بخش دهم:ئاسونادری
بخش دهم:ئاسونادری
وحال قبل ازاینکه بخواهم از قرابت معنایی سماء های ایرانی صحبت بکنم می خواهم
گذری کوتاه و بسیار خلاصه به آیین و اسطوره های ملل مختلف جهان داشته باشیم.
هر کدام از تاریخ شناسان و اسطوره شناسان تعاریف خاصی را برای آیین و اسطوره ها به کار می برند که دراین میان به( فریزر) اشاره می کنم. یکی از تعاریفی که او بیان می کند اسطوره را تبین کننده آیین های ابتدایی می داند و می گوید که در آغاز اساطیر با آداب و مناسکی آمیخته بودند که غالبا برای باروری و زاییش زمین برگزار می شدند. میتوان اشاره کرد به پای کوبی بر زمین و و دست افشانی نیز از آداب و مناسکی بوده اند که برای بیداری سطح زمین از آن استفاده می شده است. کتاب ( شاخه های زرین )
تمامی ملل جهان در مراسمات و آیین های کهن شان داری ریشه و اساس و وجهه تشابهات بسیاری باهم هستند که همه بیان کننده باروری، زایش، جنگ، پیروزی، و شادی،غم است. به طور مثال
آیین دیونیزوس خدای شراب و حاصلخیزی یا باکوس (خدای شراب )
زمانی که اقتصاد آتن براساس کشاورزی بود، تمام محصول گندم را برای خرمن کوبی به میدان بزرگی در وسط شهرحمل می کردند و همین کار را برای لگد مالی محصول انگور هم می کردند. خوشه های انگور را در طشت های بزرگی می ریختند. وآن گاه گروه مردان وزنان به کوبیدن آن می پرداختند. آنان آفرینش شراب را به نمایش می گذاشتند و با آوازها و حرکات ویژه ای خدای زراعت و خرمن را به سوی خود می خواندند … و مقداری از شراب را برای باروری برروی زمین می ریختند. نقطه مقابل ما می بینیم که در (هه لپه رکی) نیاکانمان با پای کوبی بر زمین و با ضرب آهنگی منظم زمین را بیدار و بارور می کردند.
یا درجنوب ایتالیا در منطقه ای به اسم ( فروتزانو) هه لپه رکیی دارند به نام ( تانتریک ) که به هه لپه رکی عنکبوت معروف است در اینجا هه لپه رکیندگان به نماد عنکبوت روی نوک پایشان به سوی آسمان میپرند تا به نور الهی برسند.
یا مراسم زار جنوب برای درمان بیماری های که از موجودات نادیدنی و اثیری پیرامونشان دچار می شوند استفاده می کنند.
همین مراسم زار در اتیوپی ( حبشه )، مصر، و کشورهای عرب نشین خلیج فارس نیز اجرا میشود.
یا در مراسم آیینی ( تارانتالیسم ) در ایتالیا چنین مراسم مشابهی رو برای کسی که نیش رطیل اورا مسموم کرده برگزار می کنند.
یا در یو گسلاوی فرم، نماد و حالت دست گرفتن و حتی شباهت حالت لباسشان و دهلی که استفاده می کنند را من از یک منبع موثق صحبت می کنم که به هه لپه رکی شباهت دارد .
یا در ژاپن سرزمین افسانه ای اساطیر خورشید، هه لپه رکی ( اوزومه ) در مقابل غاری که ( آماتراسو ) الهه بزرگ روشن کننده آسمان خود را پنهان کرده پدید میآید و با حرکاتش باعث خارج شدن خورشید از مخفیگاهش می شود و روشنی به دنیا باز می گردد.
و ما در آیین مهر پرستی شاهد ستایش خورشید هستیم تا نورش را از ما بر ندارد.
و حال از قرابت سماء های ایرانی ت
وضیحی خواهم داد.
تمام سماء های داخل ایران از نظر فلسفه ی حرکات و نماد ها از یک ریشه اند. تقریبا تفاوتی که دارند از اجرای حرکات و اسم آنها است امادر بعضی اقوام تعدد پایکوبی یا سماء های کمتری و در بعضی از اقوام شاهد تعدد بیشتر در پایکوبی هایشان هستیم. ( هه لپه رکی بیان کننده وحدت و یکپارچگی افراد بشرو قدرت متعالی جمع آنان است. برهمین مبناست که با مطالعه ی هه لپه رکی آیین ملت ها می توان برقدرت یا ضعف فرهنگی قومی معین آگاه شد.(روژه گاردوی)
لیوینگستون کاشف و سیاح مشهور حکایت میکنه که ( بانتو ها (ساکنین خط استوا در آفریقا ) وقتی به بیگانه ای برخورد می کنند ازاو نمی پرسند که ” تو که هستی ؟” می پرسند چه می هه لپه رکیی ؟”
در ایران نیز به دلیل تعدد اقوام و اینکه هر قومی لباس محلی خود را دارد فرم اجرای حرکات متمایز از هم است. خانم منصوره ثابت زاده دراین باره نوشته اند. در استانهای خراسان ، بلوچستان ، چهار محال بختیاری با چوب می هه لپه رکیند ودر آذربایجان و ترکمن صحرا در حرکاتشان از شمشیر و خنجر نیز استفاده می کنند و غربال بازی در گیلان ، هه لپه رکی استکان و شمعدان و زنگ در مرکز ایران و هه لپه رکی با دستمال نیز در کردستان و لرستان و نزد بختیاری ها و قشقایی ها استفاده می شود.
واینکه مشخصات اصلی سماء و پایکوبی های فولکلور عبارتند از.
۱_دسته بند و گروهی بودن
۲_مختلط بودن و تماس بدنی
۳_دایره واربودن سماء و پایکوبی
۴_جنبه ریتمیک
۵_زن و رنگ
۶_شادی و تغزل
۷_حماسه و رزم .
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
وحال قبل ازاینکه بخواهم از قرابت معنایی سماء های ایرانی صحبت بکنم می خواهم
گذری کوتاه و بسیار خلاصه به آیین و اسطوره های ملل مختلف جهان داشته باشیم.
هر کدام از تاریخ شناسان و اسطوره شناسان تعاریف خاصی را برای آیین و اسطوره ها به کار می برند که دراین میان به( فریزر) اشاره می کنم. یکی از تعاریفی که او بیان می کند اسطوره را تبین کننده آیین های ابتدایی می داند و می گوید که در آغاز اساطیر با آداب و مناسکی آمیخته بودند که غالبا برای باروری و زاییش زمین برگزار می شدند. میتوان اشاره کرد به پای کوبی بر زمین و و دست افشانی نیز از آداب و مناسکی بوده اند که برای بیداری سطح زمین از آن استفاده می شده است. کتاب ( شاخه های زرین )
تمامی ملل جهان در مراسمات و آیین های کهن شان داری ریشه و اساس و وجهه تشابهات بسیاری باهم هستند که همه بیان کننده باروری، زایش، جنگ، پیروزی، و شادی،غم است. به طور مثال
آیین دیونیزوس خدای شراب و حاصلخیزی یا باکوس (خدای شراب )
زمانی که اقتصاد آتن براساس کشاورزی بود، تمام محصول گندم را برای خرمن کوبی به میدان بزرگی در وسط شهرحمل می کردند و همین کار را برای لگد مالی محصول انگور هم می کردند. خوشه های انگور را در طشت های بزرگی می ریختند. وآن گاه گروه مردان وزنان به کوبیدن آن می پرداختند. آنان آفرینش شراب را به نمایش می گذاشتند و با آوازها و حرکات ویژه ای خدای زراعت و خرمن را به سوی خود می خواندند … و مقداری از شراب را برای باروری برروی زمین می ریختند. نقطه مقابل ما می بینیم که در (هه لپه رکی) نیاکانمان با پای کوبی بر زمین و با ضرب آهنگی منظم زمین را بیدار و بارور می کردند.
یا درجنوب ایتالیا در منطقه ای به اسم ( فروتزانو) هه لپه رکیی دارند به نام ( تانتریک ) که به هه لپه رکی عنکبوت معروف است در اینجا هه لپه رکیندگان به نماد عنکبوت روی نوک پایشان به سوی آسمان میپرند تا به نور الهی برسند.
یا مراسم زار جنوب برای درمان بیماری های که از موجودات نادیدنی و اثیری پیرامونشان دچار می شوند استفاده می کنند.
همین مراسم زار در اتیوپی ( حبشه )، مصر، و کشورهای عرب نشین خلیج فارس نیز اجرا میشود.
یا در مراسم آیینی ( تارانتالیسم ) در ایتالیا چنین مراسم مشابهی رو برای کسی که نیش رطیل اورا مسموم کرده برگزار می کنند.
یا در یو گسلاوی فرم، نماد و حالت دست گرفتن و حتی شباهت حالت لباسشان و دهلی که استفاده می کنند را من از یک منبع موثق صحبت می کنم که به هه لپه رکی شباهت دارد .
یا در ژاپن سرزمین افسانه ای اساطیر خورشید، هه لپه رکی ( اوزومه ) در مقابل غاری که ( آماتراسو ) الهه بزرگ روشن کننده آسمان خود را پنهان کرده پدید میآید و با حرکاتش باعث خارج شدن خورشید از مخفیگاهش می شود و روشنی به دنیا باز می گردد.
و ما در آیین مهر پرستی شاهد ستایش خورشید هستیم تا نورش را از ما بر ندارد.
و حال از قرابت سماء های ایرانی ت
وضیحی خواهم داد.
تمام سماء های داخل ایران از نظر فلسفه ی حرکات و نماد ها از یک ریشه اند. تقریبا تفاوتی که دارند از اجرای حرکات و اسم آنها است امادر بعضی اقوام تعدد پایکوبی یا سماء های کمتری و در بعضی از اقوام شاهد تعدد بیشتر در پایکوبی هایشان هستیم. ( هه لپه رکی بیان کننده وحدت و یکپارچگی افراد بشرو قدرت متعالی جمع آنان است. برهمین مبناست که با مطالعه ی هه لپه رکی آیین ملت ها می توان برقدرت یا ضعف فرهنگی قومی معین آگاه شد.(روژه گاردوی)
لیوینگستون کاشف و سیاح مشهور حکایت میکنه که ( بانتو ها (ساکنین خط استوا در آفریقا ) وقتی به بیگانه ای برخورد می کنند ازاو نمی پرسند که ” تو که هستی ؟” می پرسند چه می هه لپه رکیی ؟”
در ایران نیز به دلیل تعدد اقوام و اینکه هر قومی لباس محلی خود را دارد فرم اجرای حرکات متمایز از هم است. خانم منصوره ثابت زاده دراین باره نوشته اند. در استانهای خراسان ، بلوچستان ، چهار محال بختیاری با چوب می هه لپه رکیند ودر آذربایجان و ترکمن صحرا در حرکاتشان از شمشیر و خنجر نیز استفاده می کنند و غربال بازی در گیلان ، هه لپه رکی استکان و شمعدان و زنگ در مرکز ایران و هه لپه رکی با دستمال نیز در کردستان و لرستان و نزد بختیاری ها و قشقایی ها استفاده می شود.
واینکه مشخصات اصلی سماء و پایکوبی های فولکلور عبارتند از.
۱_دسته بند و گروهی بودن
۲_مختلط بودن و تماس بدنی
۳_دایره واربودن سماء و پایکوبی
۴_جنبه ریتمیک
۵_زن و رنگ
۶_شادی و تغزل
۷_حماسه و رزم .
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۶.۷k
۱۰ آذر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.