آغاز ساخته شدن سازهائی با چنی (با ضم چ : کیفیت) بالا ، بد
آغاز ساخته شدن سازهائی با چنی (با ضم چ : کیفیت) بالا ، بدست سومریان از 2750سال پ.م.::::::::::::::::::::::::
تاریخ ایران- 11 و 12 (ویرایش نوین) ::::::::::::::::::
از سال 2750 پ.م. (1) ، ساختن سازهائی با چنی (با ضم چ: کیفیت) بسیار بالا در سومر و بویژه در شهر "اور" آغاز شد . یکی ازاین سازها ، چنگی است که "سازآوند" {1} آن ، با کارگزاری ورق زر ، تکه های کوچکی از سنگ لاجورد و سنگ آهک سرخ رنگ و ... زیورمند شده است (2). این "سازآوند" ، دربرگیرنده یک تندیس چوبی زرپوش شده از سر یک گاو می باشد ، که در جلوی این "سازآوند" جای گرفته است (3). این چنگ ، که امروزه در موزهء بریتانیا در برابر چشم بازدیدکنندگان می باشد ، در آرامگاه شاهی شهر اور ، در کنار اسکلت زن نوازندهء آن ، یافت شده است (3). سومریان {2} "چنگه" یا همان "چنگ کوچک" نیز می ساخته اند . یک گونه از این "چنگه ها" در ریخت سر یک گاو ساخته می شده است ، بدینگونه که تارهای این چنگه به دو شاخ این سر گاو بسته می شده است . باید دانست که سومریان پیش از نواختن سازها ، دست های خود را از هر آلودگی ای پاک می کرده اند (2).
در سومر بجز چنگ و چنگه ، سازهای دیگری همچون " تار" ، "دهل" ، "قاشقک" {3} ، و " نی" ، هرکدام در چندین گونه ، برای نخستین بار در جهان ، ساخته شدند . گرچه باید گفت که ساز " نی" ، از خیلی پیش از این در اروپا و زاگرس و ... ساخته می شده است ، ولی "نی های" سومری بسیار پیشرفته تر از این ها بودند . به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، سومریان یک گونه "نی" دو لوله ای سیمین می ساخته اند .
همنوازی سازها نیز ، برای نخستین بار در جهان ، بدست سومریان پدید آمده است . این همنوازی ها در "آئین های کشوری" ، "آئین های دینی" ، "جشن های آغاز همسری" ، و "جشن های زادروز" انجام می گرفته اند . در برخی از همنوازی ها ، ترانه خوانی (شعرخوانی) نیز انجام می گرفته است. ترانه های دینی ، در ستایش فرشتگان ، مانند "ایننانا" (فرشتهء زایش) سروده می شده اند (2). گاهی نیز همنوازی به سرنام (بعنوان) نوای پس زمینهء "چامه خوانی" (شعرخوانی) ، انجام می گرفته است (2). دختران نیز با نوای ساز به دست افشانی می پراختند ، و همزمان ساز قاشقک را نیز می نواخته اند . نواگران ، که در همایهء (جامعهء) سومری از ارجمندی (احترام) بسیار فراوانی برخوردار بوده اند ، و از برگزیدگان همایه بشمار می آمده اند ، نواگری را از کودکی ، در آموزشگاه های ویژهء این هنر می آموختند (2).
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_music
(2)
http://www.dl.ket.org/humanities/connections/class/ancient/mesopmusic.htm
(3)
http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje35/text11p.htm
گسترده گوئی های (توضیحات) بیشتر :
{1}
"سازآوند" (جعبه صدای ساز) ، بستاوند (جعبهء) چوبی ساز است ، که بلندتر و پرتوان تر کردن نوای ساز، کارکرد آن است.
{2}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 11000 پ.م. در "تپه آسیاب" و سپس در "گنج دره" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ، و جمع آوری گیاهان خوراکی و خودروی کوهستان ؛ و بواژگانی دیگر رهائی یافتن از وابستگی به کوهستان ، از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5350 پ.م. به فرهنگ "مس – سنگی" ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ "برنز" دست یافتند . همچنین باید گفت که سومریان از سال 4000 پ.م. خود را در "بلند دشت (فلات) ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" (لینک 1) گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند (لینکهای 2و3و4).
1
https://en.wikipedia.org/wiki/Pontic%E2%80%93Ca...
2
https://en.wikipedia.org/wiki/Uruk
3
https://canvas.brown.edu/courses/949656/files/4...
4
science.org.ge/old/moambe/6-2/153-161%20Pitskhelauri.pdf
{3}
قاشقک ، ساز چوبی کوچکی است که به انگشتان دست بسته می شد ، و دختران دست افشانگر، با به نوا درآوردن این قاشقک ها ، به برپا ماندن تپش (ریتم) نوا ، یاری میرساندند .
