بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت سوم :
در بهشت خدا، هیچ بندهای دچار افسردگی، سرخوردگی، غم و اندوه و پیشیمانی نمی گردد؛ با دیدن سایر مؤمنان به سرور میرسد؛ گفت و شنود آنها، همه سالِم است؛ بر تخت های سلطنت تکیه زده و هر کدام بر مملکت بزرگی پادشاهی می کنند؛ بنابراین، نه راکد و ساکن میمانند و نه عقبگردی دارند، لذا رو به رشد، تکامل و قُرب بیشتر حرکت میکنند.
کوتاهی در دنیا :
کوتاهی، یعنی تقصیر و هر تقصیری، مصداق گناه میباشد. کوتاهی، یعنی میتوانستی از نعمتی که داده شده، به نحو نیکو بهره ببری و کارهایی را به نفع خودت انجام دهی، اما غفلت ورزیدی، بیتوجهی نمودی و تبعیت از هوای نفس، تو را از انجام تکلیف بازداشت و نعمت را ضایع کردی؛ و البته که مقصر حتماً محاکمه میشود و اگر به هر دلیلی و با شفاعت بخشوده نشود، حتماً مجازات میشود؛ چرا که کفران نعمت، عذابآور است: وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ - و اگر به جای شکر کفر بورزید، همانا عذاب من شدید است (سوره ابراهیم بخشی از آیه 7)
پرسشهای محشر، فقط این نیست که بپرسند: آیا ایمان آوردی یا کفر ورزیدی - آیا خلوص داشتی یا منافقبازی در آوردی - آیا نمازهایت را اقامه کردی، یا نکردی - آیا مال حلال کسب کردی، یا حرامخوار بودی؟! بلکه از جمله میپرسند: با جوانی، با عُمر شریف، با نعمت عقل و علم، با نعمت فطرت إلهی، با استعدادهای خداداد، و با امکانات و نعمات بیشمار و از جمله نعمت ولایت و امامت، چه کردی؟! چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: لَا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍیوْمَ الْقِیامَةِ حَتَّی یسْئَلَ عَنْ عُمْرِهِ فَیمَا اَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِیمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَینَ اِکتَسَبَهُ وَ فِیمَا اَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَیتِ - در قیامت هیچ یک از بندگان قدم از قدم بر نمی دارد تا از چهار چیز باز پرسی شود: از عمرش که در چه راهی آن را صرف کرده و از جوانیش که در چه راهی آن را از دست داده؟ و از مالش که از کجا آورده ودر چه راهی مصرف کرده؟ و از محبت ما اهل بیت!(الخصال، ابن بابویه، چاپ: اول، ج 1، ص 253)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
در بهشت خدا، هیچ بندهای دچار افسردگی، سرخوردگی، غم و اندوه و پیشیمانی نمی گردد؛ با دیدن سایر مؤمنان به سرور میرسد؛ گفت و شنود آنها، همه سالِم است؛ بر تخت های سلطنت تکیه زده و هر کدام بر مملکت بزرگی پادشاهی می کنند؛ بنابراین، نه راکد و ساکن میمانند و نه عقبگردی دارند، لذا رو به رشد، تکامل و قُرب بیشتر حرکت میکنند.
کوتاهی در دنیا :
کوتاهی، یعنی تقصیر و هر تقصیری، مصداق گناه میباشد. کوتاهی، یعنی میتوانستی از نعمتی که داده شده، به نحو نیکو بهره ببری و کارهایی را به نفع خودت انجام دهی، اما غفلت ورزیدی، بیتوجهی نمودی و تبعیت از هوای نفس، تو را از انجام تکلیف بازداشت و نعمت را ضایع کردی؛ و البته که مقصر حتماً محاکمه میشود و اگر به هر دلیلی و با شفاعت بخشوده نشود، حتماً مجازات میشود؛ چرا که کفران نعمت، عذابآور است: وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ - و اگر به جای شکر کفر بورزید، همانا عذاب من شدید است (سوره ابراهیم بخشی از آیه 7)
پرسشهای محشر، فقط این نیست که بپرسند: آیا ایمان آوردی یا کفر ورزیدی - آیا خلوص داشتی یا منافقبازی در آوردی - آیا نمازهایت را اقامه کردی، یا نکردی - آیا مال حلال کسب کردی، یا حرامخوار بودی؟! بلکه از جمله میپرسند: با جوانی، با عُمر شریف، با نعمت عقل و علم، با نعمت فطرت إلهی، با استعدادهای خداداد، و با امکانات و نعمات بیشمار و از جمله نعمت ولایت و امامت، چه کردی؟! چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: لَا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍیوْمَ الْقِیامَةِ حَتَّی یسْئَلَ عَنْ عُمْرِهِ فَیمَا اَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِیمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَینَ اِکتَسَبَهُ وَ فِیمَا اَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَیتِ - در قیامت هیچ یک از بندگان قدم از قدم بر نمی دارد تا از چهار چیز باز پرسی شود: از عمرش که در چه راهی آن را صرف کرده و از جوانیش که در چه راهی آن را از دست داده؟ و از مالش که از کجا آورده ودر چه راهی مصرف کرده؟ و از محبت ما اهل بیت!(الخصال، ابن بابویه، چاپ: اول، ج 1، ص 253)(ادامه دارد...)
- ۳۵
- ۰۲ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط