برترين فضيلت امیر المومنین علی(ع) از زبان خود حضرت
برترين فضيلت امیر المومنین علی(ع) از زبان خود حضرت
سليم بن قيس نقل کرده : مردى از على بن ابيطالب عليه السلام پرسيد: بزرگترين فضيلت خود را برايم بگو؟
حضرت فرمود: آنچه خداوند در قرآن نازل نموده است .
پرسيد: خداوند در مورد شما چه نازل نموده است ؟
حضرت فرمود: سخن خدا كه فرمود : و يقول الذين كفرو الست مرسلا قل كفى بالله شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب (رعد : 43) منظور خداوند از كسى كه داراى علم و كتاب است من هستم . (1)
در این رابطه سدیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده : من و ابوبصير و يحيى بزاز و داود بن كثير در منزل امام صادق عليه السلام بوديم كه ديديم حضرت با حالت خشم آمد وقتى نشست فرمود : شگفتا از كسانى كه مى پندارند ما علم غيب داريم ، جز خدا كسى غيب نمى داند ، من میخواستم خدمتكار را تنبيه كنم ، گريخت و من نمى دانم در كدام اتاق رفته است !
وقتى حضرت از مجلس برخاست و به داخل منزل رفت ، من و ابوبصير و ميسر به دنبال حضرت رفتيم و گفتيم : فدايت گرديم از شما چنين سخنانى شنيديم در مورد آن خدمتكار، ما مى دانيم كه شما دانشى فراوان دارى و علم و غيب را هم به شما نسبت نمى دهيم ما را به حقیقت امر آگاه میکنید ؟ حضرت فرمود: اى سدير آيا قرآن خوانده اى ؟ عرض كردم : آرى ، فرمود: در قرآن يافته اى اين آيه را قال الذين عنده علم من الكتاب انا آتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك كسى كه از علم كتاب بهره اى داشت گفت من آن تخت را قبل از بهم خوردن چشم تو نزد تو حاضر مى كنم . (نمل : 40) ، عرض كردم : فدايت شوم خوانده ام . فرمود: آيا آن مرد را مى شناسى و مى دانى چه مقدار از علم كتاب نزد او بود؟ عرض كردم : شما مرا آگاه كنيد. فرمود: به مقدار يك قطره در مقابل درياى سبز! اين مقدار در مقابل علم كتاب چقدر خواهد بود؟ عرض كردم : فدايت شوم اين خيلى كم است . حضرت فرمود: اى سدير چقدر زياد است ؟ (اگر بدون مقايسه در نظر گرفته شود) وقتى خداوند صاحب آن را به علم نسبت مى دهد. اى سدير آيا در كتاب خداى عزوجل خوانده اى : قل كفى بالله شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب بگو خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست ، ميان من و شما به عنوان گواه كافيست . (رعد : 43) ، عرض كردم : فدايت شوم خوانده ام . فرمود: كسى كه تمامى علم كتاب نزد اوست فهمش بيشتر است يا كسى كه برخى از دانش كتاب را دارد؟ عرض كردم : نه ، كسى كه تمامى علم كتاب را دارد (برتر است ) آنگاه حضرت در حالى كه با دست خود به سينه اش اشاره مى كرد دو بار فرمود : علم الكتاب و الله كله عندنا به خدا سوگند همه علم كتاب نزد ماست . (2)
در این رابطه يكى از اصحاب امام باقر عليهم السلام از حضرت در مورد آيه 34 سوره مبارکه رعد سؤ ال كرد، حضرت فرمود: ما (اهل البيت عليه السلام ) هستيم و على اول ما و برترين ما و نيكوترين ما بعد از پيامبر اكرم عليه السلام مى باشد. (3)
