انواع بهار و بهره ما از آن!
انواع #بهار و بهره ما از آن!
وقتی واژهی «بهار» را میشنویم، ناخودآگاه #بهار_طبیعت یعنی شکوفا شدن گلها و سبزهها، رویدن برگها و جوانه زدن درختان، در ذهن ما تداعی میشود؛ اما وقتی از عینک #دین به این کلمه بنگریم، متوجه میشویم که از نظر آموزههای دینی، بهار، منحصر به طبیعت نیست، بلکه هر چیزی بهارِ متناسبِ خودش را دارد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میکنم:
1) #بهار_دلها : از نظر آموزههای دینی، دل انسانها نیز بهار دارد، و بهار آن #قرآن است. چنانکه حضرت علی(ع) در این زمینه میفرماید: «تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ»[1]
بیاموزید قرآن را پس به درستی که قرآن، بهار دلهاست.
2) #بهار_قرآن: قرآن کریم به عنوان کلام الهی و معجزه جاوید و ماندگار پیامبر اعظم(ص) بهترین راهنمای بشر میباشد. از همین رو، تلاوت و تدبر در آیات آن، از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است، اما با این حال تلاوت قرآن در #ماه_مبارک_رمضان، مورد تاکید و سفارش فراوان واقع شده است. تا آنجا که امام باقر(ع) فرمود: «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»[2]
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
3) #بهار_مؤمن: امام صادق (ع) فرمود:
«الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِ»[3] #زمستان بهار مؤمن است. شبش بلند است و کمک عبادت است، و روزش کوتاه است و کمک #روزه است.
4) #بهار_جهان: امام صادق (ع) در راستای تبیین ابعادی وجودی #پیامبر_اعظم (ص) فرمود: «ابْتَعَثَهُ رَحْمَةً لِلْعِبَادِ وَ رَبِیعاً لِلْبِلَادِ»[4]
او را بر انگیخت تا رحمت بر بندگان باشد و بهار برای جهان.
5) #بهار_مردم: در زیارت #حضرت_ولی_عصر (ع) میخوانیم:
«اَلسَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَام»[5]
سلام بر تو ای بهار مردمان.
.
.
و کلام آخر اینکه! طبیعت به طور نمادین، در حال جبران کاستیهای خویش برآمده و روند رویش را با اشتیاق وصف ناپذیری طی میکند. ما هم نگاهی به خود بیاندازیم و به اوضاع و احوال خود بنگریم که آیا در حال رویش فضائل هستیم یا ریزش فضائل؟
نکند سهم و بهرهمندی ما از بهار، کمتر از طبیعت باشد. #بخون
منابع
[1] . #وسائل_الشیعه ، ج 17، ص 326 – 327، ح 22678.
[2] . #کافی ، ج 2، ص 630، ح 10.
[3] . #امالی_صدوق ، ص 237.
[4] . کافی، ج 1، ص 445.
[5] . #بحار_الانوار ، ج 99، ص 102.
وقتی واژهی «بهار» را میشنویم، ناخودآگاه #بهار_طبیعت یعنی شکوفا شدن گلها و سبزهها، رویدن برگها و جوانه زدن درختان، در ذهن ما تداعی میشود؛ اما وقتی از عینک #دین به این کلمه بنگریم، متوجه میشویم که از نظر آموزههای دینی، بهار، منحصر به طبیعت نیست، بلکه هر چیزی بهارِ متناسبِ خودش را دارد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میکنم:
1) #بهار_دلها : از نظر آموزههای دینی، دل انسانها نیز بهار دارد، و بهار آن #قرآن است. چنانکه حضرت علی(ع) در این زمینه میفرماید: «تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ»[1]
بیاموزید قرآن را پس به درستی که قرآن، بهار دلهاست.
2) #بهار_قرآن: قرآن کریم به عنوان کلام الهی و معجزه جاوید و ماندگار پیامبر اعظم(ص) بهترین راهنمای بشر میباشد. از همین رو، تلاوت و تدبر در آیات آن، از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است، اما با این حال تلاوت قرآن در #ماه_مبارک_رمضان، مورد تاکید و سفارش فراوان واقع شده است. تا آنجا که امام باقر(ع) فرمود: «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»[2]
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
3) #بهار_مؤمن: امام صادق (ع) فرمود:
«الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِ»[3] #زمستان بهار مؤمن است. شبش بلند است و کمک عبادت است، و روزش کوتاه است و کمک #روزه است.
4) #بهار_جهان: امام صادق (ع) در راستای تبیین ابعادی وجودی #پیامبر_اعظم (ص) فرمود: «ابْتَعَثَهُ رَحْمَةً لِلْعِبَادِ وَ رَبِیعاً لِلْبِلَادِ»[4]
او را بر انگیخت تا رحمت بر بندگان باشد و بهار برای جهان.
5) #بهار_مردم: در زیارت #حضرت_ولی_عصر (ع) میخوانیم:
«اَلسَّلَامُ عَلَی رَبِیعِ الْأَنَام»[5]
سلام بر تو ای بهار مردمان.
.
.
و کلام آخر اینکه! طبیعت به طور نمادین، در حال جبران کاستیهای خویش برآمده و روند رویش را با اشتیاق وصف ناپذیری طی میکند. ما هم نگاهی به خود بیاندازیم و به اوضاع و احوال خود بنگریم که آیا در حال رویش فضائل هستیم یا ریزش فضائل؟
نکند سهم و بهرهمندی ما از بهار، کمتر از طبیعت باشد. #بخون
منابع
[1] . #وسائل_الشیعه ، ج 17، ص 326 – 327، ح 22678.
[2] . #کافی ، ج 2، ص 630، ح 10.
[3] . #امالی_صدوق ، ص 237.
[4] . کافی، ج 1، ص 445.
[5] . #بحار_الانوار ، ج 99، ص 102.
۵.۰k
۰۸ مرداد ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.