تاریخ ایران- 11 و 12 (ویرایش نوین) ::::::::::::::::::
از سال 2750 پ.م. (1) ، ساختن سازهائی با چنی (با ضم چ: کیفیت) بسیار بالا در سومر و بویژه در شهر "اور" آغاز شد . یکی ازاین سازها ، چنگی است که "سازآوند" {1} آن ، با کارگزاری ورق زر ، تکه های کوچکی از سنگ لاجورد و سنگ آهک سرخ رنگ و ... زیورمند شده است (2). این "سازآوند" ، دربرگیرنده یک تندیس چوبی زرپوش شده از سر یک گاو می باشد ، که در جلوی این "سازآوند" جای گرفته است (3). این چنگ ، که امروزه در موزهء بریتانیا در برابر چشم بازدیدکنندگان می باشد ، در آرامگاه شاهی شهر اور ، در کنار اسکلت زن نوازندهء آن ، یافت شده است (3). سومریان {2} "چنگه" یا همان "چنگ کوچک" نیز می ساخته اند . یک گونه از این "چنگه ها" در ریخت سر یک گاو ساخته می شده است ، بدینگونه که تارهای این چنگه به دو شاخ این سر گاو بسته می شده است . باید دانست که سومریان پیش از نواختن سازها ، دست های خود را از هر آلودگی ای پاک می کرده اند (2).
در سومر بجز چنگ و چنگه ، سازهای دیگری همچون " تار" ، "دهل" ، "قاشقک" {3} ، و " نی" ، هرکدام در چندین گونه ، برای نخستین بار در جهان ، ساخته شدند . گرچه باید گفت که ساز " نی" ، از خیلی پیش از این در اروپا و زاگرس و ... ساخته می شده است ، ولی "نی های" سومری بسیار پیشرفته تر از این ها بودند . به سرنام نمونه (بعنوان مثال) ، سومریان یک گونه "نی" دو لوله ای سیمین می ساخته اند .
همنوازی سازها نیز ، برای نخستین بار در جهان ، بدست سومریان پدید آمده است . این همنوازی ها در "آئین های کشوری" ، "آئین های دینی" ، "جشن های آغاز همسری" ، و "جشن های زادروز" انجام می گرفته اند . در برخی از همنوازی ها ، ترانه خوانی (شعرخوانی) نیز انجام می گرفته است. ترانه های دینی ، در ستایش فرشتگان ، مانند "ایننانا" (فرشتهء زایش) سروده می شده اند (2). گاهی نیز همنوازی به سرنام (بعنوان) نوای پس زمینهء "چامه خوانی" (شعرخوانی) ، انجام می گرفته است (2). دختران نیز با نوای ساز به دست افشانی می پراختند ، و همزمان ساز قاشقک را نیز می نواخته اند . نواگران ، که در همایهء (جامعهء) سومری از ارجمندی (احترام) بسیار فراوانی برخوردار بوده اند ، و از برگزیدگان همایه بشمار می آمده اند ، نواگری را از کودکی ، در آموزشگاه های ویژهء این هنر می آموختند (2).
پژوهشپایه ها (منابع) :
(1)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_music
(2)
http://www.dl.ket.org/humanities/connections/class/ancient/mesopmusic.htm
(3)
http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje35/text11p.htm
گسترده گوئی های (توضیحات) بیشتر :
{1}
"سازآوند" (جعبه صدای ساز) ، بستاوند (جعبهء) چوبی ساز است ، که بلندتر و پرتوان تر کردن نوای ساز، کارکرد آن است.
{2}
سومریان ، ایرانی نژادهائی بودند که پس از دست یافتن به فرهنگ نوسنگی درپیرامون سال 11000 پ.م. در "تپه آسیاب" و سپس در "گنج دره" (هر دو در نزدیکی های شهر امروزی کرمانشاه)، و بواژگانی دیگر دست یافتن به فناوری های "کشاورزی" "دامپروری" و "خانه سازی" ، و رهائی یافتن از شکار کردن جانوران کوهستان ، و جمع آوری گیاهان خوراکی و خودروی کوهستان ؛ و بواژگانی دیگر رهائی یافتن از وابستگی به کوهستان ، از پیرامون سال 8000 پ.م. برای بهره برداری از آمادگی (استعداد) بالای میاندورود "دجله-فرات" در کشاورزی ، از میانهء زاگرس به این سرزمین نوبومروی (مهاجرت) کردند . آنها سپس در آنجا برای نخستین بار در جهان ، در پیرامون سال 5350 پ.م. به فرهنگ "مس – سنگی" ، و در پیرامون سال 3800 پ.م. به فرهنگ "برنز" دست یافتند . همچنین باید گفت که سومریان از سال 4000 پ.م. خود را در "بلند دشت (فلات) ایران" ، "کوهستان زاگرس" ، میاندورود "کرخه کارون" ، "گیلان و مازندران" ، میاندورود "کورا-ارس" ، و سرزمین "پونت – خزر" (لینک 1) گسترش دادند ؛ و پادشاهی های کوچک وبزرگ فراوانی را پدید آوردند (لینکهای 2و3و4).
1
https://en.wikipedia.org/wiki/Pontic%E2%80%93Ca...
2
https://en.wikipedia.org/wiki/Uruk
3
https://canvas.brown.edu/courses/949656/files/4...
4
science.org.ge/old/moambe/6-2/153-161%20Pitskhelauri.pdf
{3}
قاشقک ، ساز چوبی کوچکی است که به انگشتان دست بسته می شد ، و دختران دست افشانگر، با به نوا درآوردن این قاشقک ها ، به برپا ماندن تپش (ریتم) نوا ، یاری میرساندند .
۱.۵k
۰۴ دی ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.