بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
سپس برای این که برخی مانند بسیاری از مفسران مذاهب دیگر نگویند که منظور و مقصود از کوثر توحید، قرآن، کثرت اصحاب، نور قلب پیامبر، تداوم شفاعت ایشان و می باشد، بدون فاصلهای فرمود که آنها خودشان بی عقبه و ابتر هستند. یعنی این کوثری که به تو عطا کردم نه تنها سبب است که تو بی نسل و بیعقبه نباشی، بلکه خود آنها بیعقبه خواهند بود.
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ - به درستی که او دشمنت - عاص بن وائل و هم سویان خود بیتبار خواهد بود.
و البته خوب است بدانیم که عاص بن وائل ده پسر داشت که هیچ یک برای او باقی نماندند.
الف)- ابن ابی الحدید معتزلی مینویسد: عمرو بن عاص نامهای به امیر المومنین فرستاد که در آن مواردی را بر آن حضرت عیب گرفته بود. از جمله آن که امام (ع) حسن و حسین را دو فرزند رسول خدا(ص) میداند. پس امام به پیک عمرو بن عاص گفت: به شانی بن شانی بگو: اگر حسن و حسین فرزندان رسول خدا (ص) نبودند در این صورت پیامبر(ص) ابتر میبود. در حالی که خداوند ابتر بودن را از پیامبر(ص) نفی کرده و به دشمن او نسبت داده است، همانگونه که پدرت گمان میبرد.(ابن ابی الحدید، 1378ق: ج20، ص334).
ب) - فخر رازی که از اکابر علمای اهل تسنن است مینویسد: معنای سوره این است که خداوند به پیامبر نسلی میدهد که در طول زمان باقی میماند . بنگر چه تعداد از خانواده وی کشته شدند، در حالی که عالم از فرزندان رسول خدا مملو و آکنده است و هیچ کس از خاندان بنی امیه نمیتواند با وی در این زمینه برابری نماید، و نیز دقت کن که چگونه از نسل پیامبر، علمای بزرگواری مانند باقر، صادق، کاظم، رضا، و نفس زکیه پدیدار شدند.(تفسیر الفخر الرازی، ج 32، ص124)
ج) - ادیب و لغت شناس قرآنی بزرگ، راغب اصفهانی مینویسد: معلوم میشود که مراد از کوثر، همان عامل بقای نسل و ذریه رسول خدا(ص) است که مصداق آن حضرت فاطمه زهرا(س) خواهد بود و به عبارت بهتر کوثر جز فاطمة زهرا(س) و فرزندانش مصداق دیگری ندارد و سایر معانی کوثر که مفسران به آن اشاره کردهاند مثل شفاعت، نهری در بهشت و حوض بهشت، خیر کثیر، کثرت اصحاب و کثرت امت همه از باب جری و انطباق است.(عثمان محمد، 1410ق: ص17)
د) -هر چند که ملاک و شاخص ما بیانات معصومین علیهمالسلام میباشد و هیچ دلیلی ندارد که هر موضوعی را با استناد به احادیث منقول در منابع اهل سنّت به اثبات رسانده یا قبول نماییم، اما اقوال علما، راویان و مفسرین اهل سنّت در کتب معتبرشان در مقام و شأن ایشان و نیز سوره کوثر بسیار است که برای اطمینان دل آنها و اتمام حجّت چند نمونه بیان گردید.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
سپس برای این که برخی مانند بسیاری از مفسران مذاهب دیگر نگویند که منظور و مقصود از کوثر توحید، قرآن، کثرت اصحاب، نور قلب پیامبر، تداوم شفاعت ایشان و می باشد، بدون فاصلهای فرمود که آنها خودشان بی عقبه و ابتر هستند. یعنی این کوثری که به تو عطا کردم نه تنها سبب است که تو بی نسل و بیعقبه نباشی، بلکه خود آنها بیعقبه خواهند بود.
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ - به درستی که او دشمنت - عاص بن وائل و هم سویان خود بیتبار خواهد بود.
و البته خوب است بدانیم که عاص بن وائل ده پسر داشت که هیچ یک برای او باقی نماندند.
الف)- ابن ابی الحدید معتزلی مینویسد: عمرو بن عاص نامهای به امیر المومنین فرستاد که در آن مواردی را بر آن حضرت عیب گرفته بود. از جمله آن که امام (ع) حسن و حسین را دو فرزند رسول خدا(ص) میداند. پس امام به پیک عمرو بن عاص گفت: به شانی بن شانی بگو: اگر حسن و حسین فرزندان رسول خدا (ص) نبودند در این صورت پیامبر(ص) ابتر میبود. در حالی که خداوند ابتر بودن را از پیامبر(ص) نفی کرده و به دشمن او نسبت داده است، همانگونه که پدرت گمان میبرد.(ابن ابی الحدید، 1378ق: ج20، ص334).
ب) - فخر رازی که از اکابر علمای اهل تسنن است مینویسد: معنای سوره این است که خداوند به پیامبر نسلی میدهد که در طول زمان باقی میماند . بنگر چه تعداد از خانواده وی کشته شدند، در حالی که عالم از فرزندان رسول خدا مملو و آکنده است و هیچ کس از خاندان بنی امیه نمیتواند با وی در این زمینه برابری نماید، و نیز دقت کن که چگونه از نسل پیامبر، علمای بزرگواری مانند باقر، صادق، کاظم، رضا، و نفس زکیه پدیدار شدند.(تفسیر الفخر الرازی، ج 32، ص124)
ج) - ادیب و لغت شناس قرآنی بزرگ، راغب اصفهانی مینویسد: معلوم میشود که مراد از کوثر، همان عامل بقای نسل و ذریه رسول خدا(ص) است که مصداق آن حضرت فاطمه زهرا(س) خواهد بود و به عبارت بهتر کوثر جز فاطمة زهرا(س) و فرزندانش مصداق دیگری ندارد و سایر معانی کوثر که مفسران به آن اشاره کردهاند مثل شفاعت، نهری در بهشت و حوض بهشت، خیر کثیر، کثرت اصحاب و کثرت امت همه از باب جری و انطباق است.(عثمان محمد، 1410ق: ص17)
د) -هر چند که ملاک و شاخص ما بیانات معصومین علیهمالسلام میباشد و هیچ دلیلی ندارد که هر موضوعی را با استناد به احادیث منقول در منابع اهل سنّت به اثبات رسانده یا قبول نماییم، اما اقوال علما، راویان و مفسرین اهل سنّت در کتب معتبرشان در مقام و شأن ایشان و نیز سوره کوثر بسیار است که برای اطمینان دل آنها و اتمام حجّت چند نمونه بیان گردید.(پایان)
۱.۰k
۱۰ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.