⁉️ آیا ماجراي عروسي حضرت قاسم (عليه السلام) در کربلا صحت
⁉️ آیا ماجراي عروسي حضرت قاسم (عليه السلام) در کربلا صحت دارد؟
🔷 بیشتر تحلیل گران واقعه عاشورا، عروسي حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) را نادرست می دانند. محدث قمي در منتهي الآمال دامادي حضرت قاسم را رد کرده و مي فرمايد: قصه ی دامادی حضرت قاسم در کربلا صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه، بدون نسل است. ایشان اضافه می کند: امام حسین (علیه السلام ) سکینه را به عبدالله تزویج کرده بود که پیش از انجام عروسی در کربلا شهید شد، دخترش فاطمه را به حسن مثنی داده بود و بر اساس برخي روايات يك دختر کوچکي هم در مدینه داشت که در حد ازدواج نبود. پس قاسم با کدام دختر امام حسین (علیه السلام ) ازدواج کرده است ؟!
علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. یکی از این تحریفات دامادی حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) است که در برخي از مجالس مذهبي متأسفانه با حساسیت خاصی به آن می پردازند. این تحریفات در عین حال که واقعیت تاریخی این حادثه را مخدوش می کند، ما را از اهداف اساسی واقعه عاشورا و درسهايي که از آن حادثه عظیم میتوان گرفت، دور می کند. اصول جریان عروسي حضرت قاسم در کتاب هاي اولیه تاریخی ذکر نشده و این مطلب بعدها در تاریخ وارد شده و در روضه ها و تعزیه ها به واسطه جریان احساسی خاصی که در آن وجود دارد و برای داستاني کردن این حادثه و به نمایش درآوردن آن، از این حادثه که واقعیت ندارد، سوءاستفاده می شود. با این هدف که چون گریاندن مردم ثواب دارد و هر چه آب و تاب آن بیشتر شود، مردم را بیشتر مجذوب می کند، از وقایعی که هیچ سند صحیح تاريخي ندارند، استفاده شده است. جوانی که هنوز سیزده یا چهارده سال بیشتر ندارد و شاید هنوز به سن بلوغ نرسیده است و در گرماگرم نبردي که حتي فرصت خواندن نماز را در حال آرامش ندارند و در زیر باران شمشیرها و تیرها نماز خوف را به جا مي آورند، زماني که مصیبت و غم گرداگرد خیام حسین و یاران او را گرفته است، زمانی که همه شوق شهادت بر سر می پروراند و می خواهند هر چه زودتر اجازه میدان گرفته و به فیض شهادت نائل شوند، زمانی که امام حسین (علیه السلام) از حضرت قاسم در مورد شهادت سؤال مي کند و او پاسخ میدهد که از عسل شیرین تر است و بدین ترتیب آرزوي قلبي خود را شهادت بیان می کند، نه عروسی که در وقت فراغت و آسایش و شادی لازم است، نه هنگام جنگ و مبارزه و در گرماگرم شهادت، مسئله عروسی حضرت قاسم نه منطقی و عقلی است و نه از جهت تاريخي سند معتبری دارد، نیز از حقیقت و واقعیات عاشورا و اهداف و پیام های آن فاصله بسیار دارد.
جهت دریافت این نرم افزار مفید و کاربردی به لینک زیر مراجعه فرمایید:
👇👇👇
https://cafebazaar.ir/app/shobahat.sobolassalam.ir
🔷 بیشتر تحلیل گران واقعه عاشورا، عروسي حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) را نادرست می دانند. محدث قمي در منتهي الآمال دامادي حضرت قاسم را رد کرده و مي فرمايد: قصه ی دامادی حضرت قاسم در کربلا صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه، بدون نسل است. ایشان اضافه می کند: امام حسین (علیه السلام ) سکینه را به عبدالله تزویج کرده بود که پیش از انجام عروسی در کربلا شهید شد، دخترش فاطمه را به حسن مثنی داده بود و بر اساس برخي روايات يك دختر کوچکي هم در مدینه داشت که در حد ازدواج نبود. پس قاسم با کدام دختر امام حسین (علیه السلام ) ازدواج کرده است ؟!
علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. یکی از این تحریفات دامادی حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) است که در برخي از مجالس مذهبي متأسفانه با حساسیت خاصی به آن می پردازند. این تحریفات در عین حال که واقعیت تاریخی این حادثه را مخدوش می کند، ما را از اهداف اساسی واقعه عاشورا و درسهايي که از آن حادثه عظیم میتوان گرفت، دور می کند. اصول جریان عروسي حضرت قاسم در کتاب هاي اولیه تاریخی ذکر نشده و این مطلب بعدها در تاریخ وارد شده و در روضه ها و تعزیه ها به واسطه جریان احساسی خاصی که در آن وجود دارد و برای داستاني کردن این حادثه و به نمایش درآوردن آن، از این حادثه که واقعیت ندارد، سوءاستفاده می شود. با این هدف که چون گریاندن مردم ثواب دارد و هر چه آب و تاب آن بیشتر شود، مردم را بیشتر مجذوب می کند، از وقایعی که هیچ سند صحیح تاريخي ندارند، استفاده شده است. جوانی که هنوز سیزده یا چهارده سال بیشتر ندارد و شاید هنوز به سن بلوغ نرسیده است و در گرماگرم نبردي که حتي فرصت خواندن نماز را در حال آرامش ندارند و در زیر باران شمشیرها و تیرها نماز خوف را به جا مي آورند، زماني که مصیبت و غم گرداگرد خیام حسین و یاران او را گرفته است، زمانی که همه شوق شهادت بر سر می پروراند و می خواهند هر چه زودتر اجازه میدان گرفته و به فیض شهادت نائل شوند، زمانی که امام حسین (علیه السلام) از حضرت قاسم در مورد شهادت سؤال مي کند و او پاسخ میدهد که از عسل شیرین تر است و بدین ترتیب آرزوي قلبي خود را شهادت بیان می کند، نه عروسی که در وقت فراغت و آسایش و شادی لازم است، نه هنگام جنگ و مبارزه و در گرماگرم شهادت، مسئله عروسی حضرت قاسم نه منطقی و عقلی است و نه از جهت تاريخي سند معتبری دارد، نیز از حقیقت و واقعیات عاشورا و اهداف و پیام های آن فاصله بسیار دارد.
جهت دریافت این نرم افزار مفید و کاربردی به لینک زیر مراجعه فرمایید:
👇👇👇
https://cafebazaar.ir/app/shobahat.sobolassalam.ir
۱۱.۸k
۲۳ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.