بقایای نیایشگاه آناهیتا در کنگاور.
بقایای نیایشگاه آناهیتا در کنگاور.
اردشیر دوم در نبشتههای خود در کنار نام اهورامزدا دو فرشته را نام میبرد. نبشتهای که بازسازی آپادانای داریوش را یاد کرده چنین میگوید: «به یاری اهورامزدا، آناهیتا و میترا (ناهید و مهر)، فرمان دادم که این آپادانا ساخته
شود.» اردشیر سوم هم در نبشتهای از تخت جمشید میگوید: "باشد که اهورامزدا و بغ میترا (مهر) مرا، سرزمینم را و هرآنچه من ساختهام را بپایاد." به نظر میرسد که یک تجدد و بدعت مذهبی در روزگار اردشیر دوم روی دادهاست. بروسوس به نقل از کمنس الکسندرین گفته که از روزگار اردشیر دوم، پرستشگاههایی در همدان و شوش و بابل پدید آمد که در آنها پیکرههایی از آناهیتا برپا کردند. چنین بر میآید که این کار اگر به راستی انجام شده باشد، تحت تأثیر عادت کلی مردم آناتولی (غرب ترکیه) و بابل بوده است و برپا کردن پیکرهٔ آناهیتا از روی نمونههای بابلی انجام شدهاست. بخشهایی از یشت پنجم اوستای کنونی که دربارهٔ آناهیتا سخن میگوید، از دید زبانشناسی در حدود روزگار اردشیر دوم هخامنشی پدید آمدهاست.
عکس #نیایشگاه آناهیتا
اردشیر دوم در نبشتههای خود در کنار نام اهورامزدا دو فرشته را نام میبرد. نبشتهای که بازسازی آپادانای داریوش را یاد کرده چنین میگوید: «به یاری اهورامزدا، آناهیتا و میترا (ناهید و مهر)، فرمان دادم که این آپادانا ساخته
شود.» اردشیر سوم هم در نبشتهای از تخت جمشید میگوید: "باشد که اهورامزدا و بغ میترا (مهر) مرا، سرزمینم را و هرآنچه من ساختهام را بپایاد." به نظر میرسد که یک تجدد و بدعت مذهبی در روزگار اردشیر دوم روی دادهاست. بروسوس به نقل از کمنس الکسندرین گفته که از روزگار اردشیر دوم، پرستشگاههایی در همدان و شوش و بابل پدید آمد که در آنها پیکرههایی از آناهیتا برپا کردند. چنین بر میآید که این کار اگر به راستی انجام شده باشد، تحت تأثیر عادت کلی مردم آناتولی (غرب ترکیه) و بابل بوده است و برپا کردن پیکرهٔ آناهیتا از روی نمونههای بابلی انجام شدهاست. بخشهایی از یشت پنجم اوستای کنونی که دربارهٔ آناهیتا سخن میگوید، از دید زبانشناسی در حدود روزگار اردشیر دوم هخامنشی پدید آمدهاست.
عکس #نیایشگاه آناهیتا
۲۷۸
۰۴ خرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.