تاریخ کوتاه ایران و جهان-650 (ویرایش 2)
تاریخ کوتاه ایران و جهان-650 (ویرایش 2)
______________________________________________
در سال 507 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «کلاویس یکم» (1) ، از نمایانیدن (تظاهر) به پیروی از دینشاخهء (مذهب) «آریان گرائی» ، دست برداشت و به آگاهی همه رساند که از سال 496 ز. ، پیرو دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) بوده است (1) . او این کار را بانجام رساند ، چون میخواست که با براه انداختن یک جنگ دینشاخه ای (مذهبی) ، دستکم (حداقل) بخش بزرگی از قلمروی «پادشاهی باخترگوت» «آریانی دینشاخه (مذهب)» را به خاک خود بیفزاید ؛ ولی او ، پیش از آغاز کردن این جنگ ، این برنامهء خود را با «آناستاسیوس» ، «امپراتور روم خاوری» ، درمیان گذاشت و با این امپراتوری ، همپیمان شد ؛ و «آناستاسیوس» نیز ، گردن گرفت (تعهد کرد) که «کلاویس یکم» را به هموندی (عضویت) «همندیشاد (کنسول یا مجلس) روم» درآورد (1).
«کلاویس یکم» (1) ، پس از بدست آوردن همپیمانی «امپراتور روم خاوری» ، در جائی بنام «وویه» ، جنگ خود با «پادشاهی باخترگوت» را آغاز کرد و خیلی زود ، آنرا با پیروزی به پایان رساند و بخش بزرگی از قلمروی این پادشاهی را به خاک خود افزود (1)(2)(3)(4) . به شایدگی (احتمال) فراوان ، امپراتور آناستاسیوس ، پیش از آغاز جنگ ، کمک های پولی ، جنگ افزاری ، و کارشناسی «امپراتوری روم خاوری» را ، برای «کلاویس یکم» ، فرستاده بوده است . یادآوری می شود که رویداد گرویدن آئینی (رسمی) «کلاویس یکم» به دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) ، در کریسمس سال 508 ز. انجام گرفت ؛ و پس از آن ، همهء مردم «فرانک تیره» ، به این دینشاخه (مذهب) گرویدند ؛ و این دینشاخه (مذهب) ، دینشاخهء آئینی (رسمی) «کشور فرانک» گردید (1).
در گسترده گوئی (توضیح) چرخش «کلاویس یکم» ، از دینشاخهء (مذهب) «آریان گرائی» ، بسوی دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) ؛ باید گفت که : «فرانک ها» ، گرچه یکی از تیره های (طایفه های) تبار (قوم) «ژرمن» بوده اند ، ولی «ناهمساز با» (برخلاف) «دیگر ژرمن تبارها» ، همواره همپیمان «امپراتوری روم» و «امپراتوری روم باختری» بوده اند ، و از تازش «ژرمن تبارها» به قلمروی این دو امپراتوری ، جلوگیری می کرده اند ؛ جوریکه در این راه ، حتی با «دیگر ژرمن تبارها» ، جنگ هم می کرده اند (5) . اگر «کلاویس یکم» (1) ، که تا سال 496 ز. ، دارای «دین بومی ژرمنی» بود ، در این سال نمایاند (تظاهر کرد) که به «خدایارگرائی (مسیحیت) آریانی» گرویده است ؛ به این چرائی (دلیل) بود که بیشتر مردم «سلت تبار» «گالیا» (فرانسه) ، پیرو «خدایارگرائی (مسیحیت) آریانی» بودند (1) ؛ و او به این باور رسیده بود که با نمایاندن (نمایش دادن) «گرایشش به دین و دینشاخهء (مذهب) مردم زیر فرمانش» ، میتواند آسانتر به خواسته هایش برسد (1) . بواژگانی دیگر ، باید دانست که «فرانک ها» ، و از آن میان ، خود «کلاویس یکم» ، همواره به «دین و دینشاخهء (مذهب)» رومیان ، که همان «خدایارگرائی (مسیحیت) سه نمود گرا (تثلیثی)» بود ، گرایش درونی داشته اند . یکی از چرائی های (دلایل) درست بودن این گفته ، آنستکه همسر «کلاویس یکم» ، که «کلوتیلده» (6) نام داشت ، «سه نمود گرا (تثلیثی)» بود.
«کلاویس یکم» ، پس از دست یافتن به این پیروزی ، «خرده پادشاهان» همپیمان خود را برکنار کرد و به تنها پادشاه «فرانک ها» دگرش یافت (تبدیل شد) (7) ؛ و سپس زمین های کشاورزی کشور را میان فرماندهان لشگرهایش بخش (تقسیم) کرد ؛ به این اگری (شرط) که هرگاه پادشاه فرانک ها به لشگر آنها نیاز داشت ، آنها بیدرنگ (فورا) لشگرشان را به زیر فرمان پادشاه فرانک ها دربیاورند (7) . «کلاویس یکم» ، همچنین به نزدیکان خود ، فرنام (لقب) «کنت» داد ؛ و آنها را در سراسر کشور ، به کار «گردآوری "همایه رس ها" (مالیات ها)» و «فراخواندن لشگرها» ، گمارد (7) . بخشی از زمین های کشاورزی و رعیت های کشور نیز ، از سوی «کلاویس یکم» ، میان اسقف های کلیساها بخش (تقسیم) شد ، تا آنها نیز ، به سود پادشاه فرانک ها ، «دینی سخنرانی» (موعظه) کنند (7).
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Clovis_I
(2) http://geacron.com/home-en/
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Vouill%C3%A9
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Visigothic_Wars
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mainz_(406)
(6) https://en.wikipedia.org/wiki/Clotilde
(7)نوشتار (کتاب) «تاریخ قرون وسطی» {تاریخ سده های میانه} ، نوشته شده زیر سرپرستی «استاد کاسمینسکی» ، برگردان (ترجمهء) صادق انصاری و باقر مومنی ، چاپ و پخش (انتشارات) «نشر اندیشه» ، چاپ هفتم ، «برگه روی» (صفحهء) 17
______________________________________________
در سال 507 ز. {زادروزی}(میلادی) ، «کلاویس یکم» (1) ، از نمایانیدن (تظاهر) به پیروی از دینشاخهء (مذهب) «آریان گرائی» ، دست برداشت و به آگاهی همه رساند که از سال 496 ز. ، پیرو دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) بوده است (1) . او این کار را بانجام رساند ، چون میخواست که با براه انداختن یک جنگ دینشاخه ای (مذهبی) ، دستکم (حداقل) بخش بزرگی از قلمروی «پادشاهی باخترگوت» «آریانی دینشاخه (مذهب)» را به خاک خود بیفزاید ؛ ولی او ، پیش از آغاز کردن این جنگ ، این برنامهء خود را با «آناستاسیوس» ، «امپراتور روم خاوری» ، درمیان گذاشت و با این امپراتوری ، همپیمان شد ؛ و «آناستاسیوس» نیز ، گردن گرفت (تعهد کرد) که «کلاویس یکم» را به هموندی (عضویت) «همندیشاد (کنسول یا مجلس) روم» درآورد (1).
«کلاویس یکم» (1) ، پس از بدست آوردن همپیمانی «امپراتور روم خاوری» ، در جائی بنام «وویه» ، جنگ خود با «پادشاهی باخترگوت» را آغاز کرد و خیلی زود ، آنرا با پیروزی به پایان رساند و بخش بزرگی از قلمروی این پادشاهی را به خاک خود افزود (1)(2)(3)(4) . به شایدگی (احتمال) فراوان ، امپراتور آناستاسیوس ، پیش از آغاز جنگ ، کمک های پولی ، جنگ افزاری ، و کارشناسی «امپراتوری روم خاوری» را ، برای «کلاویس یکم» ، فرستاده بوده است . یادآوری می شود که رویداد گرویدن آئینی (رسمی) «کلاویس یکم» به دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) ، در کریسمس سال 508 ز. انجام گرفت ؛ و پس از آن ، همهء مردم «فرانک تیره» ، به این دینشاخه (مذهب) گرویدند ؛ و این دینشاخه (مذهب) ، دینشاخهء آئینی (رسمی) «کشور فرانک» گردید (1).
در گسترده گوئی (توضیح) چرخش «کلاویس یکم» ، از دینشاخهء (مذهب) «آریان گرائی» ، بسوی دینشاخهء (مذهب) «سه نمود گرائی» (تثلیث گرائی) ؛ باید گفت که : «فرانک ها» ، گرچه یکی از تیره های (طایفه های) تبار (قوم) «ژرمن» بوده اند ، ولی «ناهمساز با» (برخلاف) «دیگر ژرمن تبارها» ، همواره همپیمان «امپراتوری روم» و «امپراتوری روم باختری» بوده اند ، و از تازش «ژرمن تبارها» به قلمروی این دو امپراتوری ، جلوگیری می کرده اند ؛ جوریکه در این راه ، حتی با «دیگر ژرمن تبارها» ، جنگ هم می کرده اند (5) . اگر «کلاویس یکم» (1) ، که تا سال 496 ز. ، دارای «دین بومی ژرمنی» بود ، در این سال نمایاند (تظاهر کرد) که به «خدایارگرائی (مسیحیت) آریانی» گرویده است ؛ به این چرائی (دلیل) بود که بیشتر مردم «سلت تبار» «گالیا» (فرانسه) ، پیرو «خدایارگرائی (مسیحیت) آریانی» بودند (1) ؛ و او به این باور رسیده بود که با نمایاندن (نمایش دادن) «گرایشش به دین و دینشاخهء (مذهب) مردم زیر فرمانش» ، میتواند آسانتر به خواسته هایش برسد (1) . بواژگانی دیگر ، باید دانست که «فرانک ها» ، و از آن میان ، خود «کلاویس یکم» ، همواره به «دین و دینشاخهء (مذهب)» رومیان ، که همان «خدایارگرائی (مسیحیت) سه نمود گرا (تثلیثی)» بود ، گرایش درونی داشته اند . یکی از چرائی های (دلایل) درست بودن این گفته ، آنستکه همسر «کلاویس یکم» ، که «کلوتیلده» (6) نام داشت ، «سه نمود گرا (تثلیثی)» بود.
«کلاویس یکم» ، پس از دست یافتن به این پیروزی ، «خرده پادشاهان» همپیمان خود را برکنار کرد و به تنها پادشاه «فرانک ها» دگرش یافت (تبدیل شد) (7) ؛ و سپس زمین های کشاورزی کشور را میان فرماندهان لشگرهایش بخش (تقسیم) کرد ؛ به این اگری (شرط) که هرگاه پادشاه فرانک ها به لشگر آنها نیاز داشت ، آنها بیدرنگ (فورا) لشگرشان را به زیر فرمان پادشاه فرانک ها دربیاورند (7) . «کلاویس یکم» ، همچنین به نزدیکان خود ، فرنام (لقب) «کنت» داد ؛ و آنها را در سراسر کشور ، به کار «گردآوری "همایه رس ها" (مالیات ها)» و «فراخواندن لشگرها» ، گمارد (7) . بخشی از زمین های کشاورزی و رعیت های کشور نیز ، از سوی «کلاویس یکم» ، میان اسقف های کلیساها بخش (تقسیم) شد ، تا آنها نیز ، به سود پادشاه فرانک ها ، «دینی سخنرانی» (موعظه) کنند (7).
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Clovis_I
(2) http://geacron.com/home-en/
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Vouill%C3%A9
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Visigothic_Wars
(5) https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mainz_(406)
(6) https://en.wikipedia.org/wiki/Clotilde
(7)نوشتار (کتاب) «تاریخ قرون وسطی» {تاریخ سده های میانه} ، نوشته شده زیر سرپرستی «استاد کاسمینسکی» ، برگردان (ترجمهء) صادق انصاری و باقر مومنی ، چاپ و پخش (انتشارات) «نشر اندیشه» ، چاپ هفتم ، «برگه روی» (صفحهء) 17
۱۳.۰k
۲۴ آبان ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.