دین سومریان : مزدا یسنا {هماهنگی با قانون های سرشت(طبیعت)
دین سومریان : مزدا یسنا {هماهنگی با قانون های سرشت(طبیعت)}
(ویرایش دوم)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
خدا" از دیدگاه سومریان {1} که "مزداپرست" بودند (1)، قانون فرمانروا بر سرشت (طبیعت) در راستای برپاسازی "ترازش" (تعادل) در "خودش" (طبیعت) است . از دیدگاه "سومریان ایرانی نژاد" ، هرگاه به چرائی هائی (بدلایلی) ترازش (تعادل) در بخشی از سرشت برهم بخورد ، خود بخود این قانون به کنش در می آید ، و ترازش (تعادل) را دوباره در آن بخش از سرشت (طبیعت) برپا می کند . سومریان بر این باور بودند که این گرایش ، یک چم (قانون) سرشتی (طبیعی) است که از روز نخست (ازل) ، بر جهان سرشتی (طبیعی) فرمانروائی کرده است . سومریان بر این باور بودند که "بایدی کار" (وظیفهء) آدمی ، آنست که خود را با این گرایش پایه ای سرشت (طبیعت) هماهنگ سازد ، و در راه ترازش (تعادل) ، که همان دادگری (عدل گستری) و "ترازش گرائی" (تعادل گرائی) است ، گام بردارد. از این پس ، برای این گرایش بالا یاد شده ، جنگواژهء (پیش "ج") (عبارت) "پویش جاودان سرشت" را بکار می برم .
چون آتش همیشه در "پویش" (حرکت) است ، سومریان آنرا به سرنام (بعنوان) نماد "پویش جاودان سرشت" برگزیدند . سومریان همچنین برای "زایش" که یکی از "برونی نمونه های" (مصادیق) "پویش جاودان سرشت" است ، از نماد "مادر" بهره بردند ، و نام آنرا "ایننانا" گذاشتند ، که همان واژهء "ننه" (مادر) با پیشوند آشناساز (معرفه ساز) است (2)(3). در اینجا باید بگویم که گذشته از یکی بودن خط ، که خط میخی است ، زبان سومری همسانی های بسیاری با زبان پارسی باستان داشته است .
نماد مزدا یسنا (زبر "م" و "ی") (مزداپرستی)
این نماد ، که بنادرستی آنرا برخی از مردم "نماد فروهر" و برخی دیگر "نماد اهورمزدا" نامیده اند ، برونانه (در واقع) "نماد مزداپرستی" یا "نماد مزدایسنا" است . رونهش (توجه) داشته باشید که در هنگامهء سومریان ، جایگاه انسان نماد مزدایسنا ، بگونه ایست که سر او از دو بال گسترده بالاتر نمی رود ، ولی بقیهء بخشهای نماد ، با ریخت امروزی نماد یکسانی دارد .
شناسائی مینوهای (معنی های) بخشهای نماد مزدایسنا :
. 1- دست راست " انسان مزدا پرست" که به سوی آسمان است ، آماج (هدف) بودن اهورا مزدا در تکاپوی انسان را نمایندگی میکند
2- بودن پرهونه ای (حلقه ای) کوچک در دست چپ " انسان مزدا پرست" ، پیمان او برای پیروی از اهورامزدا را نمایندگی می کند.
3- بودن دو بال در دو سوی این نماد ، توانمندی سرشتی آدمیان ، برای پیروی از اهورا مزدا (پرواز به سوی آسمان) را نمایندگی می کند.
4- سه نواره بودن بالها و دم ، سه دستور جاودانه "مزدا پرستی" یعنی "کردار نیک" ، "گفتار نیک" و "پندار نیک" را نمایندگی می کند ، و رازگونه بیان می دارد که تنها با اجرای این سه دستور است که میتوان بسوی اهورامزدا پرواز کرد و از او پیروی نمود.
5- در میان کمر " انسان مزدا پرست" ، یک پرهونه (حلقه) بزرگ دیده می شود که "جهان هستی" را نمایندگی می کند. جهان هستی که در برگیرندهء دو چیز است:
الف- "سرشت (طبیعت) و قانونهایش"
ب- " قانون ها و پدیده های انسان ساخته"
6- دو شاخه بالای پرهونهء (حلقهء) بزرگ ، " قانونهای سرشتی (طبیعی) و قانونهای انسان ساخت سازگار با سرشت (طبیعت)" {قانونهای پاک و سپنتا} و " قانونهای انسان ساخت سرشت ستیز (طبیعت ستیز)" {قانونهای پلید و انگره} در جهان هستی را نمایندگی می کنند. آن شاخه که همسو با چهرهء " انسان مزدا پرست" است ، نمایندهء قانونهای پاک و سپنتا ؛ و شاخهء دیگر ، نمایندهء قانونهای پلید و انگره است . اینگونه جاگیری این دو شاخه ، به ما میگوید که " انسان مزدا پرست" برای آمرزیده شدن باید به قانونهای پلید (انگره) پشت کرده ، و از قانونهای پاک (سپنتا) پیروی کند.
پژوهشپایه ها (منابع تحقیق):
(1)
http://www.fathis.com/wendy-ann-blog/sumerians-...
(2)
https://en.wikipedia.org/wiki/Inanna
(3)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mask_of_Warka
یادآوری : رج بالائی نگارهء (تصویر) این فرسته (پست) ، دست ساخته های سومریان را نشان میدهد.
گسترده گوئی (توضیح) بیشتر:
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی در پیرامون سال 11000 پیش از زادروز در "تپه آسیاب" {1} (در نزدیکی شهر امروزی کرمانشاه) ؛ و بواژگانی دیگر ، دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ؛ و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پیش از زادروز برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به
(ویرایش دوم)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
خدا" از دیدگاه سومریان {1} که "مزداپرست" بودند (1)، قانون فرمانروا بر سرشت (طبیعت) در راستای برپاسازی "ترازش" (تعادل) در "خودش" (طبیعت) است . از دیدگاه "سومریان ایرانی نژاد" ، هرگاه به چرائی هائی (بدلایلی) ترازش (تعادل) در بخشی از سرشت برهم بخورد ، خود بخود این قانون به کنش در می آید ، و ترازش (تعادل) را دوباره در آن بخش از سرشت (طبیعت) برپا می کند . سومریان بر این باور بودند که این گرایش ، یک چم (قانون) سرشتی (طبیعی) است که از روز نخست (ازل) ، بر جهان سرشتی (طبیعی) فرمانروائی کرده است . سومریان بر این باور بودند که "بایدی کار" (وظیفهء) آدمی ، آنست که خود را با این گرایش پایه ای سرشت (طبیعت) هماهنگ سازد ، و در راه ترازش (تعادل) ، که همان دادگری (عدل گستری) و "ترازش گرائی" (تعادل گرائی) است ، گام بردارد. از این پس ، برای این گرایش بالا یاد شده ، جنگواژهء (پیش "ج") (عبارت) "پویش جاودان سرشت" را بکار می برم .
چون آتش همیشه در "پویش" (حرکت) است ، سومریان آنرا به سرنام (بعنوان) نماد "پویش جاودان سرشت" برگزیدند . سومریان همچنین برای "زایش" که یکی از "برونی نمونه های" (مصادیق) "پویش جاودان سرشت" است ، از نماد "مادر" بهره بردند ، و نام آنرا "ایننانا" گذاشتند ، که همان واژهء "ننه" (مادر) با پیشوند آشناساز (معرفه ساز) است (2)(3). در اینجا باید بگویم که گذشته از یکی بودن خط ، که خط میخی است ، زبان سومری همسانی های بسیاری با زبان پارسی باستان داشته است .
نماد مزدا یسنا (زبر "م" و "ی") (مزداپرستی)
این نماد ، که بنادرستی آنرا برخی از مردم "نماد فروهر" و برخی دیگر "نماد اهورمزدا" نامیده اند ، برونانه (در واقع) "نماد مزداپرستی" یا "نماد مزدایسنا" است . رونهش (توجه) داشته باشید که در هنگامهء سومریان ، جایگاه انسان نماد مزدایسنا ، بگونه ایست که سر او از دو بال گسترده بالاتر نمی رود ، ولی بقیهء بخشهای نماد ، با ریخت امروزی نماد یکسانی دارد .
شناسائی مینوهای (معنی های) بخشهای نماد مزدایسنا :
. 1- دست راست " انسان مزدا پرست" که به سوی آسمان است ، آماج (هدف) بودن اهورا مزدا در تکاپوی انسان را نمایندگی میکند
2- بودن پرهونه ای (حلقه ای) کوچک در دست چپ " انسان مزدا پرست" ، پیمان او برای پیروی از اهورامزدا را نمایندگی می کند.
3- بودن دو بال در دو سوی این نماد ، توانمندی سرشتی آدمیان ، برای پیروی از اهورا مزدا (پرواز به سوی آسمان) را نمایندگی می کند.
4- سه نواره بودن بالها و دم ، سه دستور جاودانه "مزدا پرستی" یعنی "کردار نیک" ، "گفتار نیک" و "پندار نیک" را نمایندگی می کند ، و رازگونه بیان می دارد که تنها با اجرای این سه دستور است که میتوان بسوی اهورامزدا پرواز کرد و از او پیروی نمود.
5- در میان کمر " انسان مزدا پرست" ، یک پرهونه (حلقه) بزرگ دیده می شود که "جهان هستی" را نمایندگی می کند. جهان هستی که در برگیرندهء دو چیز است:
الف- "سرشت (طبیعت) و قانونهایش"
ب- " قانون ها و پدیده های انسان ساخته"
6- دو شاخه بالای پرهونهء (حلقهء) بزرگ ، " قانونهای سرشتی (طبیعی) و قانونهای انسان ساخت سازگار با سرشت (طبیعت)" {قانونهای پاک و سپنتا} و " قانونهای انسان ساخت سرشت ستیز (طبیعت ستیز)" {قانونهای پلید و انگره} در جهان هستی را نمایندگی می کنند. آن شاخه که همسو با چهرهء " انسان مزدا پرست" است ، نمایندهء قانونهای پاک و سپنتا ؛ و شاخهء دیگر ، نمایندهء قانونهای پلید و انگره است . اینگونه جاگیری این دو شاخه ، به ما میگوید که " انسان مزدا پرست" برای آمرزیده شدن باید به قانونهای پلید (انگره) پشت کرده ، و از قانونهای پاک (سپنتا) پیروی کند.
پژوهشپایه ها (منابع تحقیق):
(1)
http://www.fathis.com/wendy-ann-blog/sumerians-...
(2)
https://en.wikipedia.org/wiki/Inanna
(3)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mask_of_Warka
یادآوری : رج بالائی نگارهء (تصویر) این فرسته (پست) ، دست ساخته های سومریان را نشان میدهد.
گسترده گوئی (توضیح) بیشتر:
{1}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی در پیرامون سال 11000 پیش از زادروز در "تپه آسیاب" {1} (در نزدیکی شهر امروزی کرمانشاه) ؛ و بواژگانی دیگر ، دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ؛ و رهائی یافتن از وابستگی به زندگی در کوهستان و غارهای آن ، و همچنین رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ؛ از پیرامون سال 8000 پیش از زادروز برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به
۴.۰k
۰۲ آبان ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.