رعایت اصل حیا در پوشش، نگاه و رفتار(قسمت دوم)
رعایت اصل حیا در پوشش، نگاه و رفتار(قسمت دوم)
در آیاتی وقتی سخن از ارتباط و برخورد دو جنس مخالف میشود با ظرافت تمام رعایت اصل حیا را به مخاطبان خود گوشزد کرده و خاطرنشان میشود که برای برقراری روابط سالم، رعایت حیا و عفت، اصلی ضروری و کارآمد است. برای مثال، هنگامی که داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب در قرآن طرح میشود از نحوه راه رفتن و آمدن دختر شعیب به نزد موسی(ع) با این عبارت تعبیر میشود: «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیاءٍ» (قصص: 25)؛ پس یکی از آن دو (دختر) به سراغ او آمد درحالیکه با نهایت حیا گام برمیداشت. منظور از اینکه راه رفتن بر استحیاء بوده این است که عفت و نجابت از طرز راه رفتنش پیدا بود (طباطبائی، 1374، ج 16، ص 35). در تفاسیر آمده است که خداوند متعال این خصلت نیکوی دختر شعیب و حیا و عفت او در راه رفتن را به منظور تذکر دادن به زنان بازگو کرده است. دختر شعیب الگویی از برخورد با یک مرد نامحرم است، وی هنگامی که نزد حضرت موسی(ع) میآید آستین خودش را جلوی صورتش گرفته تا پوشش و حاجبی برای آن باشد (فخررازی، 1420ق، ج 15، ص 117)، بعد از آن شروع به حرف زدن میکند و آن هم در کمال ادب و حیا، به گفتن یک جمله اکتفا کرده و میگوید: «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ» (قصص: 25)؛ پدرم از تو دعوت میکند تا مزد آب دادن به گوسفندان را که برای ما انجام دادی به تو بپردازد. بازگویی چنین رفتارهایی از طرف دختر شعیب در قرآن کریم تذکری برای مسلمانان است که چگونه میتوان با رعایت حیا در برخورد و رفتار خود با جنس مخالف از بروز انحرافات جنسی جلوگیری کرده و سلامت جنسی را در روابط حکمفرما کرد. در ادامة این داستان نیز وارد شده است که دختر شعیب برای راهنمایی کردن موسی(ع) از پیش حرکت میکرد و موسی از پشت سرش، باد بر لباس دختر میوزید و ممکن بود لباس را از اندام او کنار بزند، حیا و عفت موسی(ع) اجازه نمیداد چنین شود، به دختر گفت من از جلو میروم و بر سر دو راهی با انداختن سنگ مرا راهنمایی کن (فخررازی، 1420ق، ج 15، ص 117).
در حقیقت قرآن کریم در این داستان با ارائه الگوهای ارزشمند روش صحیح رفتارهای جنسی را به مخاطبان معرفی کرده و نقش مهمی در شکلگیری روابط سالم جنسی ایفا میکند.
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی / نگار کرمی
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
در آیاتی وقتی سخن از ارتباط و برخورد دو جنس مخالف میشود با ظرافت تمام رعایت اصل حیا را به مخاطبان خود گوشزد کرده و خاطرنشان میشود که برای برقراری روابط سالم، رعایت حیا و عفت، اصلی ضروری و کارآمد است. برای مثال، هنگامی که داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب در قرآن طرح میشود از نحوه راه رفتن و آمدن دختر شعیب به نزد موسی(ع) با این عبارت تعبیر میشود: «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیاءٍ» (قصص: 25)؛ پس یکی از آن دو (دختر) به سراغ او آمد درحالیکه با نهایت حیا گام برمیداشت. منظور از اینکه راه رفتن بر استحیاء بوده این است که عفت و نجابت از طرز راه رفتنش پیدا بود (طباطبائی، 1374، ج 16، ص 35). در تفاسیر آمده است که خداوند متعال این خصلت نیکوی دختر شعیب و حیا و عفت او در راه رفتن را به منظور تذکر دادن به زنان بازگو کرده است. دختر شعیب الگویی از برخورد با یک مرد نامحرم است، وی هنگامی که نزد حضرت موسی(ع) میآید آستین خودش را جلوی صورتش گرفته تا پوشش و حاجبی برای آن باشد (فخررازی، 1420ق، ج 15، ص 117)، بعد از آن شروع به حرف زدن میکند و آن هم در کمال ادب و حیا، به گفتن یک جمله اکتفا کرده و میگوید: «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ» (قصص: 25)؛ پدرم از تو دعوت میکند تا مزد آب دادن به گوسفندان را که برای ما انجام دادی به تو بپردازد. بازگویی چنین رفتارهایی از طرف دختر شعیب در قرآن کریم تذکری برای مسلمانان است که چگونه میتوان با رعایت حیا در برخورد و رفتار خود با جنس مخالف از بروز انحرافات جنسی جلوگیری کرده و سلامت جنسی را در روابط حکمفرما کرد. در ادامة این داستان نیز وارد شده است که دختر شعیب برای راهنمایی کردن موسی(ع) از پیش حرکت میکرد و موسی از پشت سرش، باد بر لباس دختر میوزید و ممکن بود لباس را از اندام او کنار بزند، حیا و عفت موسی(ع) اجازه نمیداد چنین شود، به دختر گفت من از جلو میروم و بر سر دو راهی با انداختن سنگ مرا راهنمایی کن (فخررازی، 1420ق، ج 15، ص 117).
در حقیقت قرآن کریم در این داستان با ارائه الگوهای ارزشمند روش صحیح رفتارهای جنسی را به مخاطبان معرفی کرده و نقش مهمی در شکلگیری روابط سالم جنسی ایفا میکند.
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی / نگار کرمی
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
۴.۰k
۰۸ تیر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.