرا و آواز خوانان.
خلفا چون پایبند به دین نبودند و بیشتر دنبال هوا و هوس می رفتند؛ از این رو، بیت المال مسلمانان را نیز حیف و میل می کردند به طوری که برای شاعران و آواز خوانان ماهانه و مقرری تعیین کرده بودند و هر کس در مدح بنی امیه یک بیت شعر می سرود هزار درهم می گرفت و عباسیان مبلغ را افزودند و برای یک قصیده، صد هزار درهم می داند.(14)
آواز خوانان بیش از شاعران، نزد خلفا آمد و شد داشتند و زیادتر از آنها پول و جایزه می گرفتند، زیرا سازنده و خواننده از لوازم بزم می گساری بود و بذل و بخشش در حال مستی و طرب بیش از حال عادی می باشد.(15)
، موسیقی در دربار خلفا بحدی نفوذ کرد تا آن جا که خود خلفا نیز به خوانندگی، سازندگی و آهنگ سازی پرداختند. .
بعضی از خلفای اموی و عباسی، مانند: ولید بن یزید، واثق، منتصر، معتز، معتمد، و معتضد آهنگ ساز بودند و فرزندان خلفا نیز همانند پدران شان آهنگ سازی، خوانندگی و نوازندگی می کردند. دستگاه خلفا هیچ گاه بی ساز و آواز نمی ماند، حتی در میدان جنگ نیز عده ای آواز خوان و سازنده و نوازنده آلات موسیقی، همراه می بردند.
بعد از آن که عباسیان، بنی امیه را در نزدیکی اصفهان شکست دادند، صدها بربط، طنبور و مزمار در اردوگاه امویان یافتند.(13)
بذل و بخشش خلفا به شعرا و آواز خوانان.
خلفا چون پایبند به دین نبودند و بیشتر دنبال هوا و هوس می رفتند؛ از این رو، بیت المال مسلمانان را نیز حیف و میل می کردند به طوری که برای شاعران و آواز خوانان ماهانه و مقرری تعیین کرده بودند و هر کس در مدح بنی امیه یک بیت شعر می سرود هزار درهم می گرفت و عباسیان مبلغ را افزودند و برای یک قصیده، صد هزار درهم می داند.(14)
آواز خوانان بیش از شاعران، نزد خلفا آمد و شد داشتند و زیادتر از آنها پول و جایزه می گرفتند، زیرا سازنده و خواننده از لوازم بزم می گساری بود و بذل و بخشش در حال مستی و طرب بیش از حال عادی می باشد.(15)
۷۰۹
۰۳ آذر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.