سخن دوست
✍ مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله وقوم بودن، ملاك افتخار نیست كه اینها كار خداوند است. «خلقنا، جعلنا»
- تفاوت هایى كه در شكل و قیافه و نژاد انسان ها دیده مى شود، حكیمانه و براى شناسائى یكدیگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا»
- كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه»
- قرآن، تمام تبعیض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبیله اى، اقلیمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضیلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم»
- برترى جویى، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم»
- ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنیم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «علیم خبیر»
بعضى مفسّران این آیه را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفته اند: چون مسخره و غیبت كردن، برخاسته از روحیّه ى خودبرتربینى و تحقیر دیگران است، این آیه مى فرماید: ملاك برترى و كرامت، تقواست، نه جنس و نژاد.
دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى هاى بشرى و اصل این كه تقوا ملاك برترى است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاك هایى از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایى و هجرت نیز به چشم مى خورد.
- تفاوت هایى كه در شكل و قیافه و نژاد انسان ها دیده مى شود، حكیمانه و براى شناسائى یكدیگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا»
- كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه»
- قرآن، تمام تبعیض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبیله اى، اقلیمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضیلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم»
- برترى جویى، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم»
- ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنیم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «علیم خبیر»
بعضى مفسّران این آیه را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفته اند: چون مسخره و غیبت كردن، برخاسته از روحیّه ى خودبرتربینى و تحقیر دیگران است، این آیه مى فرماید: ملاك برترى و كرامت، تقواست، نه جنس و نژاد.
دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى هاى بشرى و اصل این كه تقوا ملاك برترى است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاك هایى از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایى و هجرت نیز به چشم مى خورد.
۸۹۳
۲۶ شهریور ۱۴۰۳