بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت اول : حجاب میوه عفاف، و عفاف ریشه حجاب است ؛حجاب رمز پیشرفت و کمال جامعه است :
برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند،ولی عفاف وطهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته و ظاهری است.
از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل من قلب پاک دارم، خدا باقلبها کار دارد ،خود راسرگرم می کنند؛چنین انسان هایی باید در قاموس اندیشه خود این نکته اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه ناپاکِ بیحجابی نخواهد شد. قرآن کریم که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست یابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.
آیاتی هم چون :
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ - ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند،که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.(سوره نور بخشی از آیه 30)
حجاب چشم :قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِ هِمْ - ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.(سوره نور بخشی از آیه 30)
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ - ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.(سوره نور بخشی از آیه 31)
حجاب در گفتار : نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ - پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار هوا و هوس است به طمع افتد.(سوره احزاب بخشی از آیه آیه 32)
حجاب رفتاری : نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند - وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ - و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.(سوره نور بخشی از آیه 31)
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.(ادامه دارد...)
قسمت اول : حجاب میوه عفاف، و عفاف ریشه حجاب است ؛حجاب رمز پیشرفت و کمال جامعه است :
برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند،ولی عفاف وطهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته و ظاهری است.
از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل من قلب پاک دارم، خدا باقلبها کار دارد ،خود راسرگرم می کنند؛چنین انسان هایی باید در قاموس اندیشه خود این نکته اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه ناپاکِ بیحجابی نخواهد شد. قرآن کریم که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست یابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.
آیاتی هم چون :
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ - ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند،که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.(سوره نور بخشی از آیه 30)
حجاب چشم :قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِ هِمْ - ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.(سوره نور بخشی از آیه 30)
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ - ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.(سوره نور بخشی از آیه 31)
حجاب در گفتار : نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ - پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار هوا و هوس است به طمع افتد.(سوره احزاب بخشی از آیه آیه 32)
حجاب رفتاری : نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند - وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ - و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.(سوره نور بخشی از آیه 31)
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.(ادامه دارد...)
۸۹
۳۰ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.