بابک خرمدین؛ قهرمان جعلی....! بخش2
سعید نفیسی در صفحه ی 92 این کتاب اشاره می کند".می خواست آیین مجوس را در طبرستان استوار کند " و صفحه ی 113 اشاره میکند " بابک مردی دلاور و دلیر و سخت گیر وسختکوش و پلید بود و می خواست آیین مجوس را استوار کند"
آن چه از این عبارت برمی آید آن است که هدف بابک آن بود که ایران را به دوران قبل از اسلام برگرداند.
5.روش بابک در مبارزه چه بود؟
صفحه ی 25 آورده است " برای رواج دین و روش خود از هیچگونه کشتار و خونریزی دریغ نکردند و بر بدخواهان و دشمنان خود، رحم نداشته و مخصوصا تعصب بسیار تندی اعمال می کردند"
6.وسعت قیام بابک از کجا تا کجا بود؟
وی در همین کتاب میگوید " ابتدای خروج خرم دینان در اصفهان و باطنیان با ایشان یکی شدند....بسیار مردم را به قتل آوردند"
یعنی در واقع وسعت قیام خرمدینان شامل اصفهان والبته طبق اسناد دیگر شامل شیراز فعلی و کرمانشاه و .....بود اما نهایتا مرکزو منطقه ی فرماندهی در بز و منطقه ی آذربایجان فعلی شکل میگیرد.
با توجه به این مطالب سوال اساسی که باید از خود پرسید این است که، بابک با این خصوصیاتی که اشاره شد، بابکی که ایرانی است و به قوم خاصی تعلق ندارد، بابکی که زبانش زبان پهلوی دری فارسی است نه آنکه زبان ویژه ای داشته باشد، بابکی که مسلمان نیست، بابکی که هدفش بازگرداندن ایران به دوران #مجوسی است، بابکی که روشش بی رحمی و #تعصب است، بابکی که وسعت قیامش بخش اعظم از ایران را در بر میگیرد نه منطقه ی خاصی را و .....
چرا بابک با این خصوصیات، فقط باید قهرمان من باشد؟ آیا این ملت قهرمانان واقعی ندارد که برایش قهرمان جعلی بتراشند، تا بوسیله ی آن تعصبات #پان_ناسیونالیستی یک ملت را تحریک کرده و به اغراض پلید خودشان برسند؟
استاد مطهری درباره ی بابک بیان میکنند: " قیامهای علویین در دوره ی اموی و عباسی غالباً قیامهای اصلاحی بوده است. برعکس، جنبش بابک خرّمدین و چند جنبش دیگر از این قبیل آنقدر آلوده و پلید بود که برای جهان اسلام نتیجه ی معکوس داد، یعنی از تنفر مردم و خشم مردم نسبت به دستگاه جور خلفای عباسی- که این نهضتها علیه آن بپا شده بود- کاست. شاید علت اصلی دوام نسبی حکومت عباسیان قیامهای امثال بابک بود. در حقیقت این قیامها را باید شانس حکومت عباسی به شمار آورد."مجموعه آثار.جلد 24 صفحه ی 28
همچنین در جایی دیگر می فرمایند: " هرگز المقنع و سنباد و بابک خرم دین و مازیار جای رسول الله حضرت محمد(ص) علی بن ابیطالب و سلمان فارسی را در دل ایرانیان نخواهند گرفت. اینها را همه می دانند. ولی در عین حال جوانان خام و بی خرد را می توان با تحریک احساسات و تعصبات قومی و نژادی و وطنی علیه اسلام برانگیخت و رابطه آنان را با اسلام قطع کرد." مجموعه آثار جلد 14 صفحه 51
البته به این مطلب هم باید پرداخت که دوران زندگی شخص بابک، بخشی از زمان امامت امام جواد علیه السلام، یعنی از سال 203 تا 218 هجری قمری را در بر میگیرد و بعد از این زمان هم معاصر امام هادی علیه السلام میشود، یعنی از سال 218 تا سال 222 . در این زمان امام هادی علیه السلام در مکاتبه ای که با علی بن مهزیار اهوازی دارند، در میان اموالی که مشمول خمس میشوند، می فرمایند: " و ما صار الی موالی من اموال الخرمیة الفسق... وسائل الشیعه جلد 6 ص 349". یعنی اموالی که از جریان خرمیین بدست میایید اموال فسق است چرا که این جریان، جریان فاسقی است.
و در پایان باید گفت این ملت به اندازه ی کافی مفخر و الگو و قهرمان دارد که نیازی به قهرمانِ ساختگی و دروغین و فاسق نداشته باشد.
والسلام علی من اتبع الهدی
آن چه از این عبارت برمی آید آن است که هدف بابک آن بود که ایران را به دوران قبل از اسلام برگرداند.
5.روش بابک در مبارزه چه بود؟
صفحه ی 25 آورده است " برای رواج دین و روش خود از هیچگونه کشتار و خونریزی دریغ نکردند و بر بدخواهان و دشمنان خود، رحم نداشته و مخصوصا تعصب بسیار تندی اعمال می کردند"
6.وسعت قیام بابک از کجا تا کجا بود؟
وی در همین کتاب میگوید " ابتدای خروج خرم دینان در اصفهان و باطنیان با ایشان یکی شدند....بسیار مردم را به قتل آوردند"
یعنی در واقع وسعت قیام خرمدینان شامل اصفهان والبته طبق اسناد دیگر شامل شیراز فعلی و کرمانشاه و .....بود اما نهایتا مرکزو منطقه ی فرماندهی در بز و منطقه ی آذربایجان فعلی شکل میگیرد.
با توجه به این مطالب سوال اساسی که باید از خود پرسید این است که، بابک با این خصوصیاتی که اشاره شد، بابکی که ایرانی است و به قوم خاصی تعلق ندارد، بابکی که زبانش زبان پهلوی دری فارسی است نه آنکه زبان ویژه ای داشته باشد، بابکی که مسلمان نیست، بابکی که هدفش بازگرداندن ایران به دوران #مجوسی است، بابکی که روشش بی رحمی و #تعصب است، بابکی که وسعت قیامش بخش اعظم از ایران را در بر میگیرد نه منطقه ی خاصی را و .....
چرا بابک با این خصوصیات، فقط باید قهرمان من باشد؟ آیا این ملت قهرمانان واقعی ندارد که برایش قهرمان جعلی بتراشند، تا بوسیله ی آن تعصبات #پان_ناسیونالیستی یک ملت را تحریک کرده و به اغراض پلید خودشان برسند؟
استاد مطهری درباره ی بابک بیان میکنند: " قیامهای علویین در دوره ی اموی و عباسی غالباً قیامهای اصلاحی بوده است. برعکس، جنبش بابک خرّمدین و چند جنبش دیگر از این قبیل آنقدر آلوده و پلید بود که برای جهان اسلام نتیجه ی معکوس داد، یعنی از تنفر مردم و خشم مردم نسبت به دستگاه جور خلفای عباسی- که این نهضتها علیه آن بپا شده بود- کاست. شاید علت اصلی دوام نسبی حکومت عباسیان قیامهای امثال بابک بود. در حقیقت این قیامها را باید شانس حکومت عباسی به شمار آورد."مجموعه آثار.جلد 24 صفحه ی 28
همچنین در جایی دیگر می فرمایند: " هرگز المقنع و سنباد و بابک خرم دین و مازیار جای رسول الله حضرت محمد(ص) علی بن ابیطالب و سلمان فارسی را در دل ایرانیان نخواهند گرفت. اینها را همه می دانند. ولی در عین حال جوانان خام و بی خرد را می توان با تحریک احساسات و تعصبات قومی و نژادی و وطنی علیه اسلام برانگیخت و رابطه آنان را با اسلام قطع کرد." مجموعه آثار جلد 14 صفحه 51
البته به این مطلب هم باید پرداخت که دوران زندگی شخص بابک، بخشی از زمان امامت امام جواد علیه السلام، یعنی از سال 203 تا 218 هجری قمری را در بر میگیرد و بعد از این زمان هم معاصر امام هادی علیه السلام میشود، یعنی از سال 218 تا سال 222 . در این زمان امام هادی علیه السلام در مکاتبه ای که با علی بن مهزیار اهوازی دارند، در میان اموالی که مشمول خمس میشوند، می فرمایند: " و ما صار الی موالی من اموال الخرمیة الفسق... وسائل الشیعه جلد 6 ص 349". یعنی اموالی که از جریان خرمیین بدست میایید اموال فسق است چرا که این جریان، جریان فاسقی است.
و در پایان باید گفت این ملت به اندازه ی کافی مفخر و الگو و قهرمان دارد که نیازی به قهرمانِ ساختگی و دروغین و فاسق نداشته باشد.
والسلام علی من اتبع الهدی
۳.۸k
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.