به نام خدا
به نام خدا
.
.
پاسخ ای به یک شبهه پیرامون علامه #مصباح_یزدی
.
.
کمی طولانیست ولی خواندن آن برای اهل یقین و حق جویان توصیه می گردد.
.
.
چند مدتی است که رسانه های زنجیره ای سخنان علامه مصباح را در سال 84 که نقد نگاه هاشمی به ولایت فقیه بود، تقطیع نموده اند تا بسترسازی تهمت و افترا را به علامه بزنند و نشان دهند که آیت الله مصباح «تحریف کننده امام» است.
این سخنان در واقع نقد سخنان تکیه گاه و پدر معنوی اصلاح طلبان بود که به دنبال مشروعیت زدایی الهی به ولایت فقیه بوده است.ما در اینجا سخنان تقطیع شده علامه را می آوریم و بعد از آن اصل سخنان علامه خدمت حقیقت جویان خود قضاوت کنند.
*سخنان تقطیع شده علامه مصباح:
« در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری
ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است .اگر در جمهوری اسلامی تا کنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.ولی فقیه حق دارد و می تواند هر زمان که اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود انتخاب کند .مشروعیت حکومت نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست ،بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.»
متن فوق سخنان تقطیع شده آیت الله مصباح بود.
آیت الله مصباح معتقدند که خداوند خالق ماست، پس مالک ماست. این خدا برای هدایت شارع هم هستند و شرع را وضع نموده و خود مشروعیت می دهد.به نبوت پیامبران و به امامت معصومین خود خدا مشروعیت داده است.مشروعیت یعنی حق حاکمیت،حق ملاک،حق معیار و ملاک و ...
این خدایی که شارع است و به نبی و ولی مشروعیت داده،خود ولی به ولایت فقیه مشروعیت می دهد و نه مردم.از باب مثال اگر مردم امام علی علیه السلام رو قبول نکردند این دلیل نمی شود که حضرت علی علیه السلام نامشروع و ناحق اند.چرا که خداوند به او «مشروعیت» داده است و عدم «مقبولیت مردم» نفی کننده مشروعیت از طرف خدا نیست.امام خمینی هم همین اعتقاد را دارند.امام معتقدست :«ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.» تنها ولایت تکوینی ندارد.این رو ولایت مطلقه فقیه می گویند.
#علامه_مصباح_یزدی هم به همین معتقد است و هیچ کس در یک فضای عالمانه و منصفانه قدرت پاسخ دادن به استدلال ایشان را ندارد.
حال اصل سخنان علامه مصباح یزدی می آوریم:
در پی شایعه سازی در مورد مشروعیت و مقبولیت از نگاه آیت الله مصباح یزدی ما فقط یکی از مباحث ایشان را تقدیم #حقیقت_جویان می آوریم تا مشهود شود که نظریات همان #فقه_سیاسی_اسلام است.
آیت الله مصباح یزدی:
ملاک اعتبار قانون اساسی و مصوبات خبرگان #رضایت_ولی_فقیه است
اشاره: آن چه ذیلا می آید، گزیده ای از سخنان آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد که در مورخ 20/9/84 بیان شده است.
آنچه برای بحثاهمیت دارد این است که ملاک اعتبار قانون اساسی و مصوبات خبرگان چیست؟ اساساً چه لزومی دارد که از این مقررات پیروی کنیم و آن را معتبر بدانیم و بخصوص حقوق و وظایفی که خبرگان برای خودشان تعیین کردهاند چه مقامی به آن اعتبار میبخشد.
مرحوم نراقی میفرماید : خود حکومت اسلامی از امور حسبه است یعنی شارع راضی به ترک آن نیست. غیر از این است که بگوییم ولی فقیه حق دارد در امور حسبی دخالت کند. من ندیدم قبل از ایشان کسی این تعبیر را کرده باشد. برای این که اگر این نباشد اصلاً مصالح مسلمین تأمین نمی شود، احکام اسلامی ترک میشود دشمنان اسلام و بلاد اسلامی بر اسلام مسلط میشوند؛ نظیر اختلال نظام است.
این یکی از واضحات عقلائیه است اصلاً نمیشود در این تردید کرد که آیا در این زمان حکومتی لازم است یا نه. و طبعاً وقتی اسلام میآید و در همه چیز دخالت میکند معنایش این است که حکومت اسلامی باید باشد یعنی بر همه مردم واجب است حکومت اسلامی برقرار کنند. لذا باید بحث شود در اینکه راهکار آن چیست.
طبعاً غیراز مسلمات کتاب و سنت که برای همه شناخته شده است، راهکار اجرایی آن میشود سیره عقلا. تشکیل حکومت اسلامی یک واجب عمومی و از ضروریات دین است، همچنین حفظ نظام و جلوگیری از اختلال آن یکی از واجبات عقلائیهبه شمار میآید. زیرا بدون وجود حکومت اسلامی احکام اسلام اجرا نمیگردد و دین حفظ نمیشود مخصوصاً در این زمان که جهان وضعیت نابسامانی دارد.
حکومتی که وجودش ض
.
.
پاسخ ای به یک شبهه پیرامون علامه #مصباح_یزدی
.
.
کمی طولانیست ولی خواندن آن برای اهل یقین و حق جویان توصیه می گردد.
.
.
چند مدتی است که رسانه های زنجیره ای سخنان علامه مصباح را در سال 84 که نقد نگاه هاشمی به ولایت فقیه بود، تقطیع نموده اند تا بسترسازی تهمت و افترا را به علامه بزنند و نشان دهند که آیت الله مصباح «تحریف کننده امام» است.
این سخنان در واقع نقد سخنان تکیه گاه و پدر معنوی اصلاح طلبان بود که به دنبال مشروعیت زدایی الهی به ولایت فقیه بوده است.ما در اینجا سخنان تقطیع شده علامه را می آوریم و بعد از آن اصل سخنان علامه خدمت حقیقت جویان خود قضاوت کنند.
*سخنان تقطیع شده علامه مصباح:
« در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری
ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است .اگر در جمهوری اسلامی تا کنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.ولی فقیه حق دارد و می تواند هر زمان که اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود انتخاب کند .مشروعیت حکومت نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست ،بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.»
متن فوق سخنان تقطیع شده آیت الله مصباح بود.
آیت الله مصباح معتقدند که خداوند خالق ماست، پس مالک ماست. این خدا برای هدایت شارع هم هستند و شرع را وضع نموده و خود مشروعیت می دهد.به نبوت پیامبران و به امامت معصومین خود خدا مشروعیت داده است.مشروعیت یعنی حق حاکمیت،حق ملاک،حق معیار و ملاک و ...
این خدایی که شارع است و به نبی و ولی مشروعیت داده،خود ولی به ولایت فقیه مشروعیت می دهد و نه مردم.از باب مثال اگر مردم امام علی علیه السلام رو قبول نکردند این دلیل نمی شود که حضرت علی علیه السلام نامشروع و ناحق اند.چرا که خداوند به او «مشروعیت» داده است و عدم «مقبولیت مردم» نفی کننده مشروعیت از طرف خدا نیست.امام خمینی هم همین اعتقاد را دارند.امام معتقدست :«ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است.» تنها ولایت تکوینی ندارد.این رو ولایت مطلقه فقیه می گویند.
#علامه_مصباح_یزدی هم به همین معتقد است و هیچ کس در یک فضای عالمانه و منصفانه قدرت پاسخ دادن به استدلال ایشان را ندارد.
حال اصل سخنان علامه مصباح یزدی می آوریم:
در پی شایعه سازی در مورد مشروعیت و مقبولیت از نگاه آیت الله مصباح یزدی ما فقط یکی از مباحث ایشان را تقدیم #حقیقت_جویان می آوریم تا مشهود شود که نظریات همان #فقه_سیاسی_اسلام است.
آیت الله مصباح یزدی:
ملاک اعتبار قانون اساسی و مصوبات خبرگان #رضایت_ولی_فقیه است
اشاره: آن چه ذیلا می آید، گزیده ای از سخنان آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد که در مورخ 20/9/84 بیان شده است.
آنچه برای بحثاهمیت دارد این است که ملاک اعتبار قانون اساسی و مصوبات خبرگان چیست؟ اساساً چه لزومی دارد که از این مقررات پیروی کنیم و آن را معتبر بدانیم و بخصوص حقوق و وظایفی که خبرگان برای خودشان تعیین کردهاند چه مقامی به آن اعتبار میبخشد.
مرحوم نراقی میفرماید : خود حکومت اسلامی از امور حسبه است یعنی شارع راضی به ترک آن نیست. غیر از این است که بگوییم ولی فقیه حق دارد در امور حسبی دخالت کند. من ندیدم قبل از ایشان کسی این تعبیر را کرده باشد. برای این که اگر این نباشد اصلاً مصالح مسلمین تأمین نمی شود، احکام اسلامی ترک میشود دشمنان اسلام و بلاد اسلامی بر اسلام مسلط میشوند؛ نظیر اختلال نظام است.
این یکی از واضحات عقلائیه است اصلاً نمیشود در این تردید کرد که آیا در این زمان حکومتی لازم است یا نه. و طبعاً وقتی اسلام میآید و در همه چیز دخالت میکند معنایش این است که حکومت اسلامی باید باشد یعنی بر همه مردم واجب است حکومت اسلامی برقرار کنند. لذا باید بحث شود در اینکه راهکار آن چیست.
طبعاً غیراز مسلمات کتاب و سنت که برای همه شناخته شده است، راهکار اجرایی آن میشود سیره عقلا. تشکیل حکومت اسلامی یک واجب عمومی و از ضروریات دین است، همچنین حفظ نظام و جلوگیری از اختلال آن یکی از واجبات عقلائیهبه شمار میآید. زیرا بدون وجود حکومت اسلامی احکام اسلام اجرا نمیگردد و دین حفظ نمیشود مخصوصاً در این زمان که جهان وضعیت نابسامانی دارد.
حکومتی که وجودش ض
۲.۵k
۰۶ دی ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.