✡پوریم ؛ بخش سوم
✡پوریم ؛ بخش سوم
🔸۷.برخی از پژوهشگران تاریخ ایران باستان،مانند ایمان نوروزی،عدم اشاره مستقیم به خداوند در این کتاب مردخای و استر بر خلاف سایر متون مقدس یهودی و تلاش کلیسای کاتولیک برای اضافه کردن شش فصل،با موضوع دعا به درگاه خداوند به این کتاب را،دلیلی بر غیریهودی بودن این داستان می دانند و معتقدند احتمالا این داستان از افسانه ها و روایت های بین النهرین به ادبیات یهودی راه یافته است.
🔹۸.باید توجه داشت که برخی از مورخان دوران باستان،مانند یوسفوس،که ظاهرا یهودی است،نام اخشوروش را ترجمه یونانی اردشیر می دانند و برخی از متفکران مسیحی،مانند ابوالفرج بن هارون ملطی،اسقف کلیسای ارتدوکس شرق، اخشوروش را اردشیر دوم هخامنشی معرفی کرده اند،نه خشایارشا.
🔸۹.ماجرای پوریم،در کتاب استر،به قدری شبهه آمیز و قابل تشکیک است که حتی مورخان صهیونیست از جمله شائول شاکد نیز نتوانسته اند آن را به طور کامل تایید کنند.
🔹۱۰.موضوع تناقضات تاریخی و افسانه بودن کتاب استر و داستان پوریم،توسط رابرت.ج.لیتمن،استاد تاریخ دانشگاه هاوایی آمریکا،در مقاله مفصل و جامع او با عنوان "سیاست دینی خشایارشا و کتاب استر"،هم مورد تاکید قرار گرفته است.
🔸۱۱.از شخصی به نام مردخای،تنها در منابع مربوط به زمان تصرف اورشلیم توسط بخت النصر یاد شده است.حال آن که میان دوران بخت النصر تا دوران خشایارشا،دست کم یک فاصله تاریخی ۱۱۲ ساله وجود دارد.
🔹۱۲.در کتاب استر مواردی گفته می شود که تناقض آشکار با دوره هخامنشیان دارد.به عنوان مثال با توجه به کتیبه های هخامنشی می دانیم که شاهنشاهی هخامنشی بیست و چند ایالت داشته است،اما در کتاب استر،۱۲۷ ولایت برای فرمانروایی اخشورش قائل می شود.
🔸۱۳.البته باید توجه داشت که یهودیان افراطی به این داستان جعلی اعتقاد کامل دارند و هر ساله جشن پوریم را به عنوان نماد کشتار ایرانیان با آداب عجیب و دور از دین و عقل،همچون خوردن مشروب تا جایی که دیگر توان تشخیص مطلبی را نداشته باشند،خوردن خون یا مایعات به رنگ آن و... گرامی می دارند.
⬅️ادامه در پست بعدی...
#سیزده_بدر #پوریم #ایران #یهود
#استر #مردخای #خشایارشا #هامان
#تاریخ #تمدن #فرهنگ #شایعه
🔸۷.برخی از پژوهشگران تاریخ ایران باستان،مانند ایمان نوروزی،عدم اشاره مستقیم به خداوند در این کتاب مردخای و استر بر خلاف سایر متون مقدس یهودی و تلاش کلیسای کاتولیک برای اضافه کردن شش فصل،با موضوع دعا به درگاه خداوند به این کتاب را،دلیلی بر غیریهودی بودن این داستان می دانند و معتقدند احتمالا این داستان از افسانه ها و روایت های بین النهرین به ادبیات یهودی راه یافته است.
🔹۸.باید توجه داشت که برخی از مورخان دوران باستان،مانند یوسفوس،که ظاهرا یهودی است،نام اخشوروش را ترجمه یونانی اردشیر می دانند و برخی از متفکران مسیحی،مانند ابوالفرج بن هارون ملطی،اسقف کلیسای ارتدوکس شرق، اخشوروش را اردشیر دوم هخامنشی معرفی کرده اند،نه خشایارشا.
🔸۹.ماجرای پوریم،در کتاب استر،به قدری شبهه آمیز و قابل تشکیک است که حتی مورخان صهیونیست از جمله شائول شاکد نیز نتوانسته اند آن را به طور کامل تایید کنند.
🔹۱۰.موضوع تناقضات تاریخی و افسانه بودن کتاب استر و داستان پوریم،توسط رابرت.ج.لیتمن،استاد تاریخ دانشگاه هاوایی آمریکا،در مقاله مفصل و جامع او با عنوان "سیاست دینی خشایارشا و کتاب استر"،هم مورد تاکید قرار گرفته است.
🔸۱۱.از شخصی به نام مردخای،تنها در منابع مربوط به زمان تصرف اورشلیم توسط بخت النصر یاد شده است.حال آن که میان دوران بخت النصر تا دوران خشایارشا،دست کم یک فاصله تاریخی ۱۱۲ ساله وجود دارد.
🔹۱۲.در کتاب استر مواردی گفته می شود که تناقض آشکار با دوره هخامنشیان دارد.به عنوان مثال با توجه به کتیبه های هخامنشی می دانیم که شاهنشاهی هخامنشی بیست و چند ایالت داشته است،اما در کتاب استر،۱۲۷ ولایت برای فرمانروایی اخشورش قائل می شود.
🔸۱۳.البته باید توجه داشت که یهودیان افراطی به این داستان جعلی اعتقاد کامل دارند و هر ساله جشن پوریم را به عنوان نماد کشتار ایرانیان با آداب عجیب و دور از دین و عقل،همچون خوردن مشروب تا جایی که دیگر توان تشخیص مطلبی را نداشته باشند،خوردن خون یا مایعات به رنگ آن و... گرامی می دارند.
⬅️ادامه در پست بعدی...
#سیزده_بدر #پوریم #ایران #یهود
#استر #مردخای #خشایارشا #هامان
#تاریخ #تمدن #فرهنگ #شایعه
۱۲.۱k
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.