قسمت اول ادامه پست بعد :
قسمت اول ادامه پست بعد:
📩 روزى ابوحنيفه براى ملاقات با امام صادق عليه السّلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست، امام اجازه ندادند.
ابوحنيفه مىگويد: دم درب، مقدارى توقّف كردم تا اينكه عدّهاى از مردم كوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم!
وقتى به حضورشان رسيدم، گفتم: شايسته است كه شما نمايندهاى به كوفه بفرستيد و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد، نهى كنيد. بيش از ده هزار نفر در آن شهر به ياران پيامبر ناسزا مىگويند.
امام صادق عليه السّلام فرمودند: مردم از من نمىپذيرند .
ابوحنيفه: چگونه ممكن است سخن شما را نپذيرند، در صورتىكه شما فرزند پيامبر خدا هستيد؟
امام صادق عليه السّلام : تو خودت يكى از همانهايى هستى كه به حرف من گوش نمىدهند. مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدى و بدون اينكه بگويم ، ننشستى و بى اجازه شروع به سخن گفتن ننمودى؟ شنيدهام كه تو بر اساس قياس[۲] فتوا مىدهى؟
ابوحنفيه : آرى .
نخستين نظريه بر پايه قياس !
امام صادق عليه السلام فرمودند: واى بر تو! اوّلين كسى كه بر اين اساس نظر داد، شيطان بود! وقتى كه خداوند به او دستور داد كه به آدم سجده كند، گفت : «من سجده نمىكنم ؛ زيرا مرا از آتش آفريدى و او را از خاك ، و آتش ، گرامىتر از خاك است» .
سپس امام براى اثبات بطلان «قياس» ، مواردى از قوانين اسلام را كه بر خلاف اين اصل است ، ذكر نمود.
امام صادق عليه السلام فرمودند: به نظر تو ، كشتن كسى به ناحق مهمتر است يا زنا؟
ابوحنيفه : كشتن كسى به ناحق .
امام عليه السلام : بنابراين اگر عمل كردن به «قياس» صحيح باشد، پس چرا براى اثبات قتل، دو شاهد كافى است؛ ولى براى ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آيا اين قانون اسلام ، با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه: نه
امام عليه السلام : بول ، كثيفتر است يا منى؟ابوحنيفه : بول.
امام صادق عليه السلام فرمودند: پس چرا خداوند در مورد اوّل، مردم را به وضو امر كرده ؛ ولى در مورد دوم، دستور داده كه غسل كنند؟ آيا اين حكم با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه : نه
امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز ، مهمتر است يا روزه؟
ابوحنيفه : نماز .
امام صادق عليه السلام فرمودند: پس چرا بر زن حائض، قضاى روزه واجب است ؛ ولى قضاى نماز واجب نيست؟ آيا اين حكم با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه : نه
امام صادق عليه السّلام فرمودند: شنيدهام كه اين آيه : در روز قيامت به طور حتم از نعمتها سؤال مىشويد [۳] را چنين تفسير مىكنى كه : خداوند ، مردم را درباره غذاهاى لذيذ و آبهاى خنك كه در فصل تابستان مىخورند ، مؤاخذه مىكند .
ادامه در پست بعد.
قسمت اول ادامه پست بعد:
📩 روزى ابوحنيفه براى ملاقات با امام صادق عليه السّلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست، امام اجازه ندادند.
ابوحنيفه مىگويد: دم درب، مقدارى توقّف كردم تا اينكه عدّهاى از مردم كوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم!
وقتى به حضورشان رسيدم، گفتم: شايسته است كه شما نمايندهاى به كوفه بفرستيد و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد، نهى كنيد. بيش از ده هزار نفر در آن شهر به ياران پيامبر ناسزا مىگويند.
امام صادق عليه السّلام فرمودند: مردم از من نمىپذيرند .
ابوحنيفه: چگونه ممكن است سخن شما را نپذيرند، در صورتىكه شما فرزند پيامبر خدا هستيد؟
امام صادق عليه السّلام : تو خودت يكى از همانهايى هستى كه به حرف من گوش نمىدهند. مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدى و بدون اينكه بگويم ، ننشستى و بى اجازه شروع به سخن گفتن ننمودى؟ شنيدهام كه تو بر اساس قياس[۲] فتوا مىدهى؟
ابوحنفيه : آرى .
نخستين نظريه بر پايه قياس !
امام صادق عليه السلام فرمودند: واى بر تو! اوّلين كسى كه بر اين اساس نظر داد، شيطان بود! وقتى كه خداوند به او دستور داد كه به آدم سجده كند، گفت : «من سجده نمىكنم ؛ زيرا مرا از آتش آفريدى و او را از خاك ، و آتش ، گرامىتر از خاك است» .
سپس امام براى اثبات بطلان «قياس» ، مواردى از قوانين اسلام را كه بر خلاف اين اصل است ، ذكر نمود.
امام صادق عليه السلام فرمودند: به نظر تو ، كشتن كسى به ناحق مهمتر است يا زنا؟
ابوحنيفه : كشتن كسى به ناحق .
امام عليه السلام : بنابراين اگر عمل كردن به «قياس» صحيح باشد، پس چرا براى اثبات قتل، دو شاهد كافى است؛ ولى براى ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آيا اين قانون اسلام ، با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه: نه
امام عليه السلام : بول ، كثيفتر است يا منى؟ابوحنيفه : بول.
امام صادق عليه السلام فرمودند: پس چرا خداوند در مورد اوّل، مردم را به وضو امر كرده ؛ ولى در مورد دوم، دستور داده كه غسل كنند؟ آيا اين حكم با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه : نه
امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز ، مهمتر است يا روزه؟
ابوحنيفه : نماز .
امام صادق عليه السلام فرمودند: پس چرا بر زن حائض، قضاى روزه واجب است ؛ ولى قضاى نماز واجب نيست؟ آيا اين حكم با «قياس» توافق دارد؟
ابوحنيفه : نه
امام صادق عليه السّلام فرمودند: شنيدهام كه اين آيه : در روز قيامت به طور حتم از نعمتها سؤال مىشويد [۳] را چنين تفسير مىكنى كه : خداوند ، مردم را درباره غذاهاى لذيذ و آبهاى خنك كه در فصل تابستان مىخورند ، مؤاخذه مىكند .
ادامه در پست بعد.
۱.۷k
۳۱ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.