امام صادق علیه السلام در بخشی از بیانات خود به به عبدالله بن ولید در مورد تفاوت پيامبران اولوالعزم و فضیلت اميرالمؤمنين فرموده اند : خداوند عزوجل فرموده است و لا رطب و لا يابس الا فى كتاب مبين هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتابی روشن است (انعام : 59) آنگاه امام صادق عليه السلام فرمود: علم اين كتاب با اين عظمت نزد على عليه السلام است .(4)
مطلب قابل توجه و تامل در این رابطه این است که خداوند در سوره های مبارکه انعام آیه59 ، یونس آیه61 ، هود آیه6 ، طه آیه52 ، حج آیه70 ، نمل آیه75 ، سبا آیه 3 ، فاطر آیه 11، حدید آیه 22 و... به بیان مسائل مربوط به خلقت و ثبت آن در کتابی پرداخته و در سوره مبارکه واقعه آیات 77 و 78 فرموده که که این قطعاً قرآنی است ارجمند(77) در کتابی نهفته(78) سپس خداوند در ادامه و آیه 79 به این نکته خاص اشاره نموده که لا یمسه الا المطهرون که جز پاک شدگان بر آن دست ندارند ، از این مطلب مشخص میگردد که چرا خداوند در سوره مبارکه احزاب آیه 33 خواسته تا اهل بیت رسول خدا(ص) را نیز همانند خود رسول خدا(ص) از هر گونه آلودگی و ناپاکی پاک نماید و زمانی که رسول خدا(ص) در خانه ام سلمه عبای خویش را بر روی امیر المومنین علی(ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س) ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) کشید و با دست راست به آسمان اشاره نمود و فرمود خداوندا ، اینان اهل بیت من و از نزدیکترین افراد به من و از خاصان من هستند ، گوشت و خونشان گوشت و خون من است هرگونه پلیدی و رجس را از آنها دور نما و آنان را پاک و پاکیزه گردان ، این آیه نازل میگردد و چرا رسول خدا (ص) هنگامی که آیه 61 سوره مبارکه آل عمران(آیه مباهله) نازل میگردد رسول خدا(ص) دست امیر المومنین علی(ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س) ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را گرفته و برای مباهله به مکان وعده گذاشته شده می روند این مطالب نشان دهنده شان و مقام ویژ
سليم بن قيس نقل کرده : مردى از على بن ابيطالب عليه السلام پرسيد: بزرگترين فضيلت خود را برايم بگو؟
حضرت فرمود: آنچه خداوند در قرآن نازل نموده است .
پرسيد: خداوند در مورد شما چه نازل نموده است ؟
حضرت فرمود: سخن خدا كه فرمود : و يقول الذين كفرو الست مرسلا قل كفى بالله شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب (رعد : 43) منظور خداوند از كسى كه داراى علم و كتاب است من هستم . (1)
در این رابطه سدیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده : من و ابوبصير و يحيى بزاز و داود بن كثير در منزل امام صادق عليه السلام بوديم كه ديديم حضرت با حالت خشم آمد وقتى نشست فرمود : شگفتا از كسانى كه مى پندارند ما علم غيب داريم ، جز خدا كسى غيب نمى داند ، من میخواستم خدمتكار را تنبيه كنم ، گريخت و من نمى دانم در كدام اتاق رفته است !
وقتى حضرت از مجلس برخاست و به داخل منزل رفت ، من و ابوبصير و ميسر به دنبال حضرت رفتيم و گفتيم : فدايت گرديم از شما چنين سخنانى شنيديم در مورد آن خدمتكار، ما مى دانيم كه شما دانشى فراوان دارى و علم و غيب را هم به شما نسبت نمى دهيم ما را به حقیقت امر آگاه میکنید ؟ حضرت فرمود: اى سدير آيا قرآن خوانده اى ؟ عرض كردم : آرى ، فرمود: در قرآن يافته اى اين آيه را قال الذين عنده علم من الكتاب انا آتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك كسى كه از علم كتاب بهره اى داشت گفت من آن تخت را قبل از بهم خوردن چشم تو نزد تو حاضر مى كنم . (نمل : 40) ، عرض كردم : فدايت شوم خوانده ام . فرمود: آيا آن مرد را مى شناسى و مى دانى چه مقدار از علم كتاب نزد او بود؟ عرض كردم : شما مرا آگاه كنيد. فرمود: به مقدار يك قطره در مقابل درياى سبز! اين مقدار در مقابل علم كتاب چقدر خواهد بود؟ عرض كردم : فدايت شوم اين خيلى كم است . حضرت فرمود: اى سدير چقدر زياد است ؟ (اگر بدون مقايسه در نظر گرفته شود) وقتى خداوند صاحب آن را به علم نسبت مى دهد. اى سدير آيا در كتاب خداى عزوجل خوانده اى : قل كفى بالله شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب بگو خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست ، ميان من و شما به عنوان گواه كافيست . (رعد : 43) ، عرض كردم : فدايت شوم خوانده ام . فرمود: كسى كه تمامى علم كتاب نزد اوست فهمش بيشتر است يا كسى كه برخى از دانش كتاب را دارد؟ عرض كردم : نه ، كسى كه تمامى علم كتاب را دارد (برتر است ) آنگاه حضرت در حالى كه با دست خود به سينه اش اشاره مى كرد دو بار فرمود : علم الكتاب و الله كله عندنا به خدا سوگند همه علم كتاب نزد ماست . (2)
در این رابطه يكى از اصحاب امام باقر عليهم السلام از حضرت در مورد آيه 34 سوره مبارکه رعد سؤ ال كرد، حضرت فرمود: ما (اهل البيت عليه السلام ) هستيم و على اول ما و برترين ما و نيكوترين ما بعد از پيامبر اكرم عليه السلام مى باشد. (3)
امام صادق علیه السلام در بخشی از بیانات خود به به عبدالله بن ولید در مورد تفاوت پيامبران اولوالعزم و فضیلت اميرالمؤمنين فرموده اند : خداوند عزوجل فرموده است و لا رطب و لا يابس الا فى كتاب مبين هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتابی روشن است (انعام : 59) آنگاه امام صادق عليه السلام فرمود: علم اين كتاب با اين عظمت نزد على عليه السلام است .(4)
مطلب قابل توجه و تامل در این رابطه این است که خداوند در سوره های مبارکه انعام آیه59 ، یونس آیه61 ، هود آیه6 ، طه آیه52 ، حج آیه70 ، نمل آیه75 ، سبا آیه 3 ، فاطر آیه 11، حدید آیه 22 و... به بیان مسائل مربوط به خلقت و ثبت آن در کتابی پرداخته و در سوره مبارکه واقعه آیات 77 و 78 فرموده که که این قطعاً قرآنی است ارجمند(77) در کتابی نهفته(78) سپس خداوند در ادامه و آیه 79 به این نکته خاص اشاره نموده که لا یمسه الا المطهرون که جز پاک شدگان بر آن دست ندارند ، از این مطلب مشخص میگردد که چرا خداوند در سوره مبارکه احزاب آیه 33 خواسته تا اهل بیت رسول خدا(ص) را نیز همانند خود رسول خدا(ص) از هر گونه آلودگی و ناپاکی پاک نماید و زمانی که رسول خدا(ص) در خانه ام سلمه عبای خویش را بر روی امیر المومنین علی(ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س) ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) کشید و با دست راست به آسمان اشاره نمود و فرمود خداوندا ، اینان اهل بیت من و از نزدیکترین افراد به من و از خاصان من هستند ، گوشت و خونشان گوشت و خون من است هرگونه پلیدی و رجس را از آنها دور نما و آنان را پاک و پاکیزه گردان ، این آیه نازل میگردد و چرا رسول خدا (ص) هنگامی که آیه 61 سوره مبارکه آل عمران(آیه مباهله) نازل میگردد رسول خدا(ص) دست امیر المومنین علی(ع) ، حضرت فاطمه زهرا (س) ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را گرفته و برای مباهله به مکان وعده گذاشته شده می روند این مطالب نشان دهنده شان و مقام ویژ
۱۵.۹k
۱۷ تیر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.