* زیباکلام: نکته مثبت اصلاح طلبان این است که فاقد ایدئولو
* زیباکلام: نکته مثبت اصلاح طلبان این است که فاقد ایدئولوژی هستند
«صادق زیباکلام» در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:
«اصلاح طلبان، همین طور جریان اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران، حزب اتحاد ملت و تمامی تشکلهای بزرگ و کوچکی که درون اصلاح طلبی معرفی میشوند، یک مشخصه بزرگ دارند؛ این که ایدئولوژی را کنار گذاشتند و در عرصه مدیریت کشور و مملکت داری، سیاست خارجی و تعامل با دنیا به خرد جمعی و منافع ملیمتوسل شدند!».
زیباکلام در ادامه در پاسخ به این سؤال که «یعنی اصلاحات دیگر ایده آلها را از یاد برده است؟» گفت: «دقیقاً! اصلاح طلبان دیگر ایده آل ندارند.»
وی در پاسخ به این سؤال که «چه تضمینی دارد که بگوییم لازمه برتری یک جریان، فقدان ایدئولوژی اوست؟ شاید فقدان ایدئولوژی گاهی بیانگر سردرگمی و پوچی درونی یک جریان سیاسی باشد؟» گفت:
«اتفاقاً چون اصلاح طلبان فاقد ایدئولوژی هستند، بنابراین میتوانند از اندیشه خود برای عملکرد سیاسیشان هم بهره ببرند».
زیباکلام در پاسخ به این سؤال که «یعنی نمیتوان نبود ایدئولوژی اصلاح طلبان را یک زنگ خطر برای آنها دانست/» گفت: «مطمئناً این نکته مثبت اصلاح طلبان است. پراگماتیسم بودن و انعطاف اصلاح طلبی به دلیل نبود ایدئولوژی آنهاست. نکته مثبت زمانی است که شما با تغییرات در خود اداره مملکت را پیش ببرید».
گفتنی است برخی اصلاح طلبان بر این باورند که باید ایدئولوژی را فدای تکنیک کرد. از این گروه بیشتر با عنوان تکنوکرات ها نام برده میشود.
شاید مهمترین تجلیات تکنوکراسی در ایران سازش طلبی در وسط معرکه مبارزه با غرب و فراموش کردن مفهوم و اقتضائات عدالت بود. این دو یعنی «سازشکاری» و «حذف عدالت» بیش از پیش در کارنامه اصلاح طلبان و علی الخصوص حزب کارگزاران قابل مشاهده است. انفعال در برابر دشمن، اشرافیت دولتمردان، مانور تجمل، هزینه کردن در امور بی اولویت، تحقیر مستضعفان، موزهای کردن فرهنگ شهادت و ایثار و… برخی از تبعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این رویکرد غلط است.
«صادق زیباکلام» در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:
«اصلاح طلبان، همین طور جریان اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران، حزب اتحاد ملت و تمامی تشکلهای بزرگ و کوچکی که درون اصلاح طلبی معرفی میشوند، یک مشخصه بزرگ دارند؛ این که ایدئولوژی را کنار گذاشتند و در عرصه مدیریت کشور و مملکت داری، سیاست خارجی و تعامل با دنیا به خرد جمعی و منافع ملیمتوسل شدند!».
زیباکلام در ادامه در پاسخ به این سؤال که «یعنی اصلاحات دیگر ایده آلها را از یاد برده است؟» گفت: «دقیقاً! اصلاح طلبان دیگر ایده آل ندارند.»
وی در پاسخ به این سؤال که «چه تضمینی دارد که بگوییم لازمه برتری یک جریان، فقدان ایدئولوژی اوست؟ شاید فقدان ایدئولوژی گاهی بیانگر سردرگمی و پوچی درونی یک جریان سیاسی باشد؟» گفت:
«اتفاقاً چون اصلاح طلبان فاقد ایدئولوژی هستند، بنابراین میتوانند از اندیشه خود برای عملکرد سیاسیشان هم بهره ببرند».
زیباکلام در پاسخ به این سؤال که «یعنی نمیتوان نبود ایدئولوژی اصلاح طلبان را یک زنگ خطر برای آنها دانست/» گفت: «مطمئناً این نکته مثبت اصلاح طلبان است. پراگماتیسم بودن و انعطاف اصلاح طلبی به دلیل نبود ایدئولوژی آنهاست. نکته مثبت زمانی است که شما با تغییرات در خود اداره مملکت را پیش ببرید».
گفتنی است برخی اصلاح طلبان بر این باورند که باید ایدئولوژی را فدای تکنیک کرد. از این گروه بیشتر با عنوان تکنوکرات ها نام برده میشود.
شاید مهمترین تجلیات تکنوکراسی در ایران سازش طلبی در وسط معرکه مبارزه با غرب و فراموش کردن مفهوم و اقتضائات عدالت بود. این دو یعنی «سازشکاری» و «حذف عدالت» بیش از پیش در کارنامه اصلاح طلبان و علی الخصوص حزب کارگزاران قابل مشاهده است. انفعال در برابر دشمن، اشرافیت دولتمردان، مانور تجمل، هزینه کردن در امور بی اولویت، تحقیر مستضعفان، موزهای کردن فرهنگ شهادت و ایثار و… برخی از تبعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این رویکرد غلط است.
- ۷۰
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط