بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت اول :
رشد و کمال، یعنی بالا رفتن مراتب و درجات وجودی، به سوی خداوند سبحان که هستی و کمال محض است. رشد و کمال، یعنی شکوفایی اسماء الله در انسان، که در وجود هر کسی نهادینه شده است؛ و از آنجا که خداوند سبحان محدود نیست، رشد و کمال انسان نیز محدود به حدّی نمیباشد که به آن برسد و دیگر ساکن، راکد و بیحرکت بماند؛ لذا انسان کامل نیز کاملتر میشود.
بهشت خدا نیز یک طبقه و یک درجه نیست که کسی در آن ساکن شود و دیگر رشدی ننماید، بلکه بهشت جایگاه مقربین و برای تقرب بیشتر است، لذا رشد الی الله، در آن ادامه دارد؛ چنان که امام سجاد علیه السلام فرمودند :فإنَّ اللّه َ خَلقَ الجَنّةَ ··· و جَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ: إقْرَأْ و ارْقَ، و مَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجةً مِنهُ ما خَلا النَّبِيّونَ و الصِّدِّيقونَ - بر تو باد قرآن؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد ··· و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد. پس هر كه قرآن بخواند، قرآن به او مىگويد: بخوان و بالا برو. و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا كسى بلند مرتبهتر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان.(بحار الأنوار : 8/133/39)
و البته قرآنی که در بهشت تلاوت میشود، با قرائت این کتاب إلهی در دنیا متفاوت است، چرا که در آنجا حجابها کنار رفته و حقیقت آیات روشن میشود.
رشد پس از مرگ :
مرگ، حادثۀ بسیار عظیمی است که همگان پس از مواجهۀ با آن، به عوالم بالاتر، یعنی برزخ و سپس قیامت منتقل می شوند.
روح انسان، نورانی و درخشان، یا سیاه و تاریک میشود، اما نه سالخورده و پیر میشود و نه میمیرد؛ بلکه این حالات اختصاص به بدن دارد. روح بدون بدن نیز همچنان وجود دارد و زنده است، اما چون ابزار کار ندارد، هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، لذا روح در دنیا، در برزخ و در آخرت، از بدن بر خوردار میباشد. هنگام مرگ، این لایۀ رویین بدن، که همان بدن خاکی است،میافتد و لایۀ زیرین آن که بدن برزخی است، پدیدار میگردد و در آخرت آن نیز میافتد و بدن اخروی که ماندگار است، پدیدار میگردد.
بنابراین، روح انسان، با بدنش وارد بهشت میشود؛ اما بهشت جای انسان سالخورده، بیمار، علیل و چروکیده یا به حسب ظاهر زشت نیست؛ لذا همگان پیش از ورود، جوان و سالم و زیبا میشوند و سپس وارد میشوند.
همچنین، بهشت جای آدم بی سواد و با شناخت اندک از حقایق نیست؛ پس این همه عوام بیسواد، چگونه وارد بهشت می شوند؟!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
رشد و کمال، یعنی بالا رفتن مراتب و درجات وجودی، به سوی خداوند سبحان که هستی و کمال محض است. رشد و کمال، یعنی شکوفایی اسماء الله در انسان، که در وجود هر کسی نهادینه شده است؛ و از آنجا که خداوند سبحان محدود نیست، رشد و کمال انسان نیز محدود به حدّی نمیباشد که به آن برسد و دیگر ساکن، راکد و بیحرکت بماند؛ لذا انسان کامل نیز کاملتر میشود.
بهشت خدا نیز یک طبقه و یک درجه نیست که کسی در آن ساکن شود و دیگر رشدی ننماید، بلکه بهشت جایگاه مقربین و برای تقرب بیشتر است، لذا رشد الی الله، در آن ادامه دارد؛ چنان که امام سجاد علیه السلام فرمودند :فإنَّ اللّه َ خَلقَ الجَنّةَ ··· و جَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ: إقْرَأْ و ارْقَ، و مَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجةً مِنهُ ما خَلا النَّبِيّونَ و الصِّدِّيقونَ - بر تو باد قرآن؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد ··· و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد. پس هر كه قرآن بخواند، قرآن به او مىگويد: بخوان و بالا برو. و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا كسى بلند مرتبهتر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان.(بحار الأنوار : 8/133/39)
و البته قرآنی که در بهشت تلاوت میشود، با قرائت این کتاب إلهی در دنیا متفاوت است، چرا که در آنجا حجابها کنار رفته و حقیقت آیات روشن میشود.
رشد پس از مرگ :
مرگ، حادثۀ بسیار عظیمی است که همگان پس از مواجهۀ با آن، به عوالم بالاتر، یعنی برزخ و سپس قیامت منتقل می شوند.
روح انسان، نورانی و درخشان، یا سیاه و تاریک میشود، اما نه سالخورده و پیر میشود و نه میمیرد؛ بلکه این حالات اختصاص به بدن دارد. روح بدون بدن نیز همچنان وجود دارد و زنده است، اما چون ابزار کار ندارد، هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، لذا روح در دنیا، در برزخ و در آخرت، از بدن بر خوردار میباشد. هنگام مرگ، این لایۀ رویین بدن، که همان بدن خاکی است،میافتد و لایۀ زیرین آن که بدن برزخی است، پدیدار میگردد و در آخرت آن نیز میافتد و بدن اخروی که ماندگار است، پدیدار میگردد.
بنابراین، روح انسان، با بدنش وارد بهشت میشود؛ اما بهشت جای انسان سالخورده، بیمار، علیل و چروکیده یا به حسب ظاهر زشت نیست؛ لذا همگان پیش از ورود، جوان و سالم و زیبا میشوند و سپس وارد میشوند.
همچنین، بهشت جای آدم بی سواد و با شناخت اندک از حقایق نیست؛ پس این همه عوام بیسواد، چگونه وارد بهشت می شوند؟!(ادامه دارد...)
- ۳۷
- ۰۲ